Schalen in inlands noten

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Deze schaal is uit de stam van ongeveer 40 cm diameter. Er was ongeveer 5 cm donker kernhout waar niets is van overgebleven. Tocht vertoont het resterende hout heel wat kleurschakeringen. Er zit zelfs geel in. Toch niet het saaie grijs wat soms aan noten wordt toegeschreven. de schaal is afgewerkt met tungolie.

IMAG1757 [22327].jpg

IMAG1755 [22329].jpg

IMAG1766 [24461].jpg

Een tweede schaal is kleiner en gedraaid uit een tak. Het hout is lichtgeel, heel anders dan de stam. Maar zeker de moeite waard.

IMAG1759 [22326].jpg

IMAG1761 [22324].jpg

IMAG1767 [24460].jpg

Het hout kwam van de buren van mijn zus. Dit schaaltje hebben ze kregen als dank. Ze hadden dit niet verwacht en waren erg blij met het schaaltje, zo hebben ze een herinnering aan hun vader die destijds de boom heeft geplant.

IMAG1449.jpg
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooie schalen Mathieu.
Als je het beetje kernhout wil behouden, dan had je beter uw schaal (werkstuk) omgekeerd genomen om zijn gewenste houtstructuur te komen.
Altijd goed kijken of bedenken wat blijft er over van mijn schaal als ze gedraaid is.
Het beste is, eens kijken naar uw werkstuk of blok en wat aan de kant leggen. Daarna weer kijken naar uw blok en desnoods nog eens later kijken. Zo bekom je wellicht tot de juiste beslissing hoe je het werkstuk moet opnenemen op de draaibank.
Toch een dikke pluim van me wat u gerealiseerd hebt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
b
Mooie schalen Mathieu.
Als je het beetje kernhout wil behouden, dan had je beter uw schaal (werkstuk) omgekeerd genomen om zijn gewenste houtstructuur te komen.
Altijd goed kijken of bedenken wat blijft er over van mijn schaal als ze gedraaid is.
Het beste is, eens kijken naar uw werkstuk of blok en wat aan de kant leggen. Daarna weer kijken naar uw blok en desnoods nog eens later kijken. Zo bekom je wellicht tot de juiste beslissing hoe je het werkstuk moet opnenemen op de draaibank.
Toch een dikke pluim van me wat u gerealiseerd hebt.
Bedankt!

Ik Heb de blok doormidden gezaagd en het kernhout naar buiten gehouden. Maar het was al maar 2,5 cm, dus daar bleef spijtig genoeg niets van over.
In de schaal die ik uit de andere helft heb voorgedraaid is het het kernhout wel nog zichtbaar. Maar ik vrees dat in de afgewerkt schaal maar weinig gaat overblijven. De schaal is flink vervormd en het kernhout is omhoog gekomen.

Bekijk bijlage 40863
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi Mathieu
ik vind er een erg mooie tekening in de bodem van de schaal zitten
erm mooie hoe de tekening uitwaaierd naar de vier hoeken
en als je eens wil draaien met donker kernhout ik heb hier nog een deel walnoot liggen
waar je wel wat blokken van kan hebben
mvg tom
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.