Combinatie werkplaatstafel en –kasten

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Inleiding

Na een hele drukke periode en stilte mijnerzijds, heb ik nuweer wat tijd om te mijmeren en plannen te maken. De realisatie van dezeplannen zullen wellicht komend half jaar plaats kunnen vinden. Ik hoop dan ietsmeer vrije tijd te kunnen inplannen. Tijd dus voor een nieuw projectje……


In de garage annex werkplaats loop ik tegen een aantalproblemen aan. Ik heb een mooie werkbank die ik, indien nodig, kan vergroten. Hierop heb ik aleen aantal zaken naar tevredenheid gerealiseerd. Een aantal heb ik hier op hetforum gedeeld. Eén project, een fragment van een gevel deels in hout/perspex endeels in schuim, kon ik, hoewel zeer geslaagd, toen niet met jullie niet delen.Inmiddels zijn de plannen openbaar, zie Spuikwartier in Den Haag (http://www.denhaag.nl/home/bewoners/to/Nieuw-ontwerp-brengt-Spuikwartier-tot-leven.htm).
Echter, indien ik de werkbank wil gebruiken, moet ik hemsteeds ontruimen. Onder andere de kolomboor, figuurzaag en slijpmachine moetendan het veld ruimen. Ook de zaagmachine moet makkelijker kunnen wordenverplaatst. Daar zijn hulpmiddelen voor, maar ja, zelf maken is leuker (denkik).
De meeste projecten zijn doorgaans werkstukken voor dewerkplaats, zo ook bij mij. Voor het probleem van de werkbank dacht ik eeneenvoudig kastje te maken. Hierop kan dan al naar gelang de behoefte dekolomboor, figuurzaag of de slijpmachine staan. De rest is dan opgeborgen inhet kastje. Netjes toch?
Voor de zaagmachine denk ik gewoon een simpel bokje te makenmet 4 zwenkwielen (2 geremd) te maken. Daarnaast wil ik ook kijken hoe ik,incidenteel, het blad kan vergroten bij het zagen van platen. Het huidige(gietijzeren) werkblad van de zaag is 500x600mm en ik zou toch graag af en toewat plaatmateriaal kunnen verzagen…..

Tijdens de eerste ontwerpsessies ook wat inspiratie opgedaanop internet en dit forum. Daar natuurlijk leuke ideeën opgedaan. Verderontwerpen, uittekenen, et cetera. En natuurlijk weer op internet verfijningenzoeken. Waar ik op gezocht heb weet ik niet meer, maar op een gegeven momentkwam ik op een draadje (kan link niet meer terugvinden) op dit forum van Schumi.Een daar stuitte ik op inspiratie voor fundamentele aanpassing van het ontwerp.
Weer ontwerpen, uittekenen, verfijningen opzoeken, noem maarop. Inmiddels zijn de eerste schetsen op een dusdanig niveau dat ik deze welmet jullie kan delen….

Ombouw/Werktafel
Eerlijk gebied mij wel te zeggen dat het een beetje uit dehand is gelopen. Wat een simpel kastje voor de kolomboor had moeten worden iseen hele ombouw geworden. Hierop kan in de toekomst ook een afkortzaag zijnplek vinden. Waar ik nog niet uit ben, is wat de ideale positie voor dekolom/vierkante gatenboor is. Hij staat nu op een plek waar ik hem ook op dewerkbank heb staan. Een andere optie zou kunnen zijn een kwart slag draaien enmeer naar achteren, zodat het werkveld voor de eventuele afkortzaag vrijblijft. Vraag: Wat zouden jullie doen?

combitafel_900_ombouw.jpg

Uitvoering is een combinatie van berken multiplex en massiefhout: berken / essen / esdoorn. Vraag: welke is goed bewerkbaar en heeft een gelijkmatige tekening?

combitafel_900_ombouwframe.jpg


Het frame wordt opgebouwd uit regels 44x52/70mm. Het bovenblad uit 18mm multiplex en de zijwangen uit 3 of 4 mm multiplex.

