Draaien gaat moeilijk

Arwin123

Nieuw lid
28 dec 2015
2
0
Beste,

Ik ben sinds kort aan het draaien. Eerst wat balkjes rond draaien en wat inkepingen en hellingen erin gedraaid. Nu wilde ik me eerste schaal maken. Ik heb vurenhouten paal in stukken gezaagd en de stukken aan elkaar gelijmd zodat ik een blok heb gemaakt. De hoeken eraf met de zaagtafel en draaien maar. Het gaat om een hele simpele draaibank en beginner beitels (geen goede kwaliteit). Nu ben ik begonnen met de holling aan de binnenkant, maar ik draai er haast niets vanaf Ik moet heel vaak over een klein laagje heen wil ik iets dieper komen. Ook geeft de draaibank soms grote klappen, als ik iets teveel hout pak of me beitel misschien scheef gaat. Je schrikt je dan rot en denkt dat de hele draaibank ontploft. Nu mijn vraag: waar kan het aan liggen? Kan het ook het hout zijn wat niet makkelijk te draaien is? Of maakt het verschil tussen een goede en minder goede beitel echt zoveel uit?

Ik zie op youtube mensen die in 1 seconden onder het zaagsel zitten als ze hun beitel in een stuk hout steken, dat moet ik ook hebben. Ik ben een echte beginner dus alle tips zijn welkom!
 
P

Pel

Guest
Ik denk dat je draaibankje te licht is, ik zou voor je eigen veiligheid maar geen schalen proberen te draaien. Misschien is een cursus houtdraaien en beitels slijpen een beter idee?

Groet Pel.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Beste Arwin,
Draaien doe je niet zomaar. Ook even een paar regels op dit forum kunnen je vaardigheden niet veel opkrikken. Vurenhout is ook niet het meest geschikte draaihout.
De beste raad die ik je kan geven is een ervaren draaier bij je in de buurt te zoeken. Wellicht kun je hier aangeven waar je woont en reageert er iemand.
Ook raad ik je aan lid te worden van Radius, de Nederlandse Vereniging van Houtdraaiers; zie de websiteadressen hieronder. In elke afdeling zijn er leden die je met raad en daad willen bijstaan om je dit mooie ambacht te leren. Als je jezelf verkeerde dingen hebt aangeleerd zijn ze weer heel moeilijk af te leren.
 

Arwin123

Nieuw lid
28 dec 2015
2
0
Ja, een ervaren iemand zoeken is misschien geen slecht idee. Ik ga op zoek! Ik denk idd ook dat mijn draaibank heel ligt is en de schaal die ik heb gemaakt best groot..

Gr,
Arwin
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Hoi Arwin,

Mogelijk draai je tegen de nerf in met een verkeerde (botte?) beitel, op de verkeerde hoogte in minder fijn hout. Ik weet niet waar je woont maar dit is misschien iets voor je?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.670
2.554
Gaanderen
Plataan of lindehout draait heel makkelijk. Een schaal is niet het eerste wat je snijdend leert draaien. Neem de raad in bovenstaande stukjes ter harte.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
Arwin, waar woon je ongeveer? Er is vast wel een draaier in de buurt waar je een keer over zijn schouder mee mag kijken en wat info op kan doen.

Groeten,
Patrick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.