Dilemma - Invalzaag of decoupeerzaag

Beiredelarue

Actieve deelnemer
23 mrt 2015
58
2
Schiplaken, België
Beste forumleden,

Ik lees al even mee op dit interessante forum, maar heb nooit echt een reden tot posten gehad tot nu...
Ik ben sinds dit jaar een cursus meubelmaker aan het volgen en begin op een punt te komen dat het tijd word voor mijn eerste investering te doen in een machine... (Jeuj! :)

Ik zou graag een goede all-rounder hebben om mee te beginnen. een waar ik zowel bvb omkastingen kan maken als inbouwkasten, en nog meer als het kan. Ons huis heeft nog wel wat TLC nodig, dus heb een waslijst van klussen. Snelheid is van minder belang.

Nu heb ik wat gespaard, en in het kader van goedkoop is duurkoop, is mijn keuze toch wat op Mafell gevallen. Ik twijfel tussen de MT55 en P1CC.

In de P1CC zie ik, als ie echt zo precies is, bijna een volwaardige vervanger van mijn handzaag:
- pennen zagen
- figuurzagen
- ronde gaten zagen
- zagen van verschillende soorten materiaal
- afkorten
- schulpen dmv geleiderails
- ...

De MT55 lijkt mij dan op het eerste zicht beperkter
- is wel sneller, maar zwaarder
- geen 'figuur'zagen, enkel afkorten en schulpen, en vierkante gaten lijkt me...
- geen pennen od.
- ...

Toch als ik door het forum lees, lijkt de algemene consensus dat je toch maar beter een invalzaag hebt...

Volgens mijn buikgevoel is de P1CC de beste allrounder. Maar ik had toch wel graag een jullie advies gekregen of ik het wel bij het rechte eind heb.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Groeten,
bArt
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ik heb 2 decoupeerzagen en 1 inval zaag, de decoupeerzagen gebruik ik zelden, maar dat is natuurlijk voor ieder wat je er mee doet
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Ik wil geen party pooper zijn. Maar beide zijn voor heel verschillende applicaties. Je kan de een niet ruilen voor de ander.

De Mafell P1CC is wel echt een fijne decopeerzaag. Maar gebruik hem eigenlijk niet zoveel. Ik heb meer pezier van mijn invalzaag. Denk toch, dat je beter kan beginnen met een invalzaag. Kijk ook naar de Bosch GKT 55 GCE de uitgekleden versie van de Maffel.
Trouwens 1 geleiderrail is zat. Ik heb er 3 maar gebruik er eigenlijk maar 1.

Maar als je een geleiderrail koopt en de hulpstuk van de P1CC dan kan je ,denk ik, ook prima rechtzagen.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Ik zou als t budget maar 1 machine toestaat gaan voor n invalzaag en dan evt n goedkope decoupeer voor de hoekjes. Ik ben destijds begonnen met een goedkope invalzaag. Maar snel toch maar gaan sparen voor de beste :). Ik gebruik overigens 3 linialen door elkaar, ook vanwege kleine werkstukken en ruimte gebrek. Heb nu een 80 een 110 en een 160cm rails en later een demo 160 op de kop getikt, die heb ik handige korte stukjes gezaagd. Zo zit er altijd een stuk van 30 cm in mn koffer heel handig als ik even iets moet afkorten.

Ik heb nu n goedkope ryobi decoupeerzaag stukken beter dan de groene Bosch die ik altijd leende. Maar nu ik n keer de P1 heb geprobeerd is t sparen begonnen ;-)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Persoonlijk zie ik het nut niet van een invalzaag. Wel van een cirkelzaagmachine. Het is echter wel handig om ermee te kunnen invallen, al komt dat zelden voor.

Zoals anderen al zeggen is een decoupeerzaag een hele andere machine, voor heel ander gebruik. Langdurig recht zagen is ie niet voor bedoeld. Een cirkelzaag geeft een veel mooiere zaagsnede dan een decoupeerzaag. Vooral het dubbele zaagje (CUnex) geeft een erg lelijke zaagsnede.

Ik heb de P1 en een Ksp40. De KSP is veel lichter dan de MT55, dat vind ik wel fijn. Dat ie iets minder diep zaagt is bij mij zelden een nadeel gebleken. 95% zaag ik plaatmateriaal.

Oud hout zaag ik nog wel eens alleen met de decoupeerzaag, vanwege de mogelijkheid van een verborgen spijkertje.

