Hout barsten voorkomen?

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Hoihoi! Ben sinds vandaag nieuw op het forum!
Ben sinds kort bezig met houtbewerking. Heb al een houten lepel gemaakt, een bloempotje en een speelgoedvliegtuig.
Nu momenteel ben ik bezig met een houten boot, maar dit hout is beginnen te 'werken' en hierdoor is er een barst in ontstaan.
Nu vroeg ik me af of ik dit op de een of andere manier kan voorkomen?

Groetjes!
 

Bijlagen

  • IMG_20151218_132937.jpg
    IMG_20151218_132937.jpg
    45,9 KB · Weergaven: 310
  • IMG_20151218_132922.jpg
    IMG_20151218_132922.jpg
    42,1 KB · Weergaven: 308
  • Houten vliegtuig.jpg
    Houten vliegtuig.jpg
    91,5 KB · Weergaven: 307
  • 12394545_10206970878864698_1784366202_o.jpg
    12394545_10206970878864698_1784366202_o.jpg
    39,3 KB · Weergaven: 308
  • Wooden spoon.jpg
    Wooden spoon.jpg
    48,1 KB · Weergaven: 307

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Helaas heb ik geen pasklare oplossing tegen het barsten, komen vast nog wel tips.
Maar ik wilde je wel even welkom heten, en leuke projecten, die je al gemaakt hebt.
Zo te zien niet met high-tec gereedschappen. Leuk hoor!
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Welkom op het forum! Dat zijn leuke projecten.
Gebarsten hout is altijd vervelend, een paar jaar geleden had ik een nachtkastje gemaakt op wat uit te proberen. Het blad was massief en bestond uit een aantal houtsoorten die haaks op elkaar waren gelijmd. Gaf geen enkel probleem in mijn kamer, daar heeft het een aantal maanden gestaan. Daarna stond het 2 maanden bij mijn zus en het blad sprong aan alle kanten uit elkaar en nu ziet het er niet meer uit:(

Vaak is luchtvochtigheid een probleem. als de overgang te snel gaat heb je meer kans op scheuren dacht ik. In vers hout zit veel vocht en in een verwarmde kamer bijvoorbeeld verdwijnt dat uit het hout. Het hout gaat dan krimpen maar niet altijd overal even veel en dan kunnen er scheuren ontstaan. Maar ik denk dat hier andere forumleden aanzienlijk meer over weten.

Je kan proberen om het stuk weer aan elkaar te lijmen met gewone houtlijm en vast te zetten met een lijmklem of in de bankschroef.
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum J.Art, misschien dat je beter droog hout gebruikt, nat hout gaat meestal scheuren dat is jammer van het werkstuk wat je dan gemaakt hebt.

Groet Pel
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Oke jammer, toch bedankt voor je reactie! En nee inderdaad, geen high-tech gereedschappen haha! Mijn papa heeft veel materiaal, maar helaas geen figuurzaag! En met de wipzaag kan ik het niet goed vastklemmen omdat het om zulke kleine onderdelen gaat.
Ben trouwens een vrouwelijke houtbewerkster haha!
 

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Bedankt voor je reactie Lars! Aangezien we een houtstoof hebben neem ik hout van wat we het afgelopen jaar of afgelopen jaren hebben gezaagd. In de garage waar ik het dan bewerk is het wel vrij koud, aangezien daar nooit verwarming is. Af en toe de kachel aan. En dan komt het bij ons in de woonkamer binnen, en dan krijgt het waarschijnlijk een temperatuurschok neem ik aan omdat het hier toch wel 24 à 25° is binnen
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi J Art,

wat lepels betreft kan je rustig "nat" hout gebruiken, zo vers mogelijk heeft zelfs de voorkeur omdat het makkelijker te bewerken is. Zolang je het hout maar klieft met een bijl ipv te zagen, dan splijt het hout volgens de nerf en haal je de interne stress eruit. Dat zal de neiging tot splijten aanzienlijk doen afnemen, zelfs als je het naar een droog binnenklimaat verplaatst. Verder bewerken met haalmes, gutsen, spookschaaf, mesje (mora 106 is zo'n beetje ideaal hiervoor) schuurpapier etc.

Dus bijl in de kopse kant in het hout tikken en met hout en bijl samen, op de vloer of hakblok meppen tot het splijt, zo lang tot je nog net genoeg overhoudt voor je lepel

Woeeeeh een meisje! Welkom! "maakt diepe buiging":p hahaha
 
Laatst bewerkt:

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Kopse kanten van tropisch hout worden wel eens ingesmeerd met paraffine olie. Misschien kan dat helpen?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Welkom op het forum! Leuk dat je met je werkstukken komt! Je zult weinig kunnen doen tegen "werkend" hout. Het is meer in je technieken er mee leren omgaan en je werkwijze er op aanpassen. In meubels zijn de constructies meestal afgestemd op het gegeven dat hout enigszins blijft werken door vochtinvloeden. Belangrijk is dat het voor gebruik binnenshuis al voldoende gedroogd is. De stukken die je wilt gaan bewerken ruim van tevoren op een plekje binnen laten acclimatiseren is zeker aan te bevelen. Dikke stukken hebben langere droogtijd.

Veel succes en plezier hier!


Fons
 
Laatst bewerkt:

J.art

Actieve deelnemer
18 dec 2015
519
91
Limburg België
Ja denk dat ik een van dezer dagen eens door de houtschop ga zoeken naar een paar geschikte stukken hout voor mijn speelgoedvoertuigen-project! Alleen jammer dat we hier thuis enkel vooral dennenhout hebben (aangezien het veelal palettenhout is). En hout kopen is niet direct mijn plan ;)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Welkom op het forum, leuk dat je meteen wat foto's plaatst.
Belangrijk als je iets maakt wat niet uit één stuk bestaat dat je rekening hout met de werking van hout.
Hout zet uit en krimpt in de breedte en (vrijwel) niet in de lengte dus als je samengestelde stukken maakt let dan op dat het hout kan werken. (dus kan bewegen)
Wat dat betreft is het aan te raden dat je je wat verdiept in houtverbindingen want lijmen of schroeven kan dus eventueel problemen geven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.