Gereedschapskast

avos

Post veel
10 nov 2008
776
116
omg Haarlem
Ik wilde al een tijdje een gereedschapskast maken. Ik heb gereedschap nu op diverse manieren opgeborgen. In lades, in bakjes in hoekjes etc. Kortom niet handig en vooral niet overzichtelijk. Wat ik ook genoeg heb (voor mijn relatief kleine werkplaats) is hout. Althans dat heb je natuurlijk nooit genoeg ;) , maar in dit geval had ik me voorgenomen het te moeten doen met wat ik heb liggen. En ik had geen vooraf plan gemaakt, maar ben aan de gang gegaan. Dat is zeker niet de meest productieve manier, maar het heeft ook wel weer wat. Een beetje te staan mijmeren in de werkplaats, wat proberen en dan weer aan de gang.

Enfin, het begint met het schaven van beuken. Dat had ik namelijk volop liggen.

IMG_3139.jpg


Vervolgens plankjes van zagen. Stripje noten ertussen, anders is het ook maar zo saai. Althans, dat viel eigenlijk wel mee want dit is beuken waar in sommige delen behoorlijk wat slaap zit.

IMG_3141.jpg IMG_3172.jpg


En vervolgens vlakken en panelen verlijmen, daar ging het plan een andere kant op.

IMG_3173.jpg IMG_3174.jpg

De bedoeling was om de kast met vingerlasverbinding met deze panelen in elkaar te zetten. Maar ik was wat te enthousiast geweest met het plaatsen van de panelen in de Plano lijmpers. Met deze grote hoeveelheid klemt het niet lekker en betekende dit de panelen niet echt vlak waren. Kortom er moest aardig wat vanaf geschaafd worden om mooie vlakke panelen te krijgen. Maar die werden te dun om als massief deel te gebruiken. Ik ging (na wat mijmeren...) voor panelen in een raamwerkje.

IMG_3252.jpg IMG_3254.jpg

IMG_3253.jpg

Al met al iets wat wel aardig uitpakte als zeg ik hetzelf. Paneeltjes afgeschuind. Frames met domino's in elkaar gezet.
Dan nog een achterkant en ik heb een frame voor een kast.

IMG_3256.jpg IMG_3267.jpg

IMG_3268.jpg IMG_3301.jpg

Ik wilde deuren met diepte zodat ik ook daar het eea in kon hangen. Ik had nog een multiplex deel liggen met notenfineer. Dat wilde ik als voorkant gebruiken. Uit de beukendelen die ik had liggen dan een frame halen. Het idee was eerst om de beukendelen in verstek te verbinden. Maar helaas zijn de delen die ik had niet lang genoeg. Toe ik de frame's voor de zijkanten maakte heb ik er geen moment bij stil gestaan dat ik de hoogte dan niet meer uit 1 balk zou halen. Dus het moest een ander verbinding worden waarbij ik met name hoogte moest halen. Op zich wel gelukt, maar uiteindelijk iets minder fraai..

Eerste een proefstukje voor de verbinding met het fineerpaneel en vervolgens deur gemaakt.

IMG_3318.jpg IMG_3319.jpg

Hier zie je goed dat de zijkant zo eigenlijk een rommeltje is. Kortom, daar ben ik minder tevreden over. Maar het moest met het hout wat ik had liggen dus wat langere delen halen was geen optie..

IMG_3321.jpg

Hier de twee deuren bij elkaar af.

IMG_3322.jpg

Nu moet alles nog verlijmd, gemonteerd en de binnenkant verder ingevuld. Kortom nog een hoop leuk werk te doen.
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Al ben je zelf niet zo tevreden, ziet het er toch al prima uit! Ben benieuwd naar je indeling, was bij mij ook een heel gepuzzel en kan nog verbeterd worden!

jaap
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
932
Leeuwarden
Wat een mooi project ben je aan begonnen! En een goede doelstelling om met hout te moeten werken wat voor handen is. Dat je dan al doende tot deze resultaten kom is te waarderen. Wat me raakt is het mijmeren waar je over spreekt. In mijn werk met oudere mensen heb ik dat vaak aangereikt als een benadering om eens stil te staan bij de mogelijkheden die het leven je biedt. Zo maak je ruimte binnen jezelf om tot mooie inzichten te komen.

Veel succes met het vervolg! Fons
 
P

Pel

Guest
Avos, het is jou gereedschap kast, en ik vind hem zonder meer mooi gemaakt, de indeling heb ik bij mij al tig keer veranderd. Er komt alleen maar bij hou daar met jouw kast maar rekening mee.

Groet Pel.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
116
omg Haarlem
Heren, dank voor de reacties. De indeling gaat zeker nog een uitdaging worden. Ben ik ook nog niet helemaal uit, met name om hem wat flexibel te houden. Er zal idd steeds meer gereedschap bijkomen en dan wil ik niet alles weer moeten aanpassen. Daarom heb ik de grote van de kast redelijk groot gehouden. Het onderste deel in het midden komen in elk geval lades waar wat kleinere spullen in kunnen. Heb daar al wat voor in de klemmen staan.
image.jpg

In de deuren links en rechts beitels en alle meetgereedschap. De schaven gaan op een plekje ala de kast van Jaap, met ruimte daarachter.
Zal daar updates van plaatsen. Dat zal niet heel vaak gebeuren, wat beperkt tijd.

Ik heb de kast en deuren inmiddels wel gelijmd en de deuren nog van een biesje beuk voorzien. Dat is wel fraai geworden en geeft net even dat extra aan de deuren, waarmee het wat meer 1 geheel wordt.
image.jpg

image.jpg
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
@Avos, misschien is het een idee om sommige schappen of delen van de kast demontabel te maken zodat je de indeling makkelijk kunt wijzigen, kwam zomaar in me op, heb het in mijn gereedschapskast niet?

