Kan deze stofafzuiger bij deze bandschuurmachine

RichardK

Nieuw lid
15 dec 2015
17
0
Breda
Tja. Afgelopen week heb ik besloten om nu nog geen 1800 euro aan een stationaire zaagtafel te gaan besteden. Wat dan wel?

Na heel veel testen en ervaringen te hebben gelezen heb ik nu gekozen voor de Metabo ts254

Ik heb er ondertussen wat stukjes plaat mee gezaagd en de eerste indruk is goed, valt zeker niet tegen. Alles voelt erg degelijk aan,
http://www.saege24.org/wp-content/uploads/metabo-tischkreissaege.jpg

Maandag haal ik de hbm 200 bandschuurmachine op.
https://www.hbm-machines.com/images/cache/hbm-l-1951-2.jpg-1920x1080-51bf937c8d.jpg

En nu dus waar mijn vraag over gaat.

Ik zoek voor bovenstaande machines en mijn handgereedschap zoals diverse schuurmachines een goede afzuiging,
-
Mijn idee is om te gaan voor een cycloon systeem met een stofzuiger erachter. Ik denk hierbij aan de Fein Dustex 25 met daarbij dus de cycloon.

http://www.toolnation.nl/media/cata...7401e5fde3123ff4b66663b7d83/d/u/dustex25l.jpg

Of
http://www.toolnation.nl/media/catalog/product/cache/1/image/61c317401e5fde3123ff4b66663b7d83/t/s/ts254asr25l.jpg

Vraag is dus. Gaat dit wel werken icm met mijn machines?

Een ander idee is om de hbm 100 met microfilter aan te schaffen maar dan moet er ook nog 2e stofafzuiger bijkomen voor mijn handgereedschap.........
Richard
 
Laatst bewerkt:

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Die fein zuiger lijkt mij uitstekend geschikt hiervoor.
253mbar is een behoorlijke zuigkracht.
Hoger dan de festool zuigers iig.

Let wel op dat hij 1380 watt is wat samen met de ts254 welke 2000 watt is een totaal van 3380 watt geeft.
Dus mag er niets extra,s aangesloten zijn op de zelfde groep.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Bij mij staat de ts254 ook nog bovenaan de verlanglijst.
Zou je voor mij een foto van de onderkant van de machine willen maken.
Van de motor en de behuizing om het zaagblad heen.
 

RichardK

Nieuw lid
15 dec 2015
17
0
Breda
Zal ik morgen voor je maken. Ik was eerst in de markt voor een hbm zaagtafel maar gezien de reacties durfde ik dat niet meer aan. Daarna gegaan voor een Hammer a 1800 euro. Uiteindelijk gezien de arbeid die ik ermee verricht toch maar gegaan voor iets goeds en voordeligers. Opschalen kan altijd nog.
 

RichardK

Nieuw lid
15 dec 2015
17
0
Breda
Bij mij staat de zaagtafel gewoon in de werkplaats maar mocht je ermee op pad willen dan is dit echt de ideale machine. Alle hulpstukken berg je in de machine zelf op. Het inklappen en verrijden gaat ook zeer goed en stabiel. Maar goed, morgen heb je de foto's
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Let wel even op dat de genoemde stofzuiger geen snelheidsregeling heeft.
Dit geeft problemen bij het schuren want dan zuigt de schuurmachine zich vast aan je werkstuk en wordt hij erg onhandelbaar.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
De oplossing daarvoor is een pvc adaptertje maken tussen de slang en machine en die voorzien van een aantal gaten welke ervoor zorgen dat de afzuiger valse lucht aan kan zuigen
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Het lijkt mij dat een afzuiger met dunne slang niet voor de zaagtafel en bandschuurmachine gaan werken. De meeste stationaire machines hebben toch echt een grotere afzuiger nodig met minimaal 10cm doorsnede slang. Voor handgereedschap is een stofzuiger wel geschikt. Ik zou voor 2 losse afzuigers gaan. Eén grotere zoals die van hbm. Ook omdat je later misschien toch een andere zaagtafel wil, en voor handgereedschap een kleinere stofzuiger.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
De onderste foto.
Daar zie ik rechts op de behuizing om het zaagblad een metalen kap.
Is die helemaal afgesloten.
 

RichardK

Nieuw lid
15 dec 2015
17
0
Breda
De onderkant is gesloten en aan de achterzijde is dit op de afzuiging aangesloten. Maw alle zaagsel dien er in valt wordt direct afgezogen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.