HBM zaag komt moeilijk op gang

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Hoi,
Ik heb een tijdje geleden hier een HBM zaagtafel gekocht en die komt nogal moeilijk op gang. Ik doe hem aan en dan geef ik hem een slinger met mijn duwstok. Dit werkte tot nu toe goed maar het is natuurlijk niet de bedoeling. Als hij eenmaal draait heeft hij genoeg kracht. En als hij eenmaal een keer gedraaid heeft dan komt hij de volgende keer wel iets makkelijker op gang.
Weet iemand wat dit kan zijn?

Alvast bedankt.
Groeten,
Aaron
 

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Je zal de startcondensator moeten vervangen. Via de zoekfunctie zal je wel gelijkaardige oplossingen terugvinden
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Ik denk de aanloopcondensator
Bij 1 fase wisselstroom heeft de motor geen flauw idee welke kant hij op moet draaien, en daarom zit er een tweede spoel die vertraagd is met een condensator die een extra duwtje de juiste richting op geeft.

Bij 3-fase heb je geen condensator, mocht je probleem met een 3-fase motor zijn, dan is 1 van je fases niet goed aangesloten
 

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Jongens, niet zo snel he! ;)
Ja dacht idd al zoiets. Ik ga even kijken of ik die kan vinden. Het is trouwens een 220v model (1 fase dus)

Bedankt voor jullie antwoorden.

Groeten,
Aaron
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik vraag me af of het hier wel een machine met asynchrone motor betreft - ik denk eerder aan een koolborstelmotor. Goedkope(re) zaagmachines/tafels hebben volgens mij vaak een borstelmotor, of anderszins een gelijkgerichte motor.
Bij een aanloopprobleem bij een draaistroommotor verwacht je volgens mij niet dat het probleem minder is als de machine net gelopen heeft (lees: warm is). Het eerste waar ik aan denk is wrijving - met name door dik of te veel vet ergens - dat wordt dunner bij warmlopen. Of gewoon ergens te veel wrijving - die dan minder wordt als de machine gelopen heeft omdat bij warmworden en uitzetten de wrijvende delen van elkaar af bewegen?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Of het is een combinatie. Aanloopkoppel van een enkelfase asynchroon motortje met wat slechte condensator is extra laag. Als door welke oorzaak dan ook de wrijving in de loop van de tijd wat hoger is geworden valt de C door de mand als ogenschijnlijk enige oorzaak.
mvg
Klaa0639
 

educes

Actieve deelnemer
12 dec 2013
44
0
Ik heb een gelijkaardig probleem met mijn compressor. Deze komt soms niet op gang.
Ik heb gemerkt dat ik met momenten maar 205V heb in mijn werkplaats ipv 230V.
Voor zover ik het al heb kunnen analyseren heb ik het net dan dat hij niet wil starten.

Iemand een idee waar de oorzaak van die verlaagde spanning kan zijn?
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Wil je wat van mijn spanning lenen? Had laatst 300volt op het net. Kon het niet geloven en vertrouwde direct de multimeter niet. De tweede multimeter die ik heb gaf echter hetzelfde aan.

Officieel heb je 230volt, plus of min 10%.Dus tussen 210 en 250volt. Plus kan ook 5% zijn. Pin me daar niet op vast. Alles daar buiten is een spanningsdip of piek die ontoelaatbaar is. Heb je dit vaak, dan moet je contact opnemen met het energiebedrijf. Het kan dan zijn dat er in het trafohuis iets mis is, of een leiding is beschadigd.
 

Bogo

Nieuw lid
24 aug 2015
21
0
Lieshout
Als ik spanning pieken of dalen meet met mijn werk wil dat 9 van de 10 keer zeggen dat er ergens in de wandcontactdoos of in een lasdoos een slechte verbinding / las zit.
Dit kan ook brand veroorzaken.

Spanningen boven de 250V in je huis en je hebt toevallig krachtstroom in de meterkast? (laat) de nul draad(en) in de meterkast controleren.
Te lage spanning? Controleer bedrading / stopcontact / lasdozen op (half)losse verbindingen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Of het is een combinatie. Aanloopkoppel van een enkelfase asynchroon motortje met wat slechte condensator is extra laag.

Kan ook. Mijn boodschap was feiteilijk: check eerst even wat voor soort motor er onder hangt. Wellicht had ik dat expliciet op moeten schrijven... Is het wel een asynchrone motor, dan is de condensator met afstand de eerste verdachte.
 

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Hoi,
Even een update. De condensator heb ik vervangen en hij komt nu zelf op gang. Helemaal goed dus. Hij lijkt daarbij niet veel power te hebben maar dat zou kunnen komen omdat de stroom door een verlengkabel van 25 meter ver moet komen. Zoals eerder gezegd heb ik hier geen last van als hij eenmaal draait.
Thanks voor het meedenken!

groeten,
Aaron
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Kan me niet voorstellen dat de verlengkabel daar iets mee te maken heeft, of je moet inderdaad hele slechte kwaliteit kabels gebruiken. Wellicht toch iets me de smering, of eventueel de lagers?
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Nee,ik geloof ook niet dat de verklaring in de kabel zit (tenzij je 25 meter schemerlampjessnoer gebruikt, hoewel het bij een (klein) asynchroon motortje wel mee zal vallen).

makkelijk te controleren of de zaak zwaar loopt.

mvg
Klaas0639
 

SilverApe

Actieve deelnemer
16 apr 2014
110
0
Lelystad
Hij loopt niet zwaar. Kan hem makkelijk met de hand draaien. Als ik wat meer tijd heb ga ik er weer even naar kijken.

groeten,
Aaron
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Heb je wel de juiste condensator gebruikt? Nieuw of gebruikt? Ik heb er niet veel verstand van, maar het zou een oorzaak kunnen zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.