Verbinding_ombouw.jpg
Voor de verbindingen heb ik weer een leuke gevonden uit het studieboek voor meubelconstructies. :rolleyes:
 

Bijlagen

  • combitafel_900_omkast.jpg
    combitafel_900_omkast.jpg
    29,5 KB · Weergaven: 1.910

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Zaagtafel
Ik gaf al aan dat het project in de ontwerpfase een beetjeuit de hand is gelopen. Onder de ombouw komen twee kasten.

combitafel_900_omkast.jpg

Hier heb ik eentijdje op zitten puzzelen, en ik denk dat ik nu de ideale maat voor deze kastenheb, namelijk 600x900mm. Hierdoor wordt de ombouw zo’n 2 meter lang (2.000 – 2x70 van de poten = 1.860 inwendig, dus 3x20mm speling) wat weer een goede maatis voor nu en eventuele toekomst. Daarnaast is 900mm een goede maat in degarage. Ik had eerst 1.200, maar besefte mij dat je dan te weinig omloopruimtekrijgt, dus alles naar 900mm ontwerpen, uittekenen, et cetera.

In een van de kasten ga ik de zaagmachine integreren. Ik heblang zitten puzzelen of ik de machine centraal in de kast wenste of op eenhoek. Uiteindelijk denk ik te kiezen voor centraal. Ik bereik daar nog niet degewenste zaagbreedte mee, maar omdat het blad zo smal is, denk ik ook baat tehebben bij extra ondersteuning aan de linker zijde. Bij zagen van grotereplaten overweeg ik een hulpstuk dat ik aan of over de tafel kan plaatsen. Ideeënzijn welkom.

combitafel_900_zaagtafel.jpg

Links en rechts komen verticale ladekasten. Over de indelingen constructie ben ik nog niet uit. Ook hier is jullie hulp welkom. Wie heefteen idee en wie heeft een oplossing.
Hefmechanisme.jpg

Extra moeilijkheid is dat bij hoogteverstelling van mijnzaag het blad op en neer gaat. Om dit te compenseren moet ik een hefmechanismeinbouwen. Ik heb een eerste idee uitgewerkt, maar moet nog kijken of dit goedgaat in combinatie met de aandrijfriem van de zaag. Hebben jullie een goedalternatief?

Verbinding_kast.jpg


Zowel bij de ombouw als bij de kasten wil ik de bovenverbindingen van de hoeken als in de afbeelding eruit laten zien. Wie heeft ideeën voor de uitvoering (geeft mij tijd om de door mij bedachte verbinding duidelijk in beeld te brengen)?
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Freestafel

De andere kast wordt de freestafel.

combitafel_900_freestafel.jpg

De freestafel ben ik aan het ontwikkelen. Een en ander zal ook afhankelijk zijn van de toe te passen bovenfrees. Ik zit te twijfelen tussen een Triton en een Bosch. Deze laatste heeft als voordeel dat ik de vaste configuratie onder de tafel kan hangen (scheelt weer een lift) en de plunjer los kan gebruiken (ik heb het over de GMF1600). Andere optie is een Kress. Wat een luxeprobleem…….

Fragment_freestafel.jpg

Daarnaast ben ik aan het uitvogelen of ik een combinatie kan maken met een horizontale positie.

Bij de zaagtafel ben ik vergeten te melden dat ik van de zaag- en freestafel het frame in een contrasterende houtkleur wil hebben. Houtsoort ben ik nog niet uit, maar ik laat me gaarne adviseren.

Backup of Combitafel_900_p.jpg
Combitafel_900_t.jpg

Ondertussen ben ik ook bezig met de uittrekstaat. Is gemakkelijker bestellen in Zwolle. :cool:
 

WannaWood

Actieve deelnemer
1 apr 2015
73
0
Oosterbeek
Alvast mijn complimenten voor je uitwerking. De gevraagde adviezen laat ik aan de experts over. Wanneer je keuzes wil maken uit verschillende houtsoorten kan het handig zijn om ook na te denken over je begrootte budget.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Bedankt voor je reactie WannaWood!

Wanneer je keuzes wil maken uit verschillende houtsoorten kan het handig zijn om ook na te denken over je begrootte budget.

