Kerstcadeautje! Speelgoed behandelen?

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Na een proefvliegtuigje besloten om twee speelgoedvliegtuigjes te maken voor de zoontjes van mijn nicht.
Maar met wat kan ik deze nu het best kindvriendelijk bewerken?
Denk dat het dennenhout is.

Wat een fijn forum trouwens!! Na een weekje te zitten spieken kon ik het niet meer houden om toch maar zelf een account aan te maken en vragen te stellen!

Groetjes Jolien
 

Bijlagen

  • 1931907_10207014630478461_1765095147_n.jpg
    1931907_10207014630478461_1765095147_n.jpg
    88,5 KB · Weergaven: 172
  • 12398900_10207014630638465_1689411885_n.jpg
    12398900_10207014630638465_1689411885_n.jpg
    73,9 KB · Weergaven: 172

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
189
39
Is via de zoekfunctie vanalles over te vinden. Alles wat voedselveilig is/voor snijplanken lijkt me ook kindveilig. Denk aan tungolie, lijn(zaad)olie, snijplankolie van ikea, druivenpitolie etc.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Stokpaardje ;): alles wat in aanraking komt met levensmiddelen of met kindermondjes behandelen met paraffine olie. Volledig veilig, geen allergische reacties (althans zeer zelden) en het hout blijft zijn eigen uitstraling houden. Koop geen paraffineolie bij Ikea, die is te dik en trekt niet lekker in. Literflessen "gewone" dunne paraffineolie zijn bij een goede drogist te krijgen voor een redelijke prijs (rond de zes euro per liter), veel webwinkels verkopen het ook.

Kleine werkstukken dompelen, grotere met een kwast dik insmeren en na een half uurtje de overtollige olie weghalen. Paar uur wachten en dan het proces drie a vier keer herhalen. Op vurenhout trekt het heel snel in. Wanneer het behandelde artikel in de keuken gebruikt wordt en met water schoongemaakt moet je af en toe een herhalingsoliebeurtje geven.

Succes!

Groets, Rob.
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Stokpaardje ;): alles wat in aanraking komt met levensmiddelen of met kindermondjes behandelen met paraffine olie. Volledig veilig, geen allergische reacties (althans zeer zelden) en het hout blijft zijn eigen uitstraling houden. Koop geen paraffineolie bij Ikea, die is te dik en trekt niet lekker in. Literflessen "gewone" dunne paraffineolie zijn bij een goede drogist te krijgen voor een redelijke prijs (rond de zes euro per liter), veel webwinkels verkopen het ook.

Kleine werkstukken dompelen, grotere met een kwast dik insmeren en na een half uurtje de overtollige olie weghalen. Paar uur wachten en dan het proces drie a vier keer herhalen. Op vurenhout trekt het heel snel in. Wanneer het behandelde artikel in de keuken gebruikt wordt en met water schoongemaakt moet je af en toe een herhalingsoliebeurtje geven.

Succes!

Groets, Rob.

Super Rob! Bedankt voor je antwoord!! Ik neem aan dat deze dan degelijk is? https://www.deonlinedrogist.nl/tendo-paraffine-olie-1000ml-p-42215.html
Denk dat het dan een nieuwjaarscadeautje gaat worden :D aangezien het waarschijnlijk niet meer op tijd gaat aankomen en met de intrektijd :D

Hartelijk dank !!! Op zo een antwoord wachtte ik dus! :D
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Ik haak hier even op in. Deze (https://www.deonlinedrogist.nl/tendo...l-p-42215.html) heb ik voor sinterklaas gevraagd en gekregen ;)
Gelijk maar even op een testhoutje (de Wortel van een esdoorn) gesmeerd. Lekker dik ingesmeerd tot dat het niks meer opnam. Dit vervolgens een paar keer herhaald.

Het hout is er uiteindelijk mooier op geworden, maar het had iets minder geel gemogen. Deze olie is mij aangeraden om snijplanken en onderzetters waterafstotend te maken. Gelijk maar even getest door er een paar druppeltjes water op te spuiten. Maar tot mijn grote schrik werd het water direct op gezogen.

wat heb ik fout gedaan? of is het totaal de verkeerde olie voor onderzetters en snijplanken? of licht het misschien aan het houtsoort?
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Paraffineolie (en sommige andere olie ook) geeft geen waterdichte oppervlakte. Het voorkomt dat water diep indringt. Als je echt de druppels op je snijplank wil zien liggen moet je een hardende olie of lak/vernis gebruiken. Dat is op een snijplank niet zo handig want je snijd die laag natuurlijk meteen weer stuk. Paraffineolie is echt afdoende op snijplanken en dergelijke, wel af en toe herhalen. Niet voor niets wordt deze olie in de horecakeukens het meest gebruikt.

Het geler worden van het hout is mij ook opgevallen, ook bij andere heldere oliën . Het lijkt geen consistent gebeuren, soms wordt vuren echt geel en een volgende keer gebeurd er niets qua verkleuring, geen idee welke reden hier achter zit.

Succes!!

Groets, Rob.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.