3D printer

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Ik twijfelde nog héél even of het in het "nieuwe tools topic" zou passen, maar misschien is de verbinding met hout toch te indirect voor de meesten hier. Voor mij niet, want het hoort voor mij net zo goed bij knutselen, rommelen, proberen, en maken. Dus toen toch maar in de Kantine :)

Vorige week heb ik na lang studeren en aarzelen toch een 3D printer gekocht. Hier wat foto's van de assemblage en de eerste werkstukken. Ik ben dol enthousiast! Er is nog véél meer over te vertellen, maar ik laat dat even afhangen van de reacties hierop :)

3d-printer-2.jpg


3d-printer-3.jpg


3d-printer-4.jpg


3d-printer-5.jpg


Na veel eerste probeersels een spielerei, ook een "echt" stukje gereedschap gemaakt: een verloop van stofzuiger naar slang. Deze is in zg. PLA gemaakt. Dat is niet super duurzaam, maar ik heb ook een rol PETG filament (in zwart) liggen. Dat zou een stuk sterker moeten zijn, dus daar ga ik ook mee experimenteren.

3d-printer-6.jpg


3d-printer-7.jpg
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Super Janwijbrand!! Hier heb ik in ieder geval op zitten wachten, staat ook al een tijdje op mijn verlanglijstje, maar vorige week eerst een nieuwe macbook moeten kopen omdat de oude er mee kapte... Ben heel benieuwd naar je ervaringen en waarom je b.v. deze gekocht hebt!

jaap
 

WoodRob

Actieve deelnemer
23 nov 2011
101
0
57
Beesd
Het heeft inderdaad niet veel met hout te maken, maar ik ben zeer geïnteresseerd. Dus ik ga je ervaringen en experimenten zeker volgen.
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Super Janwijbrand!! Hier heb ik in ieder geval op zitten wachten, staat ook al een tijdje op mijn verlanglijstje, maar vorige week eerst een nieuwe macbook moeten kopen omdat de oude er mee kapte... Ben heel benieuwd naar je ervaringen en waarom je b.v. deze gekocht hebt!

Bedankt voor je enthousiaste reactie!!

Het is een Felix 3.1 "single extruder". Gekocht als DIY pakket, dus zelf te assembleren. Dat scheelt geld, maar mijn belangrijkste drijfveer was: nu weet ik precies hoe hij in elkaar zit.

In mijn zoektocht had ik een paar criteria:

* Een zo'n "open" mogelijk ontwerp. Ik bedoel dat in de zin van de gebruikte hardware en software die zoveel mogelijk "open" is om mee te experimenteren en niet "gesloten" is en daarmee beperkt is tot één leverancier.

* Een relatief nieuw ontwerp of een ontwerp dat al even door geëvolueerd is.

* Liefst van een Nederlands fabrikant.

* Met een verwarmd "printer bed" om zo ook met ABS en andere lastiger materialen te kunnen printen. Inmiddels kan ik zeggen dat een verwarmd printer bed ook bij "gewoon" PLA printen van pas komt.

* Een print-volume van tenminste 20cm x 20cm x 20cm.

* Zelf in elkaar te zetten, zonder al te "hobbyistisch" te zijn.

* Een budget van rond de 1000 euro. Eerlijk is eerlijk: dat budget heb ik ruimschoots opgerekt tot 1400 euro *slik*. Maar ik ben blij dat ik dat gedaan heb.

Zodoende kwam ik eigenlijk op een short-list van drie uit: de Ultimaker Original "plus", de Velleman K8400 en dus deze Felix 3.1. Waarbij ik moet aanmerken dat ik al bijna de Ultimaker had besteld, toen ik op het laatste moment de Felix pas tegenkwam. Na wat emailcontact met de fabrikant snel de knoop doorgehakt. Bij bestellen bleek dat hun site de prijzen niet mèt BTW vermeldde. Dat was een teleurstelling en ook niet zo netjes van ze. Daar heb ik ze opgewezen. Ze hebben het inmiddels aangepast en als tegemoetkoming mocht ik drie rollen filament uitkiezen.

