Lintzaag Metabo doet het niet

Kaihong

Nieuw lid
20 nov 2015
6
0
Hallo,

Vandaag heb ik op marktplaats een tweedehands Metabo BAS 317 precision gekocht. Voor de aankoop heb ik de machine getest. Deze werkte naar behoren (voor zover ik kan beoordelen). De lintzaag heb ik liggend in een bestelbus vervoerd naar huis. Eenmaal thuis heb ik de zaag geplaatst en aangesloten. Onderweg is er niets gebeurd met de machine (niets gestoten oid). Ik wilde de zaag aanzetten maar er gebeurde helemaal niets. Geen geluiden uit de motor of iets anders.

Het model werkt op 230v/50hz. Voor het inschakelen van de zaag zijn alle deurtjes goed gesloten en de zaag is aangespannen middels een snelspanner achterin. De stopcontacten doen het ook allemaal.

Wie kan mij helpen?
 

tdw83

Actieve deelnemer
28 dec 2012
159
41
Den Hoorn, ZH
Ik had hetzelfde met een kolomboormachine. Daar bleek een draadje bij de aan/uit-knop te zijn losgeraakt of losgetrild tijdens transport. Als er niet bij de motor gebeurt dan heb je grote kans dat het iets dergelijks is. Makkelijkste is even door te meten met een multimeter om te kijken of er daadwerkelijk spanning naar de motor gaat.

Succes!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Ik zou nu zowiezo alle bekabeling gaan nalopen of alles nog vast zit. Ook in bijv. De schakelaar of daar niets is uitgehaakt. Het kan soms lijken dat een stekkertje vastzit, maar toch geen contact maakt. Loop ook alle aarde na.
 

Kaihong

Nieuw lid
20 nov 2015
6
0
Dank voor de reacties. Ik heb inderdaad al de schakelaar geopend en daar de kabels doorgelopen. Opnieuw erin gedrukt, maar dit was het niet. Misschien dat de bekabeling bij de motor los is geraakt. Ik zal morgen of overmorgen even alles doormeten.
 

Kaihong

Nieuw lid
20 nov 2015
6
0
Dat heb ik ook gelezen, maar er staat nergens hoe ik deze kan activeren. Op pagina 14 staat wat je moet doen als de motor niet draait. "Activeer het minimumspanningsrelais". Maar hoe moet ik dit doen en waar zit de relais?
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Keer de vorige eigenaar contacteren. andre kan vast wel helpen. en anders eens kijken of je iemand van Metabo te pakken kan krijgen die er iets van weet...?
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Misschien het verbreekschakelaartje in het bovenste deksel ? Als deze niet goed sluit of iets krom is getrokken dan verbreekt dat schakelaartje de spanning naar de motor.
ik zou ook ,hier het eerste naar kijken, het schakelaartje zelf kan ook door het transport kapot gegaan zijn.

En wat bedoel je hiermee? "en de zaag is aangespannen middels een snelspanner achterin."

Mvg,:).
 
Laatst bewerkt:

jagthuis

Nieuw lid
28 mrt 2012
1
0
Ik heb ook zo'n zaag, werkt erg goed. Om hem aan te zetten moet je de aanknop een seconde of twee indrukken, dan gaat hij lopen. Verder de deuren goed sluiten en vastdraaien met de knoppen. Loopt het zaaglint soepel en vrij? Zit de zwarte stofbak onderin goed gemonteerd en op de juiste positie?
 

Kaihong

Nieuw lid
20 nov 2015
6
0
Het is gelukt. Een veiligheidschakelaar bij een deurtje is gesneuveld bij het transporteren. Ik heb deze nu ertussen uitgehaald en de zaag werkt. Vanavond maar even afstellen en zagen maar!
Bedankt voor jullie reacties! De topic kan op slot.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.