Langgat

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
Onlangs, tussen alle werken door, een prachtmachientje op de kop kunnen tikken!

Ik was al geruime tijd aan het uitkijken naar een goeie langgatboormachine, want het monster waar ik me tot nu toe mee moest behelpen was aanleiding tot constante ergernis.
-de speling was niet uit de tafel te krijgen zonder alles veel te vast te zetten waardoor het haast niet te doen was er mee te werken
-de dikte 'boven' en 'onder' het gat was niet evenwijdig
-de machine liet zelfs met scherpe boren een nogal ruw gat
-eigenlijk geen op zichzelf staande machine, maar een onderdeel van een combinatiemachine, dat ook nog eens een doorgang min of meer belemmert ;-)
-boor moeilijk op te spannen

De nieuwe oude machine verhelpt al deze miserie, en pakt uiteindelijk nog beter uit dan verwacht!
Het lange wachten, afwegen en uitkijken heeft uiteindelijk toch vruchten afgeworpen.

Allez, hier een paar plaatjes:

WP_20151230_011.jpg
De machine uit veiligheidsoverwegingen (hoogte en gewicht bovenaan) plat vervoerd, en terwijl ze neerligt een paar kiekjes van de onderkant genomen. Eens recht wordt het moeilijker hier goed zicht op te krijgen . Spul weegt ruim over de 200 kg, dus moelijk (lees niet) alleen handelbaar ;)

WP_20151230_014.jpg
De machine in haar glorie, het is een halfautomatische sleuvenfrees. Dit wil zeggen dat de visbekboor (waar tuoh zich zo lovend over uitliet) automatisch van links naar rechts beweegt. De laterale beweging is makkelijk in te stellen door middel van een bout waarmee je het aanhechtpunt in een krukas verder naar binnen of buiten verlegt.

WP_20151231_001.jpg
Een aantal boren die inbegrepen waren. Eerlijk gezegd heb ik minder betaald voor alles dan wat de boren op zich al nieuw kosten. Alle boren waren wel bot, maar dankzij dit fijne forum duurde dit niet lang ;-)

WP_20151230_012.jpg
De snelheid van werken en de zuiverheid van het gemaakte gat zijn ronduit indrukwekkend!
Het enige wat ik hoef te doen is de hendel op het gemak naar boven trekken...

WP_20151231_004.jpg
Zelfs in kopshout met een diameter van 16mm raakte ik bij een eerste testje moeiteloos tot een diepte van bijna 9 cm, en hier weerom een loepzuiver resultaat!

WP_20160103_003.jpg
Dit alles in combinatie met een dochter die het atelier liefdevol komt stofzuigen maakt het langgaten boren vanaf nu een plezier in plaats van een constante bron van frustratie :D

Van het merk ( HELMA) had ik nog nooit gehoord, maar het is een oersterke machine met nergens teveel speling op bewegende onderdelen.
Natuurlijk kan ze wel eens een grondige onderhoudsbeurt gebruiken, maar dit is zelfs niet dringend, gezien de nu al bereikte resultaten.
Uitstel is echter geen afstel, ik kijk er eerlijk gezegd wel naar uit om dit juweeltje volledig op punt te zetten ;-)

Bij het instellen van de freesbreedte zal ik een tabel moeten aanleggen, want de maataanduiding moet uiteraard worden aangepast aan de diameter van de boor.
Uiteindelijk is dit met het maken van een paar proefstukjes snel beredeneerd, en van dan af aan wordt de breedte bliksemsnel instelbaar.

Groeten,
Steven

Ps: als iemand me uitlegt hoe ik de foto's kan draaien doe ik dat met alle plezier!
 
Laatst bewerkt:

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Ziet eruit als een goede degelijke machine! De proefstukjes zien er ram strak uit, dat is toch wel het resultaat dat je wilt zien natuurlijk. Veel plezier ermee!
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Onlangs, tussen alle werken door, een prachtmachientje op de kop kunnen tikken!


Van het merk ( HELMA) had ik nog nooit gehoord, maar het is een oersterke machine met nergens teveel speling op bewegende onderdelen.
Natuurlijk kan ze wel eens een grondige onderhoudsbeurt gebruiken, maar dit is zelfs niet dringend, gezien de nu al bereikte resultaten.
Uitstel is echter geen afstel, ik kijk er eerlijk gezegd wel naar uit om dit juweeltje volledig op punt te zetten ;-)

Bij het instellen van de freesbreedte zal ik een tabel moeten aanleggen, want de maataanduiding moet uiteraard worden aangepast aan de diameter van de boor.
Uiteindelijk is dit met het maken van een paar proefstukjes snel beredeneerd, en van dan af aan wordt de breedte bliksemsnel instelbaar.

Groeten,
Steven

Ps: als iemand me uitlegt hoe ik de foto's kan draaien doe ik dat met alle plezier!

Helma was een Nederlandse machinefabriek uit Belfeld (Limburg) en is een paar jaar geleden failliet gegaan.
Gelukkig is er een doorstart geweest en ook onderdelen zijn nog beschikbaar.
De website van het bedrijf is:
http://www.enveco.nl/pages/helma
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Kijk dat is om allerlei reden mooie machine. Oerdegelijk, nergens plastic, je kan overal met standaardgereedschap (waarschijnlijk) bij om te repareren of onderhoud te plegen. Ja..ik kan me voorstellen dat je er zin in hebt dit machien op de punt te zetten.

mvg
klaas0639
 

Steven Gauwberg

Post veel
9 feb 2011
941
3
Stekene
www.houtentiek.be
@Lars: Bedankt!
@Joris: 'k heb ook zo die indruk��
@Piet: Da's handig om weten! Krijg hier al meteen gerichte info, terwijl ik zelf nog niks had opgezocht��
@Klaas: We hebben blijkbaar het zelfde idee over schoonheid������. Meer dan standaard gereedschap zal inderdaad niet nodig zijn.
Eventuele speling is ook makkelijk bij te regelen en voor eventuele versleten kogellagers wordt het in de toekomst ook geen probleem.

Groeten, Steven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.