advies gevraagd over te gebruiken materiaal voor een werkbankblad

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik ben bezig met wat voorbereiding voor een werkbank. Bedoeling is een los blad op schragen in verband met eenvoudig opbergen na gebruik.
Denk aan een MFT blad van ongeveer 100 x 150, met een gaten patroon op een steek van 96mm. Dat blad laat ik CNC frezen in verband met de nauwkeurigheid van de gaten (die ik nooit of met heel veel moeite kan halen). Origineel wordt zo'n blad uitgevoerd in 25 mm mdf. Dat is een stabiel materiaal. kan ik met olie afwerken tegen vocht, maar ik heb toch wat angst voor zwellen. Ik moet hem in een onverwarmde garage opbergen en gebruik hem regelmatig buiten (wel onder een afdak).
De frezer gaf aan als alternatief rubberwood aan te bieden. Dat is natuurlijk een prachtig materiaal dat veel minder vocht gevoelig is, maar dan ga ik terug naar een dikte van 18 mm: scheelt natuurlijk ook behoorlijk in het gewicht. Hiervan zijn niet zoveel standaard diktes beschikbaar
Ik ben wat minder bekend met alle eigenschappen van rubberwood: ik weet dat het een ecologisch alternatief is dat veel wordt gebruikt voor bijv. trappen, keukens, etc. Ik had er nooit bij stil gestaan dat dit ook een mogelijke toepassing kan zijn. Of een vochtbestendig mdf gebruiken van 25 mm....
Iemand die daar meer over kan zeggen? Wat is wijsheid.....? :confused::confused:
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Over houtkeuze kan ik me niet uitspreken, maar een plank op 2 schragen zou ik geen werkbank durven noemen. Staat gewoon niet stabiel genoeg, waardoor alles verschuift bij de minste tik van de hamer. Ik spreek uit ervaring. Best is om toch eens te zien of er geen plaats kan vrijgemaakt worden voor een oerdegelijke werkbank uit 1 stuk.
 
P

Pel

Guest
Inderdaad dat idee van die schragen liet ik varen als ik jou was, kun je niet een blad tegen de muur maken dat je na werkzaamheden omhoog klapt, heeft al wat meer verhoud? Watervaste bekistingsplaat is misschien iets, het is wel glad en is in verschillende diktes verkrijgbaar.

Groet Pel
 
P

Pel

Guest
Maar hij heeft het m.i. over een losse plaat op schragen?

Groet Pel.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Het blad van de originele MFT is niet van MDF, maar van HDF. Dat schijnt nog wel wat verschil te maken…

En over die schragen: als je een degelijke, stabiele vorm daarvan gebruikt zal dat zeker net zo goed zijn als de MFT zoals Festool die verkoopt.
Op een MFT ga je niet uit de hand schaven, daarop doe je ander werk. Ik heb zelfs het idee dat er teveel houtbewerkings-puristen zijn die kicken op een 300 kg wegende werkbank omdat je er dan bij hoort.
Kijk eens naar een Japanse schaafbank — twee plankjes!, of de westerse variant daarop, zoals de Scando’s het doen: om stabiel te schaven heb je echt geen dikke werkbank nodig.
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Dank voor je reactie Bossy. Kijk eens op www.multifunctionslab.com. Het is bedoeld als een alternatief voor een mft: voornamelijk voor bewerkingen langs de lineaal (zagen/frezen). Voor het serieuze handwerk heb ik ook nog de beschikking over een walko 4. Die staat verankerd aan de wand. Voor mijn doel - en ik heb twee brede stevige schragen beschikbaar - lijkt me dat stabiel genoeg hoor.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Je kunt ook 2 lagen rubberwood op elkaar verlijmen of watervast verlijmd multiplex lijkt mij.
Zelf werk ik ook in een onverwarmde garage. Het blad van mijn werkbank is gewoon samengesteld uit verlijmde vuren regels. Werkt prima!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je veel buiten werkt dan is zoals Hunto zegt een plaat watervast multiplex van 22 mm een goed idee, niet zo duur ook, zo zou ik het doen.
veel beter dan mdf denk ik.
Zaag vier stroken van de plaat af (hij is toch 2.44) en plak die aan de onderkant van de plaat zodat je schragen ertussen passen, dan schuift je werkblad ook niet weg.
Laat wel eerst de gaten boren en dan pas je stroken plakken.
 
Laatst bewerkt:

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Dank voor al uw reacties. Ik sta weliswaar veel buiten, maar wel altijd droog (in verband met het elektrisch gereedschap, is anders niet zo veilig;)). Na het nodige wikken en wegen heb ik besloten om toch maar voor het mdf te gaan: dat geeft toch een beetje body (lees stabiliteit) aan het geheel. En dan afwerken om toch wat vocht bestendig te maken. Ik zal wat foto's plaatsen als het een en ander een feit is.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als u dan toch voor Mdf gaat, neem dan V313 (vochtwerend).
Het is in 25 mm ernstig zwaar voor mobiel gebruik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.