Tormek T4 of is er ook nog iets anders ?

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Zaterdag wil ik een Tormek T4 kopen , met hulpstuk voor het slijpen van houtdraaibeitels .
Zijn er nog andere merken die ook zoiets hebben ?
Wat zijn de accessoires die je nog meer nodig hebt voor de Tormek T4 .
Hoor het liever hier als van een verkoper .

Groeten Willem
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik gebruik een Sorby ProEdge slijpapparaat en ben daar uiterst tevreden over.
Tormek is uiteraard ook een goede keuze.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
ik heb zelf een t4, ik heb er de SE-76 ( schaaf en steekbeitels) de SVM 45 en de svm 140 ( deze zijn voor algemene messen en langere messen) en een afdekhoes :).
houtdraaibeitels heb/ gebruik ik niet, messen en schaven/ steekbeitels wel.
verder geen ervaring met andere slijpers. hierboven genoemd draadje met hbm machine zou kunnen, zag het destijds voor mijn aanschaf ook. besloten om er niks mee te doen.

succes met de aanschaf!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Persoonlijk zou ik voor houtdraaibeitels een bankslijper of een bandschuurmachine (zoals Pieter bedoelt) gebruiken, geen natslijper - draaibeitels hoeven niet zo spiegelscherp te zijn als schaafbeitels of steekbeitels, en moeten (eigenlijk) per sessie of dag een aantal keren geslepen worden (draaibeitels maken veel meer 'meters' per uur -orden van grootte meer- dan schaafbeitels en worden door de snelheid van het snijden ook nog eens veel heter (heb wel eens een blaar overgehouden aan het te dicht bij de vouw vastpakken van een uitholbeitel...) en slijten dus ook heel veel sneller dan een schaafbeitel. Met een Tormek sta je meer te slijpen dan te draaien, met een bankslijper ben je met 30 seconden weer aan het werk met een scherpe beitel.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Maar de hulpstukken van de Tormek zien er erg handig uit en voor vlakke beitels heb ik een Creusen staan .
Maar als de draaibeitels te warm worden verandert dan de hardheid niet ?
Als ik een gewone beitel verbrand is het niet zo erg , zijn niet zo duur . Zou het zonde vinden van mijn dure draaibeitels .
Morgen wil ik bij HBM gaan kijken .

Willem
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Eén van de kenmerken van hss is nu juist dat het hard blijft ook als het heet wordt. Ik vind 30s trouwens al een onacceptabel lange onderbreking van het houtdraaien.
De werkwijze hier is 'omdraaien, slijpmachine aan, beitel in de steun leggen, links-rechts, slijpmachine uit, terugdraaien en verder houtdraaien' - zo'n 4-5 seconden.
Maar ik heb het dan wel over een 'klassiek'' geslepen schalenguts, geen vingernagen/celtic grind/ellsworth spul.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Eén van de kenmerken van hss is nu juist dat het hard blijft ook als het heet wordt. Ik vind 30s trouwens al een onacceptabel lange onderbreking van het houtdraaien.

Inderdaad. Je kunt HSS wel 'verbranden' maar daar moet je wel je best voor doen - en anders kun je altijd nog een bakje water naast je bankslijper zetten om je beitel tussendoor te koelen.

De werkwijze hier is 'omdraaien, slijpmachine aan, beitel in de steun leggen, links-rechts, slijpmachine uit, terugdraaien en verder houtdraaien' - zo'n 4-5 seconden.

Ja, duhuh, we zijn niet allemaal zo bedreven ;)

Maar ik heb het dan wel over een 'klassiek'' geslepen schalenguts, geen vingernagen/celtic grind/ellsworth spul.

Persoonlijk heb de meeste 'moeite'/het meeste tijd nodig voor een vlakke beitel. Een afruw- of spindelguts is zo geslepen, een vingernagelguts, met een Oneway gutsenhouder kost me, afgezien van het aanzwengelen van de slijper, een halve tot een hele minuut. Met een vlakke/schuine beitel ('skew') ben ik heel wat langer bezig. Herslijpen daarvan probeer ik dan ook altijd zo lang mogelijk uit te stellen, door tussentijds op een 'handsteentje' te slijpen. Probleem daarbij is dat een vlakke beitel veelal ook voor afwerking gebruikt wordt, en een botte beitel daarvoor absoluut ongeschikt is. En ook om vibraties, uitbreeksels, of 'rillen' te voorkomen moet juist die vlakke beitel scherp zijn...
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Vrijdagmiddag bij HBM de Tormek T4 wezen kopen met houtdraaiset . Zaterdag de houtdraaiset teruggebracht en een paar losse hulpstukken gekocht .
Veel andere accessoires van de Tormek zijn bij onder andere Baptist veel goedkoper , dus daar ook nog wat besteld .
Prijzen opzoeken loont .

Groeten Willem
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik slijp mijn vlakke en afsteekbeitels al jaren volgens de Eli Avisera methode en wil niet anders meer.
Bij interesse zoek ik een filmpje op van deze methode, nl niet hol maar lichtelijk bol uit de hand in een paar seconden.
Nico, Ik ben heel benieuwd naar die methode. Wil je die eens terugzoeken?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.