Petit Roubo

Plons

Nieuw lid
12 sep 2012
15
1
Delft
Beste Forumleden,

Omdat werkbanken op dit moment wel erg hot en actueel zijn, dacht ik mijn Roubo achtig werkbankje met jullie te delen.
Hofleverancier Masave Rick heeft deze zomer een prachtig stukje Amerikaans Essen voor mij voorbereid (super strak !)en het was een genot om er dit van te maken. Tussen de betaalde klussen door af en toe tijd vrij maken voor lekker met de hand zwaluwstaarten en pen en gatverbindingen te hakken.
Mijn eerste post hier op dit forum. Maar naar een paar jaar meelezen, voel ik mij toch een beetje een Voyeur en het werd tijd om een kleine bijdrage aan dit mooie forum te leveren.
Voor mijn restauratie opdrachten had ik een stevige werkbank nodig om te schaven en te zagen. En ik miste vooral een voor en achtertang.
Daarnaast miste ik het werken met hout enorm en het boek “ Workbenches” van Christopher schwarz, bracht voldoende motivatie om hiermee aan de slag te gaan.
Een belangrijke eis was dat de bank klein genoeg en in zijn geheel demontabel zou zijn.
Door gebruik te maken van schuifzwaluwstaarten en niet verlijmde pen en gat verbindingen, is het ding maar op één manier, net een Japanse puzzel in elkaar te schuiven.
De werkbank is 160 x 75 cm en weegt zo’n 100 kg.
De Record voortang heb ik gekregen van een collega en is zo’n 40 jaar oud en is eigenlijk nog in nieuwstaat. Als achtertang heb ik de Veritas Quick-release tail vise gebruikt.
Ik hoop de komende tijd een positieve bijdrage te mogen leveren in de discussies.
Omdat plaatjes meer zeggen dan woorden, hierbij een weblink naar mijn website, zodat jullie kunnen zien wat ik voor de kost doe.
www.tonvanloon-restauratie.nl

Groetjes,

Ton
 

Bijlagen

  • _DSC9532.jpg
    _DSC9532.jpg
    63,4 KB · Weergaven: 410
  • IMG_1212.jpg
    IMG_1212.jpg
    56,6 KB · Weergaven: 413
  • IMG_0518.jpg
    IMG_0518.jpg
    81 KB · Weergaven: 408
  • IMG_1268.jpg
    IMG_1268.jpg
    69,1 KB · Weergaven: 409

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.777
932
Leeuwarden
Welkom op het forum Ton!

Wat een prachtig werkbankje laat je ons zien, mooi gemaakt, het vakwerk straalt er vanaf! Je bent van harte uitgenodigd om mee te doen aan de kennisuitwisseling.

Fons
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum Ton, mooi werkbankje, maar hij staat eigenlijk op de verkeerde plaats, als je begrijpt wat ik bedoel?

Groet Pel.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Super, maar ben je niet bang dat door het opsluiten op een gegeven moment iets knapt? Of kan er naar het gat in het midden gewerkt worden?
 

Plons

Nieuw lid
12 sep 2012
15
1
Delft
Super, maar ben je niet bang dat door het opsluiten op een gegeven moment iets knapt? Of kan er naar het gat in het midden gewerkt worden?
Beste Vurenhout,

De twee bladen lopen in twee grote schuifzwaluwstaarten en kunnen gemakkelijk naar binnen werken. Ook de gebruikte Domino's en de twee houtdraad bouten zijn zeer ruim geboord.
Natuurlijk heeft het hout nog 6 maanden kunnen acclimatiseren, voor de onderdelen in elkaar werden gezet. gelukkig was het vocht percentage perfect toen ik het hout binnen kreeg.
Bijna alle fabriek gebouwde werkbanken hebben twee rekeinde op deze manier gemonteerd. Hij staat verder in het restauratieatelier waar de temp. en luchtvochtigheid constant wordt geregeld.
Ik maak mij geen zorgen, Dank je voor je reactie,

Ton

Sorry Pel,

Hij blijft lekker in Delft staan want hij heeft bij mij wel naar zijn zin.
Soms een pak op zijn donder, maar daarna weer een lekker laagje Tungolie.
 

maja158

Post veel
25 mei 2010
942
86
Balloërveld (Dr)
Wow Plons, wat een schitterende werkbank. Hier zou ik niet mee durven werken. Het eerste krasje...
Wat ik mij afvraag, waarom de eis demontabel?
Mooie website trouwens.

Groet,
Jan
 

Plons

Nieuw lid
12 sep 2012
15
1
Delft
Wow Plons, wat een schitterende werkbank. Hier zou ik niet mee durven werken. Het eerste krasje...
Wat ik mij afvraag, waarom de eis demontabel?
Mooie website trouwens.

Groet,
Jan

Beste Jan,

Het bankje staat op de bovenste verdieping van mijn huis en is te groot en zwaar voor een verplaatsing over de trap.
Ook mijn hijsbalk aan de buitenzijde an het huis, is te licht uitgevoerd om dit ding te dragen.
Ik ben sowieso bezig om mijn werkplaat op de begane grond te krijgen, want de opdrachten worden steeds groter!
Dus er zit nog een verhuizing aan te komen.
Wat betreft het niet durven weken aan deze bank. `Het is net de eerste kras op je nieuwe auto, "Die doet zeer" maar de volgende 20 krassen vallen wel mee!

Dank jullie wel voor reactie,

Ton
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.