Kleine cirkels maken >>> Circle Jig

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Goedemiddag forumleden !

Van het een komt het ander... jullie kennen dat vast wel...

Onlangs liep ik tegen probleem aan. Mijn nieuwe bossing-frees past (nét...) niet in mijn freestafel. Er was wat haast bij, dus geen tijd om direct een oplossing te creëren. En dus via dit forum de vraag gesteld of iemand mij uit de brand kon helpen. En zo geschiedde... (zie DTV).

Mijn paneeldeurtjes zijn inmiddels klaar en liggen te drogen. Hoewel hulp op deze wijze natuurlijk geweldig is, wil ik voor de korte termijn toch verder met een andere wens van mijn "bucket-list": een stationaire freestafel voor mijn MFTC-XL.

En dus mijn tweedehands aangeschafte OF-2000 onder de tafel weggehaald en de maten voor de voetplaat overgezet op het paneel dat precies in de MFTC-XL past. Maar ja... toen liep ik weer tegen een volgend issue aan: hoe maak ik dergelijke kleine cirkels met mijn bovenfrees...

Zoals gezegd... zo loop je van het ene naar het andere... Om te beginnen maar eens met de Circle Jig begonnen. Even pielen, even denken, even uitvogelen... zagen, boren etc... en voila ! Nog geen 1,5 uur later een fantastisch werkende jig gemaakt.

Wellicht ook handig voor anderen op het forum, dus deze wilde ik jullie niet onthouden !

20151229_161303.jpg
.
20151229_161340.jpg
.
20151231_131450.jpg
.
20151231_130005.jpg
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Netjes ! Als je de ijzers zou vervangen voor draadeinden en er een vrijloop op maakt (in de houten aanslag), kun je er tevens een precisie instelling op maken.

Dank je ! Dat is een goed idee. Ik had zelf al zitten denken aan het aanbrengen van een schaalverdeling op de jig, maar dit is een prima alternatief.
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Wat is de minimum cirkeldiameter die je hiermee kan maken?

Heb vanmiddag een test gedaan met een frees van 10 mm doorsnede. Maar - dm dom dom - niet meteen gemeten wat de kleinste en grootste diameter is met deze Circle Jig... kom ik morgen op terug !
Een goede jaarwisseling gewenst allen !!!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Zoiets lijkt mij ook wel makkelijk. Ik schroef meestal snel een plankje aan de bovenfrees, of ik maak circels op de zaagtafel. Maar dit is beter. Goed bedacht! Als ik van vakantie terug ben ga ik dit topic weer eens bekijken. :)
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Dit ga ik vast-en-zeker namaken! Handig ding! De opmerking over het maken van een 'microverstelling met vrijloop' van Willems Ontwerp snap ik niet helemaal, kan iemand een beetje toelichten wat ik me daarbij moet voorstellen?
 

Bosquet

Actieve deelnemer
12 dec 2014
569
70
Drachten,
www.bosquet.nl
Mooi mooi, eentje om te onthouden. Heb je ook een foto van de onderkant?

Zie hieronder. Als centreerpunt heb ik een MiniFix boutje (= bout van kastverbinder) gebruikt: 5 mm gaatje voorboren, vast schroeven en klaar.
De diameter ervan is 7 mm. In het werkstuk een gaatje van 8 mm voorboren en dan heb je een feilloos werkend geheel.

20160102_120523.jpg
.
20160102_120547.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Tof, die wil ik ook maken
Ik loop al een tijdje met het idee een 2e OF1400 aan te schaffen, daar heb ik de meeste hulpstukken bij
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Zal eens een poging doen ;)

De stafijzers vervang je voor draadeinden, de frees zet je vast tussen de draadeinden met bijvoorbeeld rampamoeren of inslagmoeren in een stukje hout. In het opstaande aanslagblok maak je een vrijloop op het schroefdraad, hier haal je het schroefdraad weg. Net achter het aanslagblok draai je op de draadeinden een knop. Door nu aan de knop te draaien, beweeg je de frees heen en weer. Zie het een beetje als de werking van een bankschroef.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Zo kan je het met de gladde stangen doen, gebruikmakend van de fijnafsteller van Festool zelf:

27546=5292-S7300296_klein.jpg


De railadapter rechts is voorzien van een schroef om te dienen als centerpunt voor een cirkel (gaatje geboord en draad getapt)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.