Gebint Stutten

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Kan dit helpen?

Zo zag de schuur bij mijn ouders er uit voor de afbraak, we hadden er in de loop van de jaren meerdere verticale balken en zelfs een muur uit weggehaald zodat de tractors eronder door konden. Om de één of andere reden is dit nooit ingestort.

P1000248.jpg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dikke stalen kraag er omheen, met wiggen vastmaken en die kraag optillen met 2 potkrikken?

Afhankelijk van hoe groot dat gebint is en hoe groot de schuur is zou ik hier wel een professional bij roepen, trouwens. Al is het alleen maar om te vertellen hoe. Wat vertel je anders je verzekering - ik las op een forum dat het zo moest kunnen?
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Dikke stalen kraag er omheen, met wiggen vastmaken en die kraag optillen met 2 potkrikken?

Dit is een sort klem op de stander die zichzelf vastklemt als er druk eronder wordt gezet als ik het goed begrijpen.

Zelf zie ik een stutte van onder lastig vanwege die hoogte en omdat de ankerbalk is achter een muur en diet direct toegankelijk en de dwarsbalk is volgens mij niet verbonden met de gebint maar alleen loos erop dus niet in staat om druk van beneden op te nemen.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Kan dit helpen?

Zo zag de schuur bij mijn ouders er uit voor de afbraak, we hadden er in de loop van de jaren meerdere verticale balken en zelfs een muur uit weggehaald zodat de tractors eronder door konden. Om de één of andere reden is dit nooit ingestort.

Bekijk bijlage 39998
Misschien is dat het beste, gewoon laten, hij gaat niet snell instorten.

Wat een mooi constructie was dat. Hergebruikt?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Volgens mij moet de eerste vraag zijn wat dat gebint draagt, want dat zou dan mee moeten vervormen om de boel naar boven te krikken?
 

tuoh

Oud hout
Normaal gezien "til" je niks op bij een herstelling, je ondersteund enkel. optillen of vijzelen op één punt wil zeggen dat je de gehele structuur gaat forceren, dat kan niet de bedoeling zijn. Het is een ander verhaal als er een plaatselijke verzakking is, dan "krik" je de structuur terug op naar zijn oorspronkelijke positie en ondervul je het steunpunt, of je vernieuwt het.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Wat André hier boven neerzet is dus ook wat ik bedoel. Makkelijkste is om de draagfunctie anderszins over te nemen en te bekijken of er iets te demonteren valt oid ipv de boel te forceren.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Zoals ik al eerder zei, een balk van iets minder dan 6 meter en daar een kelderwinch onder, je kan dan de balk naast de bestaande poer zetten en met de kelderwinch op spanning zetten, eventueel net genoeg spanning om de poer vrij te maken en een nieuwe te plaatsen, waarna de nieuwe poer op gelijke lengte terug kan worden geplaatst en daarna de spanning weer kan overnemen.
De balk moet bovenaan wel even voorzien worden van 2 extra balkjes zodat de dwarsligger ertussen kan worden gelegd en een paar stevige banden om de kelderwinch en balk om te zorgen dat als alles onder spanning staat het wel blijft staan.
Onder de kelderwinch een goede bodem creeren van tegels en of stevige balk met voldoende draagvlak.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
De reden om de poer te herstellen is vanwege doorzaken wat houd in dat de gebint moet opgekrikt worden om hem op zijn oorspronkelijk hoogte weer te krijgen maar niet meer als een paar centimeter, meer als dat kan ook niet. Ik denk dat er genoeg beweging in de aangrenzende constructie zit om dit te kunnen opvangen tot dat de stander weer op zijn plaats komt te staan dus 2 cm omhoog nieuwe poer en 1 cm laten zaken, zou ik denken.
PC200201.jpg PC200200.jpg PC200199.jpg

Een 6 meter balk heb ik liggen maar met 6 meter kom ik een flink stuk tekort maar dat is misschien overbrugbaar met een dike balk onder de ligger boven zoals fantic het omschrijft en een stellage van opgestapeld liggende balken onder van een meter hoogte.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ernest je kan de balk ook verlengen, het belangrijkste is dat de kopse kanten goed op elkaar aansluiten en dat je deze aansluiting aan beide kanten met een ander stuk balk inpakt
stutten.jpg
Ik hoop dat dit plaatje een beetje duidelijker maakt wat ik bedoel, dit is het zijaanzicht.
 
P

Pel

Guest
Wel draadeinde gebruiken M 10 voor de balken tegen over elkaar vast te maken.

Groet Pel.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Er zit al een 6m lange paal: de kolom. Je hoeft dus alleen de kolom even te lichten.

Ik zou ook niet extra gaan liften. Alleen een eventuele verzakking opheffen, niet extra, ook niet tijdelijk. Is nergens voor nodig en levert onnodige spanning op in de constructie.

Het kozijn zit waarschijnlijk vast aan de kolom. Dat levert problemen op. Bovendien gaat het om 1cm, dat is wel heel erg weinig. Weet je zeker dat je zoveel op de hals wilt halen voor 1cm? Dat zie je niet eens terug.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.