Kerst-awards

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Aankomende zondag organiseert mijn onderwaterhockeyclub (3x woordwaarde!) een toernooi in Kerstsfeer.
Daarbij horen uiteraard passende awards voor de winnaars, en ook voor het best verklede team.

Daarom bood ik aan om enkele thema-awards te voorzien, en werd mijn metaaldraaibank weer eens als houtdraaimachine gebruikt. Niet ideaal maar vanuit het pijpmaken ben ik het wel gewend. Cilinders maken van rechthoekige balkjes gaat als geen ander dankzij de automatische langsvoeding. Daarna zit er niets anders op dan een stevige stang in de beitelhouder te monteren en deze als steun te gebruiken voor houtdraaien.

Bij - voorlopig - gebrek aan échte draaibeitels, gebeurde dit alles nog met 2 herslepen houtbeitels uit de hubo en een 10mm bahco guts die ik in vingernagelprofiel geslepen heb.
Opspannen gebeurt met de schroefmeenemer van mijn Oneway chuck, die ik klem in mijn 3-klauw, en ondersteund langs de andere zijde met een meedraaiend center.

De punten zijn gemaakt van acrylstaf waarvan ik normaal mondstukken voor pijpen maak en eveneens gedraaid op de draaibank.

De "best dressed" award in de maak:
2015-12-12 14.24.44.jpg

De "best dressed" award moet uiteraard zelf ook wat kleurrijker:
2015-12-13 20.37.37.jpg

best dressed, brons, zilver en goud.
Van links naar rechts: Es, Kers, Esdoorn en Iep. Allen zijn gebeitst met lederbeits (kleur "Buckskin" voor de 3 rechtse) en nadien gepolierd en in carnaubawas gepolijst.
De gouden medaille is zo'n 28cm hoog, de bronzen ongeveer 18cm.
2015-12-13 22.02.50.jpg

Uiteindelijk heb ik voor de ingelegde plaatjes gewoon medailles laten maken met logo erop, en daar de hangoogjes afgeslepen. Dit was veruit de snelste en goedkoopste manier om mooie, duidelijke inleg te creeëren:
2015-12-13 22.06.17.jpg

Al met al ben ik best tevreden, al heb ik net wat meer tear out gehad dan ik wilde, vooral bij de Iep was dat een probleem. De kers ging dan weer feilloos glad.
 
Laatst bewerkt:

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Goed gedaan ondanks de beperkingen van matige tools! Heb even gegoogled op "onderwaterhockey" omdat ik geen flauw idee had wat ik me daar nou bij voor moest stellen. Dat is gaaf zeg! Ik zou het zo gaan doen, leuk!

Groet, Rob.
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Goed gedaan ondanks de beperkingen van matige tools! Heb even gegoogled op "onderwaterhockey" omdat ik geen flauw idee had wat ik me daar nou bij voor moest stellen. Dat is gaaf zeg! Ik zou het zo gaan doen, leuk!

Groet, Rob.

Bedankt! Ik heb me altijd laten vertellen dat goede tools alleen maar sneller & makkelijker werken, maar dat je kunnen veel belangrijker is. Voor het draaien van pijpen volstaan deze tools eigenlijk behoorlijk, maar ik merk dat ik toch graag af en toe eens wat anders maak. Daarom toch binnenkort eens kijken naar een degelijke guts voor de draaibank.

Je woont in Nederland, dus je hebt kansen zat voor Onderwaterhockey hoor :)
Barramoenda in Den haag, VRB in Vlaardingen, het NL kampioenschap gaat door in Zeist (daar speelt onze jeugd uit Bilzen, België ook mee overigens!), Barracuda zit in Rijswijk (clubgebouw) en speelt in Delft.
Allemaal niet heel ver van Zoetermeer, dus ik zou zeggen ga het eens een keertje proberen!
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Dat ziet er mooi uit!

Twintig jaar geleden (20??!!!:eek:) heb ik ook een paar jaar aan onderwaterhockey gedaan. Bij Aqua Viva in Rotterdam.
Ik werd meestal als eerste aanvaller ingezet, om als eerste bij de puck te komen. Meestal eindigde dat met een paar vinnen in mijn gezicht nadat de tegenstander zich snel omdraaide.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.