Ik ben er sinds afgelopen donderdag veel mee bezig geweest:

De assemblage verliep betrekkelijk probleemloos, maar kostte toch echt wel anderhalve dag bouwen - tussen sociale verplichting thuis door :) Daarna werd ik blij verrast met een printer die eigenlijk in één keer werkte. Uiteraard wel na de nodig callibratie. De handleidingen zijn OK, maar niet "geweldig". Als je een beetje handig bent met hardware en software is er goed uit te komen. Je gebruikt een Mac lees ik, dat doe ik ook. Ik heb wat ontwerpen in Fusion 360 gemaakt (ook even wennen trouwens) en met "slic3r" vanuit Repetier-Host for Mac omgezet en naar de printer verstuurd. Het is dan vooral uitzoeken, welke parameters welk effect hebben: laagdikte, temperatuur, snelheid, nog meer callibratie, hoe het voorwerp zo goed mogelijk te laten "plakken" aan het printerbed, "infill" van massieve delen, etc. etc. etc.

Al met al best wel wat uitzoek werk, maar wel telkens met weer een beter resultaat. Ik - maar ook mijn betere wederhelft en twee zoons - hebben inmiddels een hele waslijst aan voorwerp-ideeën verzameld die maar eens geprint moeten worden. Ik zoek het vooral in de hoek van "gebruiksvoorwerpen" en "gereedschappen" e.d. Zoals bv. sterknoppen, extra "bench dogs" en de genoemde stofzuiger-verloopstukken.

Als je meer wilt weten, vraag maar raak! :)
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
jeeeh 3d printers!
Om producten mee te maken.... NEE! het leuke van maken is dat je je handen moet gebruiken.
Ondersteunende objecten als mallen maken? ZEKER!
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Geweldig! gefeliciteerd met die aankoop!
Ik droom ook al een tijd van een 3d printer, maar de kosten zijn nog steeds te hoog. Filament schijnt ook prijzig te zijn.
Veel plezier ermee!

PS, je hebt een pb ook, maar dat gaat niet over hout:D
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Gefeliciteerd met de aanschaf. In het Groninger Museum is een tentoonstelling van Joris Laarman. Die maakt prachtige dingen met 3D printers. Zowel kunststof als hout. Een ritje naar Groningen waard.
Brengt mij bij de vraag: kun je er ook hout mee fraizen?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Geweldig boeiend nieuwe ontwikkeling vind ik dit! Ik heb inderdaad ook begrepen dat er materiaal op houtbasis voorhanden is, dus goed dat je dit op ons houtforum plaatst. Dit opent weer heel nieuwe perspectieven op ons interessegebied!

Succes! Fons
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Gefeliciteerd met de aanschaf. In het Groninger Museum is een tentoonstelling van Joris Laarman. Die maakt prachtige dingen met 3D printers. Zowel kunststof als hout. Een ritje naar Groningen waard.
Brengt mij bij de vraag: kun je er ook hout mee fraizen?

Leuke tip!

Nee, frezen kan er niet mee, het is "puur en alleen" printen. Ik kwam wel een pre-productie initiatief tegen van een multifunctioneel 3D-printer/CNC-frees/laser-snijden apparaat (http://www.boxzy.com/). Leek me ook heel leuk, maar nog niet "rijp" genoeg om daar op te gaan wachten.
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Geweldig boeiend nieuwe ontwikkeling vind ik dit! Ik heb inderdaad ook begrepen dat er materiaal op houtbasis voorhanden is, dus goed dat je dit op ons houtforum plaatst. Dit opent weer heel nieuwe perspectieven op ons interessegebied!

Ik zie nog even niet heel veel meerwaarde in een soort van MDF printen - hout is mooi, mi. als je ziet dat het hout is. Misschien is de textuur van het "houtige" filament wel mooi en voelt het wat "warmer" aan. Ik zet het op mijn "een keer proberen"-lijst :)
 
Laatst bewerkt:

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
Geweldig! gefeliciteerd met die aankoop!
Ik droom ook al een tijd van een 3d printer, maar de kosten zijn nog steeds te hoog. Filament schijnt ook prijzig te zijn.
Veel plezier ermee!