Daar heb je gelijk in. Voor zover mij echter bekend is, zijn de door mij genoemde houtsoorten prijstechnisch evenredig. De contrasterende houtkleur zou in dezelfde prijsklasse kunnen vallen. Dat hoeft echt geen exclusieve houtsoort te zijn. Het komt niet in de woonkamer te staan. :eek:

Maar de vragen zijn allemaal nog onbeantwoord! Wellicht moet ik ze nog een keer opsommen....
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Hoe zouden jullie de kolomboor op de ombouw positioneren?
berken / essen / esdoorn. Vraag: welke is goed bewerkbaar en heeft een gelijkmatige tekening?
Hoe zouden jullie de laden van de freestafel indelen en construeren?
Hoe zouden jullie de zaagtafel "liften"?
Welke bovenfrees zouden jullie onder de tafel hangen? Ik neig naar de Bosch EMF 1600 CE (hoewel de Trend T11 ook aanspreekt). Deze (de Bosch dus) schijnt echter nogal warm te lopen. Hoe is jullie ervaring?
Welke houtsoort voor de contrasterende kleur?
Voor de contrasterende houtkleur overweeg ik Douglas.

Bovenstaande vragen staan open. De freestafel wil ik naar dit (https://www.youtube.com/watch?v=oSDUUb7glyc) idee vormgeven.

Inmiddels heb ik ook de uittrekstaat voor de ombouw gereed. Binnenkort maar eens met Rick overleggen wat hij voor me kan betekenen.

Ik zou nog de bedachte verbinding van de kasten publiceren. Bij deze.

Verbinding_kast_f1.jpg
Hier de drie stukken separaat

Verbinding_kast_f2.jpg
De ligger ingeschoven

Verbinding_kast_f3.jpg
De staander ingeschoven

De diepte van de sponning twijfel ik nog over. Bij de zijpanelen zal dat 4 á 5mm zijn. Bij de deurtjes/laden wil ik een diepere sponning. Ik denk dat deze gelijk gaat lopen met de pennen van de verbindingen. Dat is logischer.
Wordt vast vervolgd....
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Zo vanmorgen even bij Rick geweest om hout te halen voor de ombouw. Enthousiast als hij is had hij mijn bestelling voor februari al meteen klaar. Top Rick! Was even leuk om bij te kletsen en even zijn "vangst", moeras essen, te bekijken. Ondertussen ben ik er ook wel uit welke frees het straks moet worden: http://www.woodworking.nl/showthread.php?16567-Bosch-GMF-1600-CE
Nu nog het grootste probleem: tijd vinden. Zoals de planning nu er uit ziet zal ik ergens rond de voorjaarsvakantie starten met de ombouw. Genoeg tijd dus nog voor de behandeling van wat vragen.

Hoe zouden jullie de kolomboor op de ombouw positioneren?
Hoe zouden jullie de laden van de freestafel indelen en construeren?
Hoe zouden jullie de zaagtafel "liften"?
Welke houtsoort voor de contrasterende kleur?

De positie van de kolomboor overweeg ik nu in het midden. Daar een verdiept vlak maken waar of de kolomboor komt te staan of een afkortzaag. Afhankelijk wat ik dan nodig heb. Nadeel is dat je dan toch weer loopt te zeulen....
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Goed bezig hoor. Die freestafel is erg goed bedacht.

Wat je vooral ook niet moet vergeten is gewoon lekker bezig gaan dan lossen de vragen en dingen waar je nu tegenaanloopt tijdens de ontwerpfase zich vanzelf op.
Ik vind het ook erg ingewilkkelde verbindingen en heb je niet kans dat er onderdelen van afbreken.
Ik kan me soms ook erg verliezen in details maar een goed motto is Kiss (keep it simpel stupid)
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Goed bezig hoor. Die freestafel is erg goed bedacht.

Dank je. Beetje van mijzelf en een beetje van janenalleman; lang leve internet!

Wat je vooral ook niet moet vergeten is gewoon lekker bezig gaan dan lossen de vragen en dingen waar je nu tegenaanloopt tijdens de ontwerpfase zich vanzelf op.

Klopt! De grote lijnen tekenen ik uit om mijn gedachten te vormen, daarna zie ik wel wat op mijn pad (in mijn gedachten) komt.

