Draagkracht tafel berekenen?

joostgroot

Nieuw lid
21 mei 2014
21
0
Hallo allen,

Bij de oplevering van ons nieuwe huis krijg ik eindelijk de ruimte om een tafel te maken voor een houtoven. Deze wil ik op een vierkante simpele tafel plaatsen van 100x100 cm. De betonnenplaat van de oven is 90x90 en 4cm hoog. Ik wil een simpele tafel maken met een frame van eikenhout. Hierop een blad. De buitenste 5cm krijgt een extra lat van 4 cm zodat het net lijkt alsof de beton plaat van de oven doorloopt in het blad. Verbindingen van het frame met pen en gat verbinding en vervolgens verlijmd.

nu komt de vraag. De totale constructie zal ongeveer 500 kilo bedragen. Hier moet ik met de zwenkwielen rekening mee houden. De vraag is echter of de tafel sterk genoeg is? Hoe weet ik hoe dik de poten van de tafel moeten zijn? En de rest van het frame? Kan ik dat op de een of andere manier gebruiken? De oven zelf weegt 420KG.

alvast bedankt.

gr.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Het hangt er vanaf wat voor constructie je van plan bent.
Bij een tafel met alleen poten met daaronder zwenkwielen komt het vooral aan op de verbinding met het blad. Maar ook de poten moeten best dik zijn. Denk aan 15 x 15 cm.
Maar als je een kooi constructie gaat maken, met kruizen als versteviging, dan heb je minder zware balken nodig.

Hou er ook rekening mee dat de zwenkwielen minimaal de helft van het totale gewicht moeten kunnen dragen. Dus wielen van 250kg draagkracht per stuk. Dit omdat vloeren nooit helemaal zuiver vlak zijn. Als een poot iets van de grond komt, rust het gewicht op de twee midden poten. Een kantelmoment zorgt dan voor 250kg per wiel.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Het hangt ook af van de kwaliteit van het eikenhout. Een stuk met noesten zal zwakker zijn dan een stuk zonder noesten. Voor de poten zal dit misschien van minder belang zijn dan van het frame.

En bezuinig ook niet op de zwenkwielen. 500 kg is nogal een gewicht. Te kleine wielen en er zal niet mee te rijden zijn, en te groot oogt mischien voor geen meter.
Misschien is het een idee om de wielen in holle poten van de tafel te verwerken?
 
P

Pel

Guest
Ik denk dat ik het als een soort kist constructie zou maken eventueel met een lade erin, veel steviger dan alleen 4 poten en je kunt de wielen gedeeltelijk wegwerken.

Groet Pel.
 

joostgroot

Nieuw lid
21 mei 2014
21
0
Oei,

het lijkt erop dat ik dit toch wat onderschat. Een bijpassend meubel van eikenhout op zwenkwielen kost 800,-. Ik dacht, dit moet ik zelf veel goedkoper kunnen. Alleen voor de wielen ben ik al 150-200 euro kwijt. Qua eikenhout kosten heb ik nog geen idee, maar in die kwaliteit zal dat ook niet misselijk zijn. Het duurt nog een half jaar, tzt toch maar eens een tekening maken en deze door jullie laten keuren. Even de koelkast in dus :)
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Oei,

het lijkt erop dat ik dit toch wat onderschat. Een bijpassend meubel van eikenhout op zwenkwielen kost 800,-. Ik dacht, dit moet ik zelf veel goedkoper kunnen. Alleen voor de wielen ben ik al 150-200 euro kwijt. Qua eikenhout kosten heb ik nog geen idee, maar in die kwaliteit zal dat ook niet misselijk zijn. Het duurt nog een half jaar, tzt toch maar eens een tekening maken en deze door jullie laten keuren. Even de koelkast in dus :)

Wielen outlet zwenkwiel met rem, draagvermogen 450 kg € 26,00.
 

tuoh

Oud hout
Wat jij wil bouwen, een tafel met poten op wielen, en topzwaar, stelt HEEL HOGE eisen aan de constructie. Dat word als een verrolbare hoge wankele stelling met er bovenop 500kg dood gewicht, de minste hapering bij het rollen is al voldoende om de hele boel te laten samenklappen als daar niet specifiek rekening mee gehouden word in de constructie.:p
 

WR1944

Oud hout
Je kunt beter een oplossing zien te vinden waarbij je de oven niet hoeft te verplaatsen.
Een verrijdbaar onderstel voor die 500 kg zal heel stevig moeten zijn en dan vooral in horizontale richting. Stel je maar eens voor als je tijdens het rijden een kleine oneffenheid tegen komt. Ter vergroting van de stabiliteit zullen de poten iets naar buiten moeten wijzen. Voor de stevigheid van het onderstel zul je kruisvormige verstevigingen tussen de poten moeten maken of een stuk plaatmateriaal.
Als die verplaatsing alleen maar een klein stukje is langs bijvoorbeeld een muur kun je beter een soort van rail maken waar over de oven kan rollen. Maar ook dan zal het een stevige constructie moeten zijn.
 

woodworkpro

Actieve deelnemer
31 dec 2012
337
0
Het gewicht is voor poten in vertikale richting geen probleem, maar omdat de poten op een zwenkwiel staan en dus onderbelasting alle kanten op kunnen
moet je vanuit iedere poot een kruis aanbrengen en in het ondervlak net boven de wielen. Te veel verbindingen om het allemaal constructief te verantwoorden,
dan kan je beter een dichte bak maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.