PS, je hebt een pb ook, maar dat gaat niet over hout:D

PB gelezen :)

Ja, goedkoop is de aanschaf niet, hoewel er ook minder dure uitvoeringen te vinden zijn waar je ook behoorlijk goede resultaten van mag verwachten. Een rol PLA filament is rond de dertig euro. Da's 1kg materiaal. Ik moet nog ontdekken hoe snel je door een rol heen bent :) ABS en Nylon en PETG zijn anderhalf keer zo duur. Waarschijnlijk zijn stofzuiger-verloopjes in de winkel kostentechnisch veel voordeliger - alleen heb ik nog niet *precies* de goeie maat kunnen vinden en nu heb ik die wel gemaakt :)
 

Estivie

Actieve deelnemer
28 okt 2011
64
0
Ziet er mooi uit!

Ik ging net een nieuwe post plaatsen om te horen of er hier al iemand ervaring heeft met het printen van freesmallen? Ik heb zelf al een paar keer iets nodig gehad (wat ik dan zelf in elkaar knutsel met wat latjes) maar daar kruipt véél tijd in en ik kan er enkel rechthoekige vormen mee maken.

PLA lijkt niet duurzaam genoeg (je gaat er tenslotte met je frees over) maar misschien is het in ABS prima te maken?

Een CNC frees zou natuurlijk ook een oplossing kunnen zijn maar dat is minder breed inzetbaar lijkt me.

Ik ben benieuwd naar ervaringen...

Stijn
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Gaaf! De meerwaarde zit 'm natuurlijk in echt maatwerk, daar zijn vast wel meer toepassingen voor te verzinnen. Wat betreft stofafzuigingverloopjes, ik had toen best zo'n ding willen gebruiken. :)

Het gaat razendsnel, de ontwikkeling in 3D-printen. Vanuit mijn vakgebied is het printen van betonnen constructies ook al in opmars. nu nog experimenteel, maar alweer een tijdje aan de gang:

newcastle1.jpg
 

janwijbrand

Actieve deelnemer
11 apr 2010
142
2
Rotterdam
PLA lijkt niet duurzaam genoeg (je gaat er tenslotte met je frees over) maar misschien is het in ABS prima te maken?

Ik denk dat het moet kunnen, maar misschien is het maximaal te printen formaat wat beperkt voor een freesmal? Voor "af en toe gebruik" zou PLA misschien nog wel kunnen. ABS zal wellicht duurzamer zijn, maar dat weet ik nog niet uit eigen ervaring. Nylon is wellicht ook een optie. Als ik het een keer geprobeerd heb, laat ik het weten!
 

Estivie

Actieve deelnemer
28 okt 2011
64
0
Ik denk dat het moet kunnen, maar misschien is het maximaal te printen formaat wat beperkt voor een freesmal? Voor "af en toe gebruik" zou PLA misschien nog wel kunnen. ABS zal wellicht duurzamer zijn, maar dat weet ik nog niet uit eigen ervaring. Nylon is wellicht ook een optie. Als ik het een keer geprobeerd heb, laat ik het weten!

Super! Ik ben benieuwd!
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Dat is wel leuk speelgoed. Houd ons maar op de hoogte met de hulpmiddeltjes die je gaat produceren ;)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Precies: weg met de CNC-frezer -> alles printen! :D

Ik heb wel eens een printje met "hout" gezien/gevoeld. Dat lijkt een stuk sterker/harder dan hout/MDF. Meer een trespa achtig spul, daar zit ook "hout" in :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Volgens mij zit in trespa papier.
Wat feitelijk ook hout is.
Dit zit met een kunsthars aanelkaar
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Leuk initiatief, ben heel benieuwd wat je allemaal gaat maken, dit is echt de toekomst en het gaat heel snel de laatste jaren.
Als je af en toe wat in de kantine showt (het is geen hout tenslotte) zou ik dat leuk vinden.
Ik weet dat er zat mensen zijn op het forum die af en toe een verloop nodig hebben wat ze niet zo makkelijk in de winkel vinden dus het zou mooi zijn als je soms mensen hier van dienst kan zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.