Denk ook aan een bouwzuiger.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Dag Bart,

ik kan alleen maar beamen wat de rest hier ook zegt: om lange rechte zaagsnedes te maken, ben je veel beter af met een cirkelzaag of een invalzaag. Ik ben zelf ook begonnen met een decoupeerzaag, en voor rondingen en korte stukjes recht is die goed. Maar de rand durft wel al eens scheef zijn (niet 100% haaks), doordat het zaagblad flexibel is. Bij een Mafell is dit misschien iets minder het geval, maar het is alleszins zo met goedkope merken en ook een beetje met mijn Metabo. Ik zou dus voor de invalzaag gaan, en een middenklasse decoupeerzaag nemen als allrounder. Heb de mijne kunnen kopen in promo voor €100, dus voor die prijs kun je niet sukkelen.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
bovendien zijn decoupeerzagen meer bedoeld voor plaatmateriaal. Als je fabrikanten mag geloven, kunnen ze bv. 7 cm diep zagen. In theorie misschien, maar niet met een mooie zaagsnede tot gevolg.
 

Beiredelarue

Actieve deelnemer
23 mrt 2015
58
2
Schiplaken, België
Goh,
Alvast bedankt voor de snelle reacties!

ik kan alleen maar beamen wat de rest hier ook zegt: om lange rechte zaagsnedes te maken, ben je veel beter af met een cirkelzaag of een invalzaag. Ik ben zelf ook begonnen met een decoupeerzaag, en voor rondingen en korte stukjes recht is die goed. Maar de rand durft wel al eens scheef zijn (niet 100% haaks), doordat het zaagblad flexibel is. Bij een Mafell is dit misschien iets minder het geval, maar het is alleszins zo met goedkope merken en ook een beetje met mijn Metabo. Ik zou dus voor de invalzaag gaan, en een middenklasse decoupeerzaag nemen als allrounder. Heb de mijne kunnen kopen in promo voor €100, dus voor die prijs kun je niet sukkelen.

Ja daar vrees ik inderdaad een beetje voor, voor het haaks zagen, hoewel het zogezegd moet kunnen volgens de filmpjes die op youtube beschikbaar zijn.

Een cirkelzaag geeft een veel mooiere zaagsnede dan een decoupeerzaag. Vooral het dubbele zaagje (CUnex) geeft een erg lelijke zaagsnede.

Ah, dat wist ik dus niet. Zeer bruikbare info, bedankt!

Ik zou als t budget maar 1 machine toestaat gaan voor n invalzaag en dan evt n goedkope decoupeer voor de hoekjes. Ik ben destijds begonnen met een goedkope invalzaag. Maar snel toch maar gaan sparen voor de beste :). Ik gebruik overigens 3 linialen door elkaar, ook vanwege kleine werkstukken en ruimte gebrek. Heb nu een 80 een 110 en een 160cm rails en later een demo 160 op de kop getikt, die heb ik handige korte stukjes gezaagd. Zo zit er altijd een stuk van 30 cm in mn koffer heel handig als ik even iets moet afkorten.

Wel het budget is een 1000 euro (toestel met linialen-set).

Kijk ook naar de Bosch GKT 55 GCE de uitgekleden versie van de Maffel.

Mja is uiteindelijk 'maar' een 100 euro verschil, dus mss toch de Mafell dan.


Moeilijk... Mijn keuze helt nu toch over naar de invalzaag.

Misschien toch even duiden waarom ik deze toestellen in gedachten heb/had.
Ik besef ondertussen uit (prille) ervaring dat nauwkeurigheid zeer belangrijk is als ik met stijlen, regels, pen-gat verbindingen enz. wil werken. Met de hand lukt het best maar ik zien me geen kasten volledig met de hand maken.
Op school werken we voornamelijk met grote stationaire toestellen, maar die plaats heb ik niet dus ben ik aangewezen op een hand-toestel dat zeer precies werkt. Na wat opzoekwerk kwam ik uit bij Mafell.

Maar ik ben niet nog niet vertrouwd met hand-machines en heb nog niet echt een besef van de mogelijkheden of flexibiliteit van die toestellen.
Bij de invalszaag lijkt me dat platen op formaat zagen of schulpen zeker goed zit, maar waar ik toch schrik voor heb is om de zaag te gebruiken voor het afkorten van kleinere of smallere stukken. Daarmee dat mijn keuze ook op de P1CC was gevallen, daar kon ik dan meteen ook afkorten, het ruwe zaagwerk van pennen mee doen of uitsparingen zagen.

