Ervaringen Kity 617

kvdd

Actieve deelnemer
22 dec 2015
36
0
Ede
Goedemiddag,

Nieuw op dit mooie forum. Al heel wat opgestoken intussen!
Nu zoek ik voor precies zaagwerk een zaagtafel en mijn oog viel op de Kity 617. Alleen kan ik helaas niet veel ervaringen vinden over deze zaag. Wel dat mensen van het forum deze zaag gekocht hebben.

Mijn vraag is dus, is dit een precieze zaag voor op de mm werk? En istie in hoogte verstelbaar? En wat is de algehele indruk van de machine?

Intussen probeer ik een handleiding te vinden.

Ik ben benieuwd!
 

kvdd

Actieve deelnemer
22 dec 2015
36
0
Ede
@Pel, bedankt voor je reactie! Vooreerst zoek ik echter vooral ervaringen met de Kity 617 .

Ik ben ook wel benieuwd of er nog wel onderdelen te krijgen zijn voor de Kity 617?
 

kvdd

Actieve deelnemer
22 dec 2015
36
0
Ede
Beste,
Ik heb afgelopen zomer een Kity 617 gekocht en ben hier nog steeds tevreden over.
http://www.woodworking.nl/showthread.php?14478-Aankoop-zaagtafel-advies-gevraagd&highlight=kity

Deze zaagt zonder problemen precies tot op de mm.
Enige spijtige is dat je de tafel moet kantelen i.p.v. het zaagblad om onder een hoek te zagen.

Dat kantelen vindt ik opzicht geen probleem. Misschien maak ik daar een mal voor, vooral voor de 45 graden hoek dan.
Maar nu ik een eigenaar te pakken heb ;).... komen er wat vragen boven, ik hoop dat je daar de tijd voor hebt om ze te beantwoorden:
- Wat is de max diameter van de zaag die erin past?
- Is de zaag in hoogte verstelbaar?
- Is de breedtegeleider stevig bij jouw, of kun je die wegduwen op het einde van de geleider?
- Heb jij ook de 230 Volt variant?

Edit: leuk je topic door te lezen trouwens. Degene die ik op het oog heb heeft niet die mooie extra's die jij hebt, maar ik hoop de outfeed over mn werkbank te maken (gelijke hoogte aanhouden als de zaagtafel).
 
Laatst bewerkt:

jartoos

Actieve deelnemer
27 apr 2015
41
12
Max diameter is dacht ik 220mm
Hoogte is verstelbaar.
Langsgeleider is stevig.
Meestal gebruik ik diegene die maar tot halverwege het zaagblad komt.
Voor plaatmateriaal gebruik ik de geleider die over heel de tafel gaat en die kan ik dan achteraan ook klemmen.
230V motor

Ook wel rekening mee houden dat de as maar 15mm is. (bij de meeste zagen is het asgat 30mm)
Hiervoor heb ik bij de lokale ijzerboer een verloopring besteld, dus dit kan je nog wel vinden.

Als je nog vragen hebt, laat maar weten.
 
Laatst bewerkt:

kvdd

Actieve deelnemer
22 dec 2015
36
0
Ede
Als je nog vragen hebt, laat maar weten.

Dankje voor de info! Fijn om dat te weten van de as. Nu heb ik toch nog wat vragen en die zijn:
- Wat onderdelen betreft, waar kun je dan terecht? Ik heb zelf wat Franse sites gevonden met Kity onderdelen, tot zelfs motoren toe. Maar op de site van Scheppach vindt ik helaas geen onderdelen.
- Bestaat er een mes voor achter het zaagblad, of heb je die nog niet nodig gehad?
- Wat zijn ongeveer de afmetingen van het blad inclusief 'achtersteek' van de motor en aandrijfriem, ik ben niet zo groot behuisd, schuurtje van 3 bij 3 ruim genomen.
- Is het geluidniveau lager door de aandrijfriem dan de reguliere zagen?
- Volgens mij geen afzuigmogelijkheid?

Dit was het zo wel, meer vragen kon ik niet bedenken! :)
 

jartoos

Actieve deelnemer
27 apr 2015
41
12
Geen idee waar je onderdelen specifiek voor de Kity kan vinden. Een aandrijfriem kan je overal wel vinden denk ik. Als de zaag as het begeeft is het game-over denk ik. Maar de zaag die ik heb is meer dan 30 jaar oud en vertoont volgens mij geen speling hierop.
Er zit een spouwmes op, hier zit dan de beschermkap op vast. Is te zien op de foto's in het topic van mijn aankoop. Wel ben ik ook op zoek naar een spouwmes dat niet boven het zaagblad uitkomt, dat zou er origineel ook bij geweest zijn.
De lengte van de tafel plus de motor er achter is ong. 85cm, de tafel is 40cm breed.
Hiervoor had ik een "top craft" zaagtafel uit de Aldi, deze maakte veel meer lawaai dan de Kity. (en was ook langs geen kanten te gebruiken voor precisie werk) Maar als ik zaag heb ik toch steeds gehoorbescherming aan.
Afzuigmogelijkheid zie ik ook niet direct. :) De zaag is langs alle kanten open en om de tafel te kunnen kantelen moet dit ook zo blijven. Als je het blad niet gaat kantelen kan je er wel een bak omheen bouwen zodat het stof daar in blijft.
 

kvdd

Actieve deelnemer
22 dec 2015
36
0
Ede
Afzuigmogelijkheid zie ik ook niet direct. :) De zaag is langs alle kanten open en om de tafel te kunnen kantelen moet dit ook zo blijven. Als je het blad niet gaat kantelen kan je er wel een bak omheen bouwen zodat het stof daar in blijft.

Dankje voor al je antwoorden!
Die bak erom bouwen is een goed idee ja. Want het stof komt voor 95% onder de zaag uit? Dan maak ik onderaan mijn afzuiging.
Edit: ik ga dit machien vooral binnen gebruiken namelijk, dan wil je echt wel stofafzuiging hebben.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.