Gerard Fogel beitelset's

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Dit weekend even tijd gehad om handvatten te draaien voor mijn nieuwe oude beitels van Gerard Fogel.
Ik heb de hechten gemaakt uit Beli hout wat ik nog had liggen

De blokjes op maat gezaagd en afgekort.

IMG_3916.jpg

De blokjes afdraaien met een inkrozing zodat deze in mijn drieklauw past.

IMG_3917.jpg

Inkrozing voor messing ring draaien en messing ring aangebracht middels perssen in de bankschroef.

IMG_3918.jpg

Ruwe vorm voorgedraait.

IMG_3922.jpg

Schoon draaien en wat sier lijntjes aangebracht.

IMG_3924.jpg

Opboren in twee fases voor de arend.

IMG_3925.jpg

Handvaten zijn klaar, vervolgens de arend heet stoken en de beitel in het hecht persen/kloppen (hier heb ik helaas geen foto van, vergeten)

IMG_3926.jpg

Alles gemonteerd en gesigneerd.

IMG_3928.jpg

De hechten in de gekookte lijnolie gezet. Heb nu een setje van 4 snijbeitels en een setje van 3 steekbeitels

IMG_3929.jpg

Het vlakken van de spiegel en zoals je ziet is het niet vlak, had goede hoop dat de andere beitels beter zouden zijn maar helaas niet. Daar gaat dus nog wel even tijd inzitten, ik hoop dat ze het waard zijn.
Mijn indruk van deze beitels is (ik heb er 50 gekocht):dat het afgekeurde beitels van Gerard Fogel zijn en dat men ze toen der tijd niet weg wilden doen in 1 beitel slechts staat het logo van G, Fogel. De rest vd de beitels is niet gesigneerd en de afwerking is bij sommige ronduit slecht. De beitels zijn volgens de verkoper uit 1935 en dat geloof ik wel het zijn in ieder geval nog echt gesmede beitels.

IMG_3932.jpg

Eerste setje (zware) steekbeitels is gereed en geslepen bij twee hiervan heb ik nog wat slijpwerk aan de spiegel maar voor allereerst kan ik er mee gaan werken en zien hoe het staal zich houd met name de stand tijd.
Het slijpen van de vouw ging erg prettig niet te hard niet te zacht, dus ik heb goede hoop dat het fijne beitels blijken te zijn

IMG_3935.jpg

groetnis, Roeland
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Daar heb je een mooie set van gemaakt Roeland. Ik heb het gevoel dat ze nu wel door de keuring gan komen! ;)
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Prachtig werk! Dat doet mij er aan herinneren dat ik ook nog een paar nieuwe handvatten moet maken.
Wat zijn dat voor messing ringen? Het lijken wel ringen van knelfittingen.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Zeer mooie handvaten!
Heb deze set ook gekocht. Wat is eigenlijk het verschil tussen die snijbeitel (dikkere beitels) en de steekbeitels?
Is er een bepaalde methode om de beitels op het heft te steken? Heb er nu enkele opgestoken, maar bij eentje wat te bruut geweest waardoor het heft zeer licht gebarsten is.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
De beitels hebben een goed baasje gevonden !! Ziet er zeer goed uit
Die knelringen zijn ook sjiek
Zelf gebruik ik graag messing soldeer koppelingen als ring maar die hebben niet zo n leuk groefje
Nog 43 te gaan !
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Dat groefje is er makkelijk in te maken op de draaibank. Even de punt van een platte beitel er tegenaan. Dat messing is echt geen partij voor een HSS beitel.
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Wow, dat zijn mooie beitels geworden!
Ik heb het geluk gehad van dezelfde verkoper een lotje schaafbeitels te kunnen scoren. Heb een beitel gekregen als testertje, maar door allerlei omstandigheden niet echt de tijd gehad om de standtijd deftig te testen. Wat mij vooral opviel was dat ze er wel degelijk maar ook ruw afgewerkt uit zagen. De spiegel was hier erg bol, heb die deels gevlakt, dan de vouw op de werkbankslijper aangezet en de beitel afgewet.
Een handvat heeft ie nog niet, een beitel moet dat eerst verdienen vind ik��. Kreeg hem scherp genoeg, maar heb er nog niet genoeg mee gewerkt om standtijd te kunnen beoordelen. Lijkt wel goed op mijn favoriete beitel, die ook merkloos is en eerst zonder handvat werd getest. Kreeg een padouk handvat.
WP_20160106_001.jpg

WP_20160106_007.jpg

WP_20160106_011.jpg

Lijkt er op dat ik spijt zal krijgen er geen te hebben gekocht��.