Nu ik jullie antwoorden doorneem ben ik er wel niet zo zeker van dat ik met een invalzaag alleen toekom.
Misschien toch mijn kwaliteitseisen wat naar beneden halen, een een combipakket samenstellen van een invalzaag, afkortzaag en mss een bovenfrees ofzo?
Maar kan ik met een budget van een 1000 euro genoeg kwaliteit kopen om precies te werken?

Groeten
bArt
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Zover ik het weet is Mafell een topmerk, misschien wel het beste wat je kan krijgen. Maar de vraag is of je dat nodig hebt? De Mafell zal een leven lang mee gaan met intensief gebruik maar als de machine 1 keer per week wordt gebruikt heb je ook wel genoeg aan een merk wat iets minder goed is. Zo kun je misschien ook wat anders erbij kopen. Topmerk gereedschap is natuurlijk enorm prettig werken maar de vraag is of de volledige potentie van een machine wordt benut.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Vergeet goed handgereedschap niet! Met een goed hand gereedschap kom je al echt een heel eind. Powertools zijn leuk maar een goed handzaag is onmisbaar.
Daarbij als je gaat verbouwen investeer in een echt goede stofzuiger (starmix).
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Voor dat pennen maken en uitsparingen zagen zou je goed uit kunnen met een Ryoba (japanse zaag met dubbel zaagblad, voor rippen en langszagen). Een goede heb je al voor minder dan 40 euro. Hou je nog 960 over voor een goede invalzaag en rail.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Beiredelarue;170795 Misschien toch even duiden waarom ik deze toestellen in gedachten heb/had. Ik besef ondertussen uit (prille) ervaring dat nauwkeurigheid zeer belangrijk is als ik met stijlen zei:
Voor stijlen, regels en pen en gat verbindingen ben je in mijn ogen zeker niet het best af met een decoupeerzaag of een invalzaag. En als ik voor 1000 euro zo compleet mogelijk uitgerust zou willen zijn zou ik daar zeker niet 1 of 2 dure mafells voor kopen (heb zelf inmiddels ook 3 mafells, prima merk verder) maar liever wat meer gereedschap van een wat goedkoper merk als makita bv.

Ben je ook van plan groeven en sponningen te maken? Dan moet je eerder denken aan een zaagtafel of bovenfrees.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Invalzaag, absoluut. Zelf heb ik een makita en ben daar zeer over te spreken.
Mijn decoupeerzaag is overigens ook van makita, maar daar ben ik dan weer minder over te spreken, ik krijg er geen haakse zaagsnede uit. Daar schijn Bosch (blauw) wel goed in te zijn.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Nu ik jullie antwoorden doorneem ben ik er wel niet zo zeker van dat ik met een invalzaag alleen toekom.
Misschien toch mijn kwaliteitseisen wat naar beneden halen, een een combipakket samenstellen van een invalzaag, afkortzaag en mss een bovenfrees ofzo?
Maar kan ik met een budget van een 1000 euro genoeg kwaliteit kopen om precies te werken?

Groeten
bArt

Ligt dat niet vooral aan je zelf? En wat is er mis met wellicht iets wat licht uit haak is en met wat handwerk perfect te krijgen is, maar je wel 600-800 bespaard...
persoonlijk zou ik gaan voor kwalitatief ( makita/bosch blauw/ dewalt) combipakket denk dat dat voor een 1000€ goed te doen is.
En vergeet zoals mede forummer al zei...zeker de stofzuiger niet....al is het in begin maar een simpele bouwstofzuiger...stof is zo vervelend :p
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
bovendien zijn decoupeerzagen meer bedoeld voor plaatmateriaal. Als je fabrikanten mag geloven, kunnen ze bv. 7 cm diep zagen. In theorie misschien, maar niet met een mooie zaagsnede tot gevolg.

Nee hoor, decoupeerzagen zijn zeker niet alleen bedoeld voor plaatmateriaal.
Voordeel van de P1 is dat hiervoor ook lange zaagjes te koop zijn. Daarmee kan je tot 11cm zagen. En dat gaat behoorlijk haaks! Ik heb er een trappaal van 10cm (bochtig) mee gezaagd en was verbaasd over het resultaat.

Zover ik het weet is Mafell een topmerk, misschien wel het beste wat je kan krijgen. Maar de vraag is of je dat nodig hebt? De Mafell zal een leven lang mee gaan met intensief gebruik maar als de machine 1 keer per week wordt gebruikt heb je ook wel genoeg aan een merk wat iets minder goed is.

