handzaag loopt schuin weg.

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
hallo allen,

Hopelijk hebben jullie allemaal een heel fijn kerstfeest gehad.

een tijdje ben ik bezig met het werken met alleen handgereedschap.
Nu merk ik bij het zagen van langere stukken en dan met name ripcut stukken dat al mijn zagen rechts "weglopen".
tevens als ik een tijdje aan het zagen ben gebeurt het me nogal eens dat m'n zaag blijft steken met het wegduwen en dat het blad heel verbuigt.
gelukkig is nog geen enkel zaagblad gebroken, maar voordat dat gebeurt wil ik toch graag weten wat ik fout doe en hoe ik er voor kan zorgen dat het niet weer gebeurt.

Ik zou het verschrikkelijk vinden als ik een meer dan 50 jaar oude handzaag ruïneer omdat ik simpelweg niet kan zagen...
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Het kerstfeest was weer fantastisch, ben al twee dagen aan het uitbuiken. :rolleyes:

Je zaag heeft een goede vijl- en zetbeurt nodig.
Een goede scherp gevijlde zaag met de juiste zetting loopt nauwelijks weg en heeft maar weinig sturing nodig.
Let ook op de vorm van de tanden, voor rippen heb je een andere (steilere) hoek nodig.
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Nu merk ik bij het zagen van langere stukken en dan met name ripcut stukken dat al mijn zagen rechts "weglopen".
Het is me niet geheel duidelijk wat je bedoelt met 'weglopen,' maar als dat betekent dat het je niet lukt om zuiver haaks naar beneden te zagen, dan herken ik dat wel. Goed recht zagen vind ik namelijk nog steeds lastig. Ik voel me echter niet te goed om tegen het zaagblad soms ter controle even een winkelhaak te zetten. Zodra de zaag mooi haaks loopt, haal ik hem weg.
Kun je daar wat mee?
Groet,
rob
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Tanden van de zaag niet goed gevijld, niet goed gezet, slag in het zaagblad.
Dat laatste lijkt me niet helemaal ondenkbeeldig omdat je aangeeft dat het blad verbuigt. Breken zal het blad echt niet, maar een knik/slag erin is zo gebeurt.
Daarom leent een timmerman zijn zaag ook niet graag uit, want niet voor niets is er het gezegde: "Leen nooit je vrouw en zaag uit want je krijgt ze allebei gebruikt terug" :)
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Zijn de tanden links en recht nog evenlang? Een latje erop leggen ter controle.
Vaak is een spijker oid die geraakt is de oorzaak.
Zaag zetten, eventueel blokvijlen en dan scherpen.

Succes.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
733
Enschede, Twente
Houding. Als het consequent fout gaat, sta je niet goed te zagen. De zaag en je hele arm tot aan de schouder moeten in één lijn staan. Denk aan de voortstuwing van een ouderwetse locomotief: visualiseer de beweging van de zaag in verhouding tot je armbeweging.

— Ik herinner me mijn vader die nagenoeg roerloos stond te zagen, met zijn rechterarm in een blur. De man heeft zo’n beetje de wereld rond gezaagd in meters. En ook nog recht.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Houding. Als het consequent fout gaat, sta je niet goed te zagen. De zaag en je hele arm tot aan de schouder moeten in één lijn staan. Denk aan de voortstuwing van een ouderwetse locomotief: visualiseer de beweging van de zaag in verhouding tot je armbeweging.

DIt is, helaas, ook mijn ervaring ;-) Als ik scheef zaag met een handzaag, of het blad bijna dubbelklap, ligt dat eigenlijk altijd aan het niet recht bewegen/niet recht boven de zaagsnede werken...
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.071
394
Als een schone redelijk scherpe zaag vastloopt ben je hem aan het wringen in de zaagsnede.
of zet te veel/onjuist kracht op de zaag.

leeg je wijsvinger langs de zaag om goed te sturen
De zaag moet het werk doen.
een scherpe zaag moet je eigenlijk alleen heen en weer bewegen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Precies wat boertje 125 zegt als de zaag redelijk scherp is laat de zaag dan zagen en sturen is dan voldoende.
Sommige mensen proberen een zaag door het hout heen te duwen, zoveel kracht zetten ze op het blad.
En meestal betekent teveel kracht op het blad dat het zagen onnauwkeurig wordt en je blad dubbel slaat.
Dan duw je harder dan de zaag door het materiaal gaat.
Een leraar zei vroeger tegen me; als je met handgereedschap werkt doe het dan zodanig dat je het de hele dag kan volhouden.
En misschien is dat wat overdreven maar goed scherp gereedschap heeft niet heel veel kracht nodig.
Jij beweegt en de zaag zaagt, des te makkelijker wordt het sturen.
Maak een begin van de zaagsnede en ga dan alleen heen en weer zonder veel kracht en duwen en kijk of je dan nog afwijkt of dubbel klapt.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik spreek geen een van de vorige antwoorden tegen want het klopt. Inderdaad, houding en je wijsvinger langs het handvat, scherpe zaag enz.
Toch zou ik je een ander advies willen geven ( en ik krijg nu iedereen over me heen )
Ga naar de gamma en koop een hardpoint zaag. Een Sandvik of desnoods gamma eigen merk.
En probeer dan nog eens te zagen. Ik had ook altijd moeilijkheden met zagen maar nu lijk ik wel een prof:D

De oude zagen zullen best hun voordelen hebben, maar die haal je er pas uit als ie goed gezet is. Dus als je daarmee recht wil zagen moet je eerst die techniek onder controle krijgen. In mijn optiek: leuk voor als ik tijd over heb om dat te leren, maar voor nu een hardpoint zaag van een paar knaken.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Hartelijk dank voor alle reacties,

wat ik begrijp van alle verhalen is dat het zowel aan mijn zaag als houding als techniek kan liggen.
De zaag slijp ik zelf met een bahco zaagvijl icm de Veritas zaagveilhouder op 0 graden voor een agressieve byte.
bij eiken heb ik minder last van het probleem dan bij vuren, bij vuren voel ik de zaag ook minder grijpen in het eiken waardoor ik in vuren sneller de neiging heb om neerwaartse kracht uit te oefenen tijdens het zagen.

het zetten van de tanden is me nog nooit goed gelukt, ik had meerdere zaagzettangen maar de eerste die ik gebruikte is bij het zetten van de eerste tand gebroken, daarna heb ik het niet weer geprobeerd. waarschijnlijk staan de tanden dus niet goed gezet.

wat betreft de houding en techniek van het zagen, hiervan geloof ik graag dat deze niet optimaal is, niet alleen omdat ik een zeer kleine werkruimte heb waardoor ik niet alle bewegingsvrijheid heb die ik soms nodig heb maar ook omdat ik het zagen mijzelf heb aangeleerd en dus nooit feedback heb gehad tijdens het leren.

de zaag zal ik nog eens slijpen en proberen te zetten, heeft iemand zin om een keer samen te kijken naar mn zaagtechniek?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.