Groet Pel.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Mooi die biesjes in de deurvlakken! Maakt het inderdaad mooier tot 1 geheel. Hoe heb je die er in gemaakt? Vind de zijpanelen overigens ook erg mooi geworden.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
116
omg Haarlem
@Avos, misschien is het een idee om sommige schappen of delen van de kast demontabel te maken zodat je de indeling makkelijk kunt wijzigen, kwam zomaar in me op, heb het in mijn gereedschapskast niet?

Groet Pel.

Dag pel, ja goede tip. Ga dit deels ook doen. Dus de lades komen in een part gedeelte wat er in zijn geheel uit kan. Ga proberen dit voor meer dingen te doen.

Groet, Arnout
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
116
omg Haarlem
Mooi die biesjes in de deurvlakken! Maakt het inderdaad mooier tot 1 geheel. Hoe heb je die er in gemaakt? Vind de zijpanelen overigens ook erg mooi geworden.

Heb dit gedaan met bovenfrees, 3mm freesje. Beuken schaven, met de handschaaf precies op dikte maken, verlijmen en dan vlak schaven en daarna nog wat schuren. Is redelijk eenvoudig te doen.

Groet
Arnout
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Leuk dat biesje! Ben altijd geinteresseerd in moderne versies van klassieke details. Dit vind ik een erg goed voorbeeld.

Ben benieuwd naar het eindresultaat.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
116
omg Haarlem
Tijd voor een update. De afgelopen periode tussendoor elke keer wat aan de kast gewerkt. Houders maken voor gereedschap, over indeling nadenken, etc. Eigenlijk wel erg leuk werk om te doen. Ben nog niet klaar, maar wel een eind op streek. In het onderste gedeelte komen nog laatjes, daar moet in nog aan beginnen.

Begonnen met de beitels en mijn goede schroevendraaiers.
IMG_3784.jpg

Aan de andere kant al het meet gereedschap. Met wat ruimte voor nieuwe aanwinsten ..:) Overigens is alles geschroefd en niks gelijmd om in de toekomst aanpassingen te kunnen doen. Er zal gerust wel eens wat gaan veranderen.
IMG_3786.jpg

Vervolgens de zagen:
IMG_3788.jpg

En dan de schaven. Het schaafplateau kan open geklapt worden, daar achter heb ik wat fineer schaafjes en zaagjes die ik minder vaak gebruik. Tevens een plekje voor de twee spookschaafjes die ik heb. De grondschaaf moet ik nog een plekje voor vinden. Of op het schaafplateau of ik laat hem gewoon staan.

IMG_3782.jpg

En een totaal overzicht tot dusver. Goed te zien dat onderin nog laatjes moeten komen. Dat wordt de volgende stap na de vakantie.
IMG_3787.jpg
 
Laatst bewerkt:

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Prachtig! Hoe heb je de indeling bepaald? heb je eerst alles uitgelegd, of ben je gewoon ergens begonnen? Ik speel al jaren met het idee om ook zo'n kast te maken, maar het verzinnen van een goede indeling schrikt me elke keer weer af.

groeten,
jan anton
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ziet er prachtig uit Avos. Ik ben ook een (veel minder mooie) gereedschapskast aan het bouwen. Voor het bepalen van de indeling ga ik al mijn gereedschap op een tafel eerst uitleggen en schuif er net zo lang mee tot ik tevreden ben. En ik ga alles schroeven zodat ik de indeling aan kan passen.

Leuk project.

mvg
klaas0639
 
P

Pel

Guest
Niks mooier als een gereedschapskast indelen, en als het allemaal hangt, van een afstand genieten van al dat mooie gereedschap wat in zo'n prachtige gereedschapskast hangt. Mooie collectie schaven heb je Avos.

Groet Pel.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
116
omg Haarlem
Dank voor de leuke reactie's!

@ Jan Anton, ik heb het wel allemaal uitgelegd om een beeld te geven van het totaal en ook veel voorbeelden bekeken op internet. Het bracht me tot de eerste conclusie, maak het zo dat het later ook anders kan! Vandaar niks gelijmd, maar alles geschroefd, los van wat gaatjes kun je het dus zo verplaatsen. Verder ben ik gaan categoriseren, ik wilde dus dingen bij elkaar hebben. Niet de ene set beitels aan de ene kant en de andere set aan de andere kant. Daarnaast hangt gereedschap wat ik minder vaak gebruik hoger, op een iets lastiger te pakken plek. Ik vond het belangrijk om in 1 oogopslag alles te kunnen zien, dat geeft me overzicht. Dus de deuren zijn diep genoeg om een en ander op te hangen, maar ik wilde geen dubbele deuren bijvoorbeeld.

De schaven klemmen tussen de latjes en ik heb inderdaad een magneetjes gebruikt voor extra houvast. Dat werkt prima. Voordeel is dat je niet bovenaan nog weer een bevestiging moet verdraaien, je kan nu makkelijk snel pakken. Op de achterkant en aan de achterwant twee lange scharnieren geplaatst. Aan de voorzijde een oogje daar trek je hem makkelijk mee omhoog.
Uitgangspunt bij de kast was zoals ik in het begin schreef dat ik eigenlijk alles maak met wat ik het liggen. Dat geldt sowieso voor het hout, maar deze twee scharnieren had ik ook nog en dit geeft mooi extra houvast en ondersteuning!

Hier nog twee foto's van hoe eea is gemaakt:

IMG_3779.jpg


IMG_3780.jpg

(mij rijschaaf was nog wat vettig van camelia olie, dus dat is de vlek die je in de mahonieplaat ziet. Valt straks weg als ik het in de olie zet)

groet,
Arnout
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.