Mijn eerste kopstoten snijplank

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ah shit - die hopeloze automagische spellingscorrectie. Kopshouten plank natuurlijk...

Amerikaans noten en esdoorn. Mijn huidige broodplank (teak langshout) is inmiddels meer splinter dan wat anders - mijn zoon wil er zijn boterhammen niet eens meer op snijden - dus er moest een nieuwe komen. Ik dus maar de stoute schoenen aangetrokken en mij aan mijn eerste kopshouten plankje gezet. Balkjes gezaagd, gevlakt (shit, staat die langsgeleider weer niet haaks...), verdikt (precies vierkant - volgende keer laat ik ze in de hoogte wat groter, zodat ik na de eerste lijmronde wat meer materiaal heb om de plank vlak te schaven en precies op de juiste dikte uit te komen), verlijmd, lijm weggestoken, verdikt, gezaagd, verlijmd, verdikt, randen met blokschaafje afgerond, geschuurd (vlakken met de rotax, randen met de hand), en in de olie gezet. Resultaat:

Photo%2030-12-15%2011%2003%2042-small.jpg


en in gebruik genomen:

Photo%2030-12-15%2011%2035%2039-small.jpg
 
Laatst bewerkt:

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Ziet er mooi uit! Kun je tijdens het ontbijt gelijk een potje schaken ofja bijna dan
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Kopstoten, dat spreekt me wel aan en je plank is er geschikt voor: bier op de witte vlakken en jenever op de zwarte! Dan kom je oudejaarsavond wel door denk ik!

Mooie plank!!

Groets, Rob.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Mooie snijplank geworden , ik wil er ook een paar gaan maken .
Ben aan het denken welke houtsoorten ( kleuren ) ik er voor ga gebruiken .
Je kan je bericht achteraf nog wijzigen .

Groete Willem
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Kopstoten, dat spreekt me wel aan en je plank is er geschikt voor: bier op de witte vlakken en jenever op de zwarte! Dan kom je oudejaarsavond wel door denk ik!
Tijdens m'n studie in Wageningen (heul lang geleden) hadden we naast de kopstoot ook de kanonslag, chocomel met rum. In snijplankentaal volgens mij esdoorn met mahonie. Laat dat nou net de combi zijn die ik gisteren bij Rick gehaald heb.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
En wat is de filosofie achter dit recept Henk?

Min of meer standaardrecept voor een meubelolie met oplosmiddel. De standolie zorgt voor een wat 'steviger' polymeer dan een pure lijnolieoxidatie. Oplosmiddel zorgt voor een betere doordringing in het hout, als gevolg van de lagere viscositeit. Oplosmiddel verdampt vervolgens, maar een bomterpentijn reageert ook mee in de uitharding van de lijnolie, en modificeert de coating dus ook enigszins. De citrusolie is (net als de terpentijn) een terpeenolie, verdampt ongeveer even snel, en is er alleen om de geur wat aangenamer te maken. Het mengsiccatief is voor de droging van de olie - overigens gaat tungolie een klap rapper dan lijnolie - als ik 100 ml olie maak met lijnolie kan ik dat rustig een paar maanden bewaren voordat het in de pot uithardt, met tungolie lukt me dat niet...

Overigens - gekookte lijnolie heet zo omdat de klassieke siccatieven alleen bij langdurig koken in de lijnolie oplosten. Het heeft dus niks te maken met dat lijnolie vroeger gekookt werd en nu met siccatieven behandeld - het gebruik van siccatieven is al zo oud als het gebruik van lijnolieverf in de schilderkunst - zeg begin 16e eeuw. Het effect van siccatieven is 'ontdekt' als gevolg van het gebruik van bepaalde pigmenten, met name loodwit. Dat moest, om een fatsoenlijke verf te bekomen, lang met de olie gekookt worden. Daarbij bleek dat de resulterende witte verf veel sneller en beter droogde dan sommige andere kleuren.

Loodwit -loodoxide- lost slecht op in olie; bij het koken om toch een goed pigment te krijgen wordt een deel van het loodoxide omgezet in loodzouten van (vrije) vetzuren (die altijd in de olie aanwezig zijn, en door het koken ook gevormd worden). Die loodzepen zijn de feitelijke siccatieven. Moderne siccatieven zijn ook metaalzouten van vetzuren, of andere organische zouten die goed in olie oplossen. Een moderne meubelolie (of 'gekookte' lijnolie) hoeft dus niet meer gekookt te worden om de siccatieven op te lossen - dat gaat vanzelf. 'Gekookte' lijnolie betekent tegenwoordig dus niks anders dan 'sneldrogende' lijnolie voorzien van siccatieven. Oh, en siccatieven op basis van lood zijn al jaren verboden. De meeste moderne siccatieven zijn op basis van mangaan en zirconium zouten (en soms nog wat andere metalen). Deze metaalzouten worden in zijn geheel in de polymeermatrix opgenomen (niet alleen in de massa opgesloten, maar echt chemisch verbonden met de matrix) en zijn dus, na uitharding, niet meer biologisch beschikbaar.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Zo, dat bedoel ik, zo'n uitleg snap ik.
Kon zo uit "Mengen en Roeren" komen, maar dit is parate kennis van henk.
 

Paul W

Actieve deelnemer
10 jan 2011
121
0
Hoorn NH
Is mooi geworden Henk, daar kan die kleine jongen weer lekker zijn boterhammetje op smeren. Zoals je het proces beschrijft, lijkt het me een echte h****klus maar het resultaat mag er zijn. We komen 'm wel eens in het echt bewonderen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.