HMC cursus meubelmaker 1

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Heb mij aangemeld voor deze cursus in Amsterdam , HMC cursus meubelmaker 1.
Het zijn 10 avonden

Misschien kom ik er daar wel achter dat ik twee linkerhanden heb in plaats van 1.
En vervolgens is er nog Meubelmaker 2 en 3 maar alles op zijn tijd eerst 1 is proberen.

Zijn er hier mensen die deeltje 1 al gedaan hebben ? enne vertel is ?
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Is er echt niemand die dit deeltje al gedaan heeft ? Kan het mij niet voorstellen kom is uit de kast :D en vertel .
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ik heb zelf geen cursus gevolgd maar het lijkt me wel erg leuk. tevens goed op gelijkgezinde houtbewerkers te ontmoeten. veel succes met je cursus

rick
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Beste Rendew,
Ik heb 2-3 jaar geleden op het HMC cursus 2 gedaan. De opdracht is dan een tafeltje te maken, met houtverbreding voor het blad, poten verjongen, laatje, zwaluwstaartverbinding, pen/gatverbinding etc.
Ik vond het erg leuk om te doen. Handig voor die cursus is wel dat je al eens wat met gereedschap gedaan hebt. De docenten Joop en Ad (de laatste is iig niet meer aan de school verbonden en of hij de cursussen nog geeft weet ik niet) kunnen goed uitleggen en zijn echte handwerkers (skills en jarenlange ervaring).
Bij cursus 1 ga je een hamer maken en een stok schaven. Ik vond dat wat te beperkt, maar als je vaardigheid op wilt doen in het schaven en in de beginselen van het houtbewerken dan lijkt het mij een goede cursus. Ik ben uiteindelijk niet verder gegaan naar cursus 3 want ik ben de deeltijdopleiding maar begonnen ;)

Veel plezier.
grtn
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Dankjewel houten klaas het enige wat ik weet is hoe een schaaf en hamer er uit zien dus lijkt het mij een goede zaak maar bij deel1 te beginnen .

Verwacht er niet veel van bedoel dat niet negatief bedoel ermee te zeggen niet te verwachten iets spectaculairs in elkaar te kunnen zetten als je nooit iets gedaan hebt .
Zie deel I als een begin die toch wel vervolgd moet worden met deel 2 en mogelijk deel 3.

Maar die deel tijd opleiding dat betekend toch dat je ook gedeeltelijk werkzaam moet zijn in de hout branche voor de praktische kant /stage (paar dagen in de week) of hoeft dat niet.
 

Houten Klaas

Actieve deelnemer
1 feb 2009
83
0
Als je nog geen enkele vaardigheid hebt is het inderdaad handig om bij 1 te beginnen. Zou ik ook doen.

Antwoord op je laatste vraag: Nee, je hoeft niet in de houtbranche te werken. Er zitten mensen van verschillend pluimage in de deeltijdklassen. Je moet wel de mogelijkheid hebben om tzt 3 keer 3 weken of 2 keer 5 weken stage te lopen. Dat hoeft niet achter elkaar. Het is zelfs zo dat je ook 1 dag in de week stage kunt lopen maar dan duurt het heel lang én er zijn weinig stageadressen waar dat kan (heb ik begrepen).
Maar je kunt aan de deeltijdopleiding beginnen als je dat zou willen. Houd anders hun site eens in de gaten voor een open dag. Dan kunnen ze je alles vertellen.
grtn
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.