Plaatmateriaal opbergen

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Omdat het weer de tijd van het jaar is om inventaris te maken kom ik met volgende vraag

Ik werk met veel plaatmateriaal, mdf, multiplex, kunststof (plexiglas,...)
Ik heb nu 2 palletstelling voor elkaar staan, zo heb ik een ruimte in beslag van 3x3m met 5 lagen. platen van 125cm breed kunnen er dus mooi 2 naast elkaar.

Maar ik heb meer soorten en diktes dan dat ik ruimte heb om naast elkaar te leggen. Gevolg veel ligt op elkaar en je gaat zien hoe ik ze ook leg ik heb altijd de onderste van de stapel nodig. Het kost dus of veel tijd of bloed zweet en tranen om de goede plaat er uit te krijgen. Bij de kunststoffen loop ik daarnaast ook nog de kans dat er krassen op komen waardoor het niet meer bruikbaar is.

Mijn vraag naar jullie toe is dan ook wat is volgens jullie de beste methode voor het opbergen van veel diverse soorten plaatmateriaal? Veelal gaat het om 1-5 platen per soort/dikte Maar 2,5 en 3mm mdf heb ik hier bijvoorbeeld van elk 40+ platen liggen.

Om jullie een idee te geven van de huidige situatie (is wel een oudere foto)
PIC000370.jpg
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Rechtstaand heb ik inderdaad over zitten nadenken, maar dan toch niet alles tegen elkaar? Dan krijg je een bepaalde plaat als er 20 andere (variërende tussen 12 en 22mm) tegen staan toch ook niet meer tussenuit?
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Sorry was blijkbaar iets te snel met lezen op de smartphone.
Waar ik nog wel over twijfel is doorbuigen op middellange termijn, zeg een paar maanden.
Plexiglas blijft hier bijvoorbeeld wel een tijdje liggen aangezein dat platen van 6m² per keer zijn die ik per dikte/kleur moet bestellen 2x3m die ik verzaag naar 1x2m.

Voor handwerk heeft doorbuigen geen effect, maar op de lasersnijmachine heeft het een enorm groot effect, 1mm uit focus en de laser straal gaat niet door het materiaal heen of zorgt voor een onregelmatige snede breedte.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Dan zou je ervoor kunnen kiezen het plexiglas tussen twee platen van dikker materiaal te zetten tegen het doorbuigen. Voor de rest bespaar je met rechtop opbergen behoorlijk wat ruimte t.o.v. je huidige opslag. Om de 30 a 50 cm een rijtje staanders naar achteren ertussen en je kan zo elke plaat pakken die je nodig hebt, na hooguit een paar platen 'bladeren'.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Of je maakt een ligvak onderaan, daarbovenop tussenschotten zodat het plaatmateriaal gewoon staand kan worden neergezet en het plexiglas toch liggend kan worden opgeborgen.

| ... | ... | ... |
| ... | ... | ... |
|__________|

Zoiets dus.
 

Bernard38

Nieuw lid
Verticale stockage in een rek dat aan één zijde op een wiel steunt en aan andere kant met zware scharnieren aan muur bevestigd is. Laat toe om de platen er makkelijk uit te halen als er aan de zijkanten ook een muur is. Eventueel kunnen onder de 3 bewegende hoeken van die pivoterende wielen gemonteerd worden.

revolving lumber rack.jpg

revolving lumber rack2.jpg
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Inderdaad een goede opmerking, zal ik meenemen in de constructie.

Zou 2,39° voldoende zijn als helling? De hoek is nu 92,39° dit is met een basis van 15cm, hoogte van 150cm en top van 2,5cm

Tussen de schuine steunen zit 27,5cm voor platen. Bredere steunen neem ik liever niet omdat ik dan veel plaats verlies.
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Kuntselaartje, Je bent niet alleen :p

Net terug van de houthandel met al het hout, alles is wel wat dikker dan gepland, het was of 130x50 of 150x65 dus ben maar gegaan voor de 150x65 waar ik origneel 150x40 getekend had. Kunnen we meteen de HBM 12" gaan testen.
Totaal ongeveer 0,5m³

DSC_0069.jpg
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Bestaan er zo'n opstellingen met een scharnierend systeem 0°->7° (vloerdeel eraan vast)? Dan leunen de platen behalve bij het verzetten.
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Zo, 14 van de 24 steunen hebben hun vorm, 4 zijn al op dikte geschaafd. Maar nu zit ik echter met een probleem, na zo'n 200l schaafsel gemaakt te hebben beginnen de rollen van de vandiktebank hun grip te verliezen verliezen. De voorste hangt vol met fijn zaagsel. Hetzelfde had ik ook voor op de geleiders en het zaagblad van de lintzaag. Aangezien de rollen van rubber zijn, hoe kan ik deze het best reinigen en voorkomen dat dit in de toekomst weer gebeurd?

@◙Hunto, Ik maak gebruik van Inventor (Student)
@Damien, Heb je het op mijn ontwerp of dat van Bernard38?

Misschien nog even vermelden dat ik gebruik maak van een zware 1500m³/u afzuiging voor ik opmerkingen krijg over al dan niet afzuigen.
Het hout is overigens Noorse Den
 
Laatst bewerkt:

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
De afzuig aansluiting van de hbm 12 is te klein.
Mischien kun je zelf een kap met afzuigpunt maken.
125 of 150mm diameter.
En de rollen kun je mischien met perslucht schoonmaken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.