Ik vind het ook erg ingewilkkelde verbindingen en heb je niet kans dat er onderdelen van afbreken.

Ik begrijp wat je bedoelt en ben nog zoekende naar een (nog ;)) betere oplossing. Deze heb ik uit het meubelbouw boek en een klein beetje naar mijn hand gezet.

image.jpg

Een andere mogelijkheid is een pen- en gatverbinding met verstekte voorkant. Ik houd me aanbevolen voor andere (Kiss) oplossingen.
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
Ik begrijp wat je bedoelt en ben nog zoekende naar een (nog ;)) betere oplossing. Deze heb ik uit het meubelbouw boek en een klein beetje naar mijn hand gezet.

Bekijk bijlage 41602

Een andere mogelijkheid is een pen- en gatverbinding met verstekte voorkant. Ik houd me aanbevolen voor andere (Kiss) oplossingen.

Ik dacht al dat ik het plaatje herkende… Komt uit C.C. de Lathouder: Meubelbouw, studieboek voor den meubelconstructeur. Amsterdam. 1946.
Heb ik nog niet zolang geleden voor veel te veel geld gekocht bij een antiquariaat… Leuk boek, in offset gedrukt op crisis-papier.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Ik dacht al dat ik het plaatje herkende… Komt uit C.C. de Lathouder: Meubelbouw, studieboek voor den meubelconstructeur. Amsterdam. 1946.
Heb ik nog niet zolang geleden voor veel te veel geld gekocht bij een antiquariaat… Leuk boek, in offset gedrukt op crisis-papier.

Klopt als een bus! Grappige combinatie een lat-houder als constructeur. :D
En kan een leuk boek te duur zijn? Een ander draadje gaat over een boek van Peter Sellers. Daar heeft men ook aardig wat voor over..... Als je er wat van hebt opgestoken kan het haast niet te duur zijn.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Eindelijk even tijd (en puf) gevonden om de garage in te duiken en een start gemaakt met de ombouw.
Afgelopen week de verbindingen nog geoptimaliseerd en hier weer werktekeningetjes van gemaakt.
Ook nog even in Meppel geweest en wat geld (nog van de Kerstman) omgezet in wat leuk speelgoed.

Bekijk bijlage 42834
Uitslagen van de verbinding.

Bekijk bijlage 42835
Thank you Santa!

Bekijk bijlage 42836
Het paren en aftekenen (en puzzelen)

image.jpg
De eerste aanzet. Sponning gezaagd en de hoek afgeschuind

Van de directie toestemming gekregen om de auto buiten te laten staan vanavond. Dus morgen kan ik gelijk aan de slag om de eerste verbinding af te maken. Hopelijk kan ik morgenavond de eerste hoekverbinding publiceren.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Vandaag nog even verder geklungeld en twee verbindingen klaar. Tenminste, bijna. Nog een klein beetje bijwerken, want ik ben nog niet tevreden.

image.jpg
Ik kwam tot de ontdekking dat mijn afschrijfgereedschap niet uitgelijnd was. :mad:
Dus een eerste correctie uitgevoerd, maar nog niet helemaal jofel.
Daarnaast merkte ik bij de tweede verbinding dat deze opzet nog een nadeel heeft. Je kunt maar één kant op corrigeren.
image.jpg
Dus als je de andere kant op ietsje mispeert, kun je dat alleen corrigeren door de gaten te ruimen waardoor de verbinding niet meer strak zit. Tja, en ik ben nog niet zo geoefend dat ik alles in één keer goed doe. :p
KISS, was een van de reacties (Blom3dd). Dat klopt, maar je wilt toch ook wel eens iets proberen. Maar goed, les geleerd. De volgende twee verbindingen worden pen en gat. Wel verborgen en onder verstek. Ik geef me niet zo gauw gewonnen (andere formulering voor: ik ben eigenwijs ;))
Wordt dus vervolgd.......
 
Laatst bewerkt:

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Mooi project!

