houtstammetjes

bertsche

Actieve deelnemer
20 dec 2015
52
0
Ik heb houtstammetjes liggen van: taxus, walnoot, tamme kastanje. Mijn vraag: kan ik beginnen met draaien wanneer de bast er nog om zit, m.a.w. kan die bast met de draaibank al draaiende verwijderd worden?
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Ik heb houtstammetjes liggen van: taxus, walnoot, tamme kastanje. Mijn vraag: kan ik beginnen met draaien wanneer de bast er nog om zit, m.a.w. kan die bast met de draaibank al draaiende verwijderd worden?

Geen probleem, maar zorg dan wel voor een goede gezichtsbescherming. Stukken bast willen nogal eens richting ogen springen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je voelt dat de schors los zit, dan kun je hem beter verwijderen voordat het hout draait. Dat kan dus ook op de draaibank, maar dan wel voor je hem aanzet. Losse vliegende stukken zijn gewoon niet fijn,
dat kost je je tanden, of het vliegt in je nek, of het breekt je tl-balk, of je schrikt er zo van dat je met de beitel een vreemde beweging maakt die daardoor vreselijk hapt en breekt, kortom, doe dat niet.

Eerst even voelen of de schors los zit, en als je bezig bent met draaien en het geluid verandert, dan nogmaals voelen of het komt omdat er dan een stuk los zit.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het is dus ook afhankelijk van het 'soort' schors. Vogelkers bijvoorbeeld heeft (althans in de diktes die uit mijn eigen tuin komen) een dunne schors die eigenlijk altijd goed vast zit - dat kun je zonder bezwaar wegdraaien. Populier is dan weer een heel ander verhaal.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.