kromming in zaagblad oude handzaag

koen77

Actieve deelnemer
27 nov 2014
33
0
Voorburg
Goedemorgen allen,

Ik heb gisteren een leuke oude handzaag op de kop kunnen tikken voor weinig. Beetje roestig maar niets dat niet weg te werken valt. Weinig gebruikt getuige de nog scherpe tanden. Alleen zit er een lichte slag in. Als ik langs het zaagblad kijk vanaf het handvat zie ik dat de zaag naar de punt toe licht naar links afbuigt (in het midden wijkt 'ie een millimeter of twee af zeg maar).

Nu heb ik twee vragen:
1) is dit heel bezwaarlijk? Ik kon het niet laten en ben 'm gelijk maar even gaan uitproberen en hij zaagt lekker en ik heb niet het idee dat de zaagsnede erg krom wordt
2) is het mogelijk om zo'n lichte kromming uit het blad te werken>

Met vriendelijke groet,
Koen
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Zo'n "langzame" bocht kan je vaak wel terug buigen over je knie. Je moet de plaat naar je gevoel overdreven ver door buigen want het is nu eenmaal verenstaal dat niet graag vervormd. Als de bochten meer abrubt zijn moet je gaan hameren op een aambeeld. Dat is wel weer een hele kunst, die ik ook nog niet echt beheers. Dus ik verwijs je door naar een youtubje:
 

koen77

Actieve deelnemer
27 nov 2014
33
0
Voorburg
Dag Seek, Dit filmpje had ik inderdaad ook al gezien. Helaas heb ik (nog) geen aambeeld, maar ik wil dit zeker een keer proberen. Ik stond er versteld van hoe weinig er nodig was om dat zaagblad in de video weer helemaal recht te krijgen!
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
hallo Koen,
Een aanbeeld heb je echt niet nodig met een moker (vuistje) en een gewone (klauw)hamer kun je ook de kromming er uit tikken.
Moker in een bankschroef klemmen zaagblad er op en tikken maar.

Succes!!!

groetnis, Roeland

ps zo deed de timmerman dat vroeger ook!!! op locatie moker tussen je bovenbenen klemmen terwijl je zit en met het hamertje tikken maar.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.