Het padouk handvat dient om op te meppen, maar die van jou moeten geweldig lekker in de hand liggen! Het zal me deugd doen binnenkort eens een poosje aan de draaibank te staan��.

Groeten!
Steven
 
Laatst bewerkt:

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Dat groefje is er makkelijk in te maken op de draaibank. Even de punt van een platte beitel er tegenaan. Dat messing is echt geen partij voor een HSS beitel.
Bedankt voor de tip
Ik heb nog nooit messing gedraaid zal ik binnenkort eens proberen
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Dat is een mooi setje geworden Roeland!;) mag ik vragen wat je bedoelt met snijbeitel? Dat lijken op de foto dan de zwaardere uitgevoerde beitels? Zijn deze ook ondere en andere hoek geslepen voor ander gebruik, of iets dergelijks.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Zeer mooie handvaten!
Wat is eigenlijk het verschil tussen die snijbeitel (dikkere beitels) en de steekbeitels?
Is er een bepaalde methode om de beitels op het heft te steken?

Het verschil: de snijhoek en dikker staal dus een sterkere beitel.
Wat ik doe bij een gesmede arend is in een aantal fase opboren, als de arend bij de basis 10mm is en verlopend naar 0 dan boor ik de eerste 2 cm met een 8mm dan de volgende 1cm met 5/4mm en als laatste met een 3mm boor op volledige diepte iets dieper als de arend is.
Vervolgens de arend heet stoken(niet rood gloeiend) en in het gat persen/slaan door de hitte comprimeert het hout en krijg je een exacte passing.
Dit kun je alleen doen met een aangebrachte onderring. Zonder ring zul je de arend heter moeten stoken en brand hij het resterende hout weg, eenmaal passend beitel los nemen van het handvat anders brand je hout verder weg. Laten afkoelen en opnieuw monteren met bv wat epoxy.(is trouwens niet-echt nodig).

groetnis, Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Steven, mooi klassiek handvat heb je gemaakt, zijn de ringen van r.v.s. gemaakt?
Als je er belang bij hebt mag je wel 3 snijbeitels van me hebben (die zijn wat dikker en langer als de steekbeitels).

Heb gister en vandaag met de beitels gewerkt en blijven mooi scherp.

groetnis, Roeland
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Dat is een mooi setje geworden Roeland!;) mag ik vragen wat je bedoelt met snijbeitel? Dat lijken op de foto dan de zwaardere uitgevoerde beitels? Zijn deze ook ondere en andere hoek geslepen voor ander gebruik, of iets dergelijks.

Ze zijn inderdaad zwaarder uitgevoerd dikker en langer als een normale steekbeitel en inderdaad zijn ze onder een iets andere hoek geslepen.

groetnis, Roeland
 

Bartvdl

Actieve deelnemer
20 jun 2015
339
178
's-Hertogenbosch
Heb je deze dan op 30 graden geslepen? Ik moet het nog eens proberen een andere hoek slijpen en kijken hoe dat dan aan voelt. Kan me niks voorstellen bij 5 graden verschil. Is dat echt erg merkbaar?
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Het verschil: de snijhoek en dikker staal dus een sterkere beitel.
Wat ik doe bij een gesmede arend is in een aantal fase opboren, als de arend bij de basis 10mm is en verlopend naar 0 dan boor ik de eerste 2 cm met een 8mm dan de volgende 1cm met 5/4mm en als laatste met een 3mm boor op volledige diepte iets dieper als de arend is.
Vervolgens de arend heet stoken(niet rood gloeiend) en in het gat persen/slaan door de hitte comprimeert het hout en krijg je een exacte passing.
Dit kun je alleen doen met een aangebrachte onderring. Zonder ring zul je de arend heter moeten stoken en brand hij het resterende hout weg, eenmaal passend beitel los nemen van het handvat anders brand je hout verder weg. Laten afkoelen en opnieuw monteren met bv wat epoxy.(is trouwens niet-echt nodig).

groetnis, Roeland

Voor de meeste beitels gebruik ik een smalle trappenboor alleen voor kleinere maten beitels is dievniet geschikt
Als je de arend hebt verhit en in de hecht perst stop ik 1 mm voor de ring als de arend afkoeld zal deze nog een klein beetje krimpen en zit hij mooi stevig als je hem er definitief in perst
Vraag me af of ze vroeger ook deze methode toepaste want bij oudere beitels lijkt het alsof de gaten gestoken zijn
Heb ik zelf ook geprobeerd en ervaarde het als een monnikewerk omdat je constant opnieuw moet passen
Weet iemand of ze vroeger meer geduld dan mij hadden ?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.