walnoothout

bertsche

Actieve deelnemer
20 dec 2015
52
0
Ik heb walnootstammetjes en tamme kastanje liggen. Klopt het dat walnoot grijzig eruit ziet en moeilijk te draaien is. De tamme kastanje is mooi licht (van kleur) en superglad.
Walnoot blijft happerig en vezelig eruit zien.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.850
902
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Amerikaans walnoot is chocoladebruin en is prima te draaien. Europese walnoot is lichter van kleur (kan grijzig zijn, maar meestal als het oud is en het oppervlak geoxideerd), maar draait volgens mij nog steeds prima. Als het echt vezelt heb je óf een andere houtsoort, óf toevallig een heel warrig, kruisdradig stuk hout (komt voor).
 

bertsche

Actieve deelnemer
20 dec 2015
52
0
Amerikaans walnoot is chocoladebruin en is prima te draaien. Europese walnoot is lichter van kleur (kan grijzig zijn, maar meestal als het oud is en het oppervlak geoxideerd), maar draait volgens mij nog steeds prima. Als het echt vezelt heb je óf een andere houtsoort, óf toevallig een heel warrig, kruisdradig stuk hout (komt voor).

Kan een andere houtsoort zijn: er ligt ook Taxus, Hulst en Gingko. Ik ga even verder zoeken. Bedankt!!
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.244
657
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het spinthout van notenbomen uit Nederland is vaak een onaangename grijzige kleur, dat klopt. En helaas wordt het interessante donkerbruine kernhout pas laat gevormd, dus een stam van 60 cm diameter kan nog steeds slechts een klein rondje kernhout in het midden hebben. Maar ondanks de kleur, draait het allemaal heel fijn, mooi gelijkmatige structuur, je beitel moet er door heen gaan alsof het boter is.
 
Laatst bewerkt:

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Ik krijg de indruk, dat niet snijdend draait maar schrapend. Dat geeft inderdaad en heel ander oppervlakte beeld.
Zowel noten als (paarde)kastanje draait zo glad als een babyhuid. Bekijk eens de filmpjes van Holzwerken op youtube b.v.
vr.gr. Jan Pranger.
 

bertsche

Actieve deelnemer
20 dec 2015
52
0
Ik krijg de indruk, dat niet snijdend draait maar schrapend. Dat geeft inderdaad en heel ander oppervlakte beeld.
Zowel noten als (paarde)kastanje draait zo glad als een babyhuid. Bekijk eens de filmpjes van Holzwerken op youtube b.v.
vr.gr. Jan Pranger.

Ik heb snijdend gedraaid, een ander stuk ging beter. Zie foto, is wel minder zacht dan tamme kastanje!
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    24 KB · Weergaven: 133

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.