Zelf maken van een travisher

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb als probeersel en oefening een houten tractorzitting gemaakt. Elders op dit forum schreef ik er over. Ik vond het leuk en wil meer van dit soort handwerk maken. Bij het proefmodel merkte ik dat voor de afwerking misschien een travisher handig zou kunnen zijn. Ik ga er daarom zelf een proberen te maken.

Om te bepalen wat me lekker in de hand ligt en er ook nog eens leuk uit ziet (zeker als je dingen voor je plezier maakt is dat belangrijk) maak ik eerst een (vurenhouten) model. Hieronder het half afgewerkte model.

. 01_Travisher_dummy_eersteversie_28dec2015.jpg

02_Travisher_dummy_eersteversie_28dec2015.jpg


mvg
klaas0639
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Een travisher is een soort van convexe low-angle spookschaaf - zeg maar een houten spookschaaf maar dan krom en extra groot. Speciaal bedoeld om, inderdaad, stoelzittingen uit te hollen - net als een scorp. Anders dan gewone houten (low-angle) spookschaven, zijn ze bijna niet kant en klaar te koop en zijn dus vaak shop-made. Er zijn wel kits te vinden op het internet.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik hou jullie op de hoogte. Ook als het een fiasco wordt :). Ik denk dat ik meerdere modellen maak. Met wat variatie in vorm. Er moet wat te kiezen blijven.

mvg
klaas0639

PS
De beitel is een special en gemaakt door een collega-houtbewerker uit de buurt. Eveneens een experiment. Daar kom ik op terug.
 
Laatst bewerkt:

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Leuk om je eigen tools te maken
Welke houtsoort ga je gebruiken voor de definitieve schaaf ?
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
Travisher...mooie naam voor een death-rock-heavy-metal band ;) Geintje !! Uniek stuk gereedschap, ben erg benieuwd naar de ontwikkelingen. Goed idee om in vuren een proefje te maken. Kan me voorstellen dat qua werking een stijver stuk hout prettiger werkt. Echter heb ik nog nooit ge"travished" :eek:
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik weet nog niet waar ik de ""echte"" schaaf van zal maken.(zeker niet van vuren :)). Ja stijver harder hout dat bovendien niet snel zal splijten en.....op een bescheiden manier mooi is. Ik sta open voor suggesties.


mvg
klaas0639
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
PS
De beitel is een special en gemaakt door een collega-houtbewerker uit de buurt. Eveneens een experiment. Daar kom ik op terug.

Met eventueel mogelijkheid van kleine serieproductie? Ik loop ook al enige tijd te denken over het maken van een travisher - met name voor bepaalde bewerkingen van mijn peddelbladen - daar gebruik ik nu een scorpje voor.

Volgens mij worden houten spookschaven niet van heel bijzonder hard hout gemaakt. Maar ik zou buxus overwegen - of wellicht purperhart (ik vind purperhart een hele goeie voor dingen die duurzaam en stabiel moeten zijn, zeker omdat het zo betaalbaar is).
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Ik zou je haagbeuk (carpinus betulus) willen aanraden: taai, sterk, splintert niet en is (allemaal volgens het Houtvademecum) zeer moeilijk te splijten. En hoewel er over smaak niet te twisten valt (of dus juist wel...) valt het wat mij betreft zeker onder jouw omschrijving 'op een bescheiden manier mooi'. Overigens een interessant topic, want ik had hier ook nog nooit van gehoord.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.