Zelf maken van pulleys uit multplex

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik wil voor o.a.een schijfschuurmachine zelf pulleys maken. Er is hierin het verleden door meerdere forumleden geschreven over het zelf maken ervan uit multipex. Ik kan het potverdorie niet terugvinden.
Weet iemand van jullie het nog?

mvg
klaas0639
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik ben niet duidelijk geweest zie ik :).

Ik zoek naar het zelf maken (uit multiplex geloof ik) van pulleys voor v-snaren. En vooral de manier waarop de doe-het-zelvers het bevestigen van de pulley op de as oplossen. Ik geloof dat ook Tuoh er ooit over schreef maar heb het niet terug kunnen vinden.


mvg
klaas0637
 

tuoh

Oud hout
Onderander hier vind je er wat meer over:http://www.woodworking.nl/showthread.php?7390-Een-raadsel/page13&highlight=houten+schroefdraad Hier zitten de riemschijven gewoon geklemd tussen flenzen en dat geeft geen krimp.
Praktisch elke motoras is voorzien van een kopse boring met schroefdraad terwijl de as tegen het motorhuis ook een verdikking heeft waar de riemschijf tegenzit, zo kan je elke verdikte houten riemschijf vastklemmen op de as van de motor. Die frictie is meer dan voldoende om ronddraaien van de riemschijf op de as tegen te gaan, zoals hier te zien: http://www.woodworking.nl/showthread.php?14164-Anoniem-project/page13&highlight=groot+wiel

Je kan ook gebruikmaken van de aanwezige spiebaan om een riemschijf te verhinderen om mee te draaien. zo is er altijd wel een mogelijkheid om die dingen te borgen. Bij gladde assen uit comprimé of zo vijl je een vlak stukje daar waar de schijf komt te zitten en de schijf zet je dan vast door bijvoorbeeld wat epoxy in de ontstane ruimte te gieten. De riemschijf voorzien van een dikke houten flens is ook mogelijk, als je hier kruiselings gelijmd hardhout voor neemt zoals Beuk of Padouk en je tapt daar schroefdraad in, bijvoorbeeld van 6 à 8mm en met een eerder forse spoed, dan kan je de schijf vastklemmen met een boutje op een vlak stukje as. Veel klemkracht is niet nodig, het boutje verhinderd voornamelijk het meedraaien op de as, met de riem gemonteerd blijft die riemschijf toch op zijn plaats zitten, uitwijken naar L of R is er niet bij zo:p
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ha,dank Tuoh. Ik kende dit gebruik van een boutje natuurlijk wel maar dacht dat het een niet afdoende dus slechte oplossing zou zijn. Maar ik heb geen ervaring op dit punt. Als de ervaring anders is, pas ik dat natuurlijk graag toe.(mijn as heeft geen kopse tapgat noch een spiebaan;vandaar).

En ik had me al eens in een ontmoeting op een open dag bij Rick door je met argumenten laten overtuigen dat een multiplexen v-snaarwiel geen prutsoplossing maar een serieuze optie is. Zo zie je maar. Dank :).

mvg
klaas0639
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.