Bedankt. Op de tekentafel klopt het, nu nog in de praktijk! ;)
Als tekenaar op een architectenbureau kreeg je op de bouw altijd te horen hoe je zoiets kon bedenken! Nu kan ik het alleen mijzelf verwijten. Praktijk is de beste leermeester zullen we maar zeggen.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
We zijn weer een tijdje verder. Heb een lang weekeinde achter de rug waarin ik weer wat heb geklust. Nu moeten jullie niet meteen denken dat ik de volle dag aan de klus ben. Als ik vrij ben gaat alles een beetje tempo doeloe. Rustig ontbijten, de hond uit laten, koffie drinken (voor de koffie mag ik niet klussen, schijnt altijd fout te gaan) en dan aan de gang. Tussendoor nog even naar de winkel om een nieuwe staaf voor m'n bouwlamp te halen. Uttelen dus.....

Maar goed, als gezegd een lang weekend gehad en "druk" bezig geweest. Eerst een middagje bezig geweest met het opfrissen van m'n oude Nooitgedagt no 4. In de lange periode dat ik helemaal geen tijd had om te klussen (schaaf op m'n ca 18e gekocht, tussendoor een huis zonder klus mogelijkheid, kinderen, et cetera) is hij niet goed behandeld geweest. Er is "iets" op gedrupt wat paar dikke roestpitten heeft veroorzaakt. Na het zien van de filmpjes die Jaap heeft gepubliceerd, ben ik er wel achter dat ik nog een of twee middagen kan spenderen....

Ook mijn beitels heb ik het laatste deel meegenomen. Bij gelegenheid zal ik hier iets meer over vertellen in een separaat topic.

Als in een eerdere post aangegeven heb ik de twee andere hoeken met pen- en gatverbinding (verborgen en doorlopend verstek) uitgevoerd. Dat is een stuk gemakkelijker, ook met corrigeren. Helaas geen foto's kom ik tot de ontdekking. Vervolgens de pen- en gatverbindingen gemaakt van de tussenliggende regels. Hier wel een foto.

image.jpg
Het uithakken van de gaten, onder andere met de schietbeitel (cadeautje van mijn schone zus).

image.jpg
En het passen van de pen. Natuurlijk we de beste op de foto gezet. Een paar ander moet ik de schouder nog ietsje bijwerken (welke schaaf kan ik hier het beste voor gebruiken? Een rabbetschaaf of een sponningschaaf. Ik wil er ook gelijk de schuine stukken van de hoekverbinding mee schaven).

Vervolgens het hele frame van het blad in elkaar passen.
image.jpg
Oh jee, achterlijke gladiool! Ik heb wel de binnenhoeken van de korte buitenzijden overgenomen, maar blijkbaar een van de pennen naar de verkeerde kant afgetekend. F&@€k! Balen als een stekker natuurlijk.
Ik ben maar even weggelopen. Kon ik mooi even de kaapse waterlelies uit de vijver vissen. Dat is net onkruid en moet de vijver uit!
Tijd om op te ruimen. Gauw nog even wat strookjes multiplex gezaagd voor een tussendoortje.

Volgende gelegenheid gaan we met frisse moed de zijkanten inkorten tot gelijke lengte als de tussenregels. Dan maar een blad dat drie centimeter smaller is.
 

Toonie

Actieve deelnemer
7 jan 2014
32
0
Respect voor het geduld! Een werkbank met zulke verbindingen is idd een werkstuk op zich.bem benieuwd hoe het wordt.
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Bedankt Toonie! Het is voor mij pure ontspanning, mijn hoofd leegmaken. Ik heb dus geen haast of druk er achter zitten. Daardoor is het leuk om een beetje te experimenteren met de verbindingen. Was dat niet het geval, zou ik voor een zekere weg kiezen, hoewel ik dat min of meer ook met de verdekte pen en gat verbinding heb gedaan. Maar het is erg leuk om te ontdekken hoe zo'n verbinding werkt of niet werkt. En dan maak je bij een standaard verbinding opeens een klassieke fout. ;) Ja, ik kan er nu weer om lachen!
 

Bart B.

Actieve deelnemer
18 aug 2014
48
1
Mooie plannen!!!
En ook mooi om te zien hoe je ze van te voren al digitaal hebt uitgewerkt.
Ben heel benieuwd naar het eindresultaat, maar dat gaat zo te zien wel goedkomen.

succes!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.