De frequentie maakt niet uit, meer wat je ermee doet. Als haaks zagen gewenst is, kan je voor die ene keer per week toch niet toe met een goedkopere. Een metabo (of ander vergelijkbaar merk) gaat ook de rest van je leven mee waarschijnlijk. Of je het geld waard vind voor die lagere frequentie is een andere vraag ;)
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
bovendien zijn decoupeerzagen meer bedoeld voor plaatmateriaal. Als je fabrikanten mag geloven, kunnen ze bv. 7 cm diep zagen. In theorie misschien, maar niet met een mooie zaagsnede tot gevolg.

Dan heb je nog nooit met de Mafell gezaagd begrijp ik:confused: Die is van een heel andere klasse dan mijn Bosch blauw decoupeerzaag. In onderstaand filpmje zaag ik 4 cm Hard Maple, dat hoef ik met de Bosch niet te proberen.....

Fons

 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Een decoupeerzaag voor pennen, afkorten en dergelijke?
Ik geloof niet dat dat op de lange duur prettig werkt.
Alleen voor het maken van gaten enzo is het handig.
Over het algemeen vind ik voor wat preciezer werk een decoupeerzaag niet de beste keuze.
Er is hier al vaker een discussie over invalcirkelzaag vs tafelzaag gevoerd en er zijn overtuigd voorstanders van een invalcirkelzaag en de andere categorie vind een tafelzaag handiger.
Ik ben zelf van de laatste categorie dus de tafelzaag. en dan met sleuven en een spouwmes wat je kan laten zakken of verwijderen zodat je jigs kan maken en redelijk wat bewerkingen kan doen.
Bijv een deWalt DW745 is dan een goede keus voor een leuke prijs en die neemt heel weinig ruimte in en zet je zo weer weg en kan je daarnaast nog een decoupeerzaag kopen bijv een Festool of een blauwe bosch en hou je nog geld over voor een paar beitels en een japanse Ryoba om af te korten. (en dat gaat echt heel goed)
Wat ik uit eigen ervaring kan zeggen is dat meubelmakers meestal zowiezo een zaagtafel hebben en als ze op locatiewerken of interieurs bouwen dat ze dan ook vaak een invalcirkelzaag gebruiken.
Ik denk dat het vooral ook te maken heeft met het werk wat je ermee moet doen.
Soms is het ene een betere keus en soms een andere.
Als je echt helemaal geen ruimte hebt voor een zaagtafel dan is een invalzaag de beste keus denk ik.
 
Laatst bewerkt:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Ik dacht ook eerst een meubelmakerscursus te volgen, maar het probleem is inderdaad dat je thuis niks kan maken zonder een gans machinepark aan te schaffen. Die cursussen zouden daar meer rekening mee moeten houden, en meer gebruik maken van betaalbaar handgereedschap (zowel manueel als elektrisch). Kijk maar eens naar Paul Sellers op Youtube: die doet heel veel en vooral heel snel met manueel handgereedschap alleen. Persoonlijk vind ik de combinatie van ouderwets handgereedschap en compact elektrisch gereedschap een goed huwelijk.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
volledig eens, ik volg zo'n opleiding. combinatie zou prachtig zijn. Ik vraag steeds wel naar hoe eea manueel moet, uiteraard krijg ik dan uitleg, maar ook vaak de opmerking dat dat niet praktisch of snel genoeg werkt.
realistisch gezien wordt je ook niet opgeleid tot "meubelmaker" als de voorstelling die veel er bij hebben a la Paul Sellers, je wordt opgeleid tot meubelmaker in de industrie/ of in ieder geval machinaal houtbewerker.
Wel ben ik van mening dat als je weet hoe iets machinaal moet, bijv. zagen of ergens een kant breken of ergens een sponning maken dat het aan je eigen creativiteit ligt hoe je dit met de hand doet. pak je er een machine voor of kijk/ bedenk je hoe je het ook manueel kan doen. in beginsel stammen alle machines van een manuele bewerking af. waarbij de keuze voor machine vaak uit efficientie voortkomt.
Koop een bahco handzaag en begin met zagen zou ik zeggen :)

Ik dacht ook eerst een meubelmakerscursus te volgen, maar het probleem is inderdaad dat je thuis niks kan maken zonder een gans machinepark aan te schaffen. Die cursussen zouden daar meer rekening mee moeten houden, en meer gebruik maken van betaalbaar handgereedschap (zowel manueel als elektrisch). Kijk maar eens naar Paul Sellers op Youtube: die doet heel veel en vooral heel snel met manueel handgereedschap alleen. Persoonlijk vind ik de combinatie van ouderwets handgereedschap en compact elektrisch gereedschap een goed huwelijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.