Mijn eerste draaiwerkje

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Gisteren een Huvema werkbankje gekocht en wat instructies gekregen, samen met de verkoper een ei gedraaid.

Volgens mij is het Japanse kersenhout, paar jaar geleden gesnoeid. De eerste brak doordat het midden dun is en de beitel eventjes hapte (onervarenheid:(). Kon even geen speedboor vinden, dus het gat waar de kaars in moet maak ik later. Op dit moment is het niet gelakt, is dit aan te bevelen?

Ben best tevreden
smile.png
.

kaars2.jpgkaars1.jpg
 

eug3ne

Actieve deelnemer
15 mei 2015
199
5
naarden
mooi model geworden! ik zet alles in de druivenpitolie vanwege de mooie lage glans en het kleurt het hout mooi op. Daarnaast makkelijk met een doekje aan te brengen....
 
P

Pel

Guest
Mooi gemaakt, en dat voor een eerste keer, voorzichtig met het speedboor, niet dat hij nog eens breekt.

Groet Pel.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
@eug3ne
nooit van gehoord, maar ga het opzoeken.

@sirjacobsd
Ik vind het erg leuk om te doen. De bank zou wel iets stabieler kunnen, het midden van je werk schudt een beetje. Heb expres een goedkope bank gekocht, wilde eerst weten of ik het überhaupt kan. Het valt mij heel erg mee, ik moest me even over de idee heenzetten dat een beitel in draaiend hout alleen maar heel erg fout zou gaan:rolleyes:.

Waarschijnlijk komt er snel een vervanger, dit model schijnt een klauwplaat bijna niet voor te krijgen te zijn en dat lijk mij ook leuk om te kunnen gebruiken.

Is een Huvema/Lms bankje.

@Pel
Anders een goede reden om er nog 1 te maken!
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Mooie vorm/model. Pas je op dat het met een lange kaars niet te topzwaar kan worden? Met een kat in huis bijvoorbeeld een eng idee wanneer de kaars brand.

Sommigen lossen dit op door de onderkant in te boren en te verzwaren met lood of klei.

Lakken is absoluut niet nodig, het ligt er maar aan wat je mooi lijkt. In de olie zetten geeft wel een mooi(er) resultaat, althans, das mijn mening, de nerven in het hout komen er dan beter uit en het hout gaat meer spreken tegen je.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Dat is inderdaad een reëel gevaar. Wel heb ik de onderkant wat meer massa gegeven, op de foto zie je dit niet heel erg goed. Het dunste deel zit op 2/3 hoogte zeg maar.

Beetje olie is denk ik wel leuker zie je de tekening van het hout iets beter. Morgenavond ga ik een handvat maken voor een beitel.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Nog een standaard uit Azobe hout en een ui uit grenen.
WP_20151216_22_29_23_Pro.jpg

Piek van populier, dit ging niet zo goed. Zijn hier populieren aan het omhalen, hout was veel te vers. En ik maakte een foutje waardoor de piek scheurde en het geheel in onbalans raakte. Krijg steeds beter door hoe je snijdt en niet raspt.


WP_20151216_22_26_41_Pro.jpg
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Ziet er allemaal netjes uit voor de eerste keer.
ik kan je een tip geven die ook ik op dit forum heb gekregen..... Je eerste werkjes bewaren en ze over een jaar of 2 vergelijken met laatste werk.
vooral doorgaan en fotos blijven plaatsen :cool:
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Voor een eerste draaiwerkje heb je ook niet de gemakkelijkste vorm uitgekozen, maar het resultaat mag gezien worden.

Vroeger was Shella Wax mijn favoriete afwerkingsproduct, en ik gebruik het nog geregeld, maar ik ben meer en meer overgeschakeld op het gebruik van Deense olie of Hardwax olie. Een voordeel bij olie is dat je de afwerking niet op de draaibank hoeft te doen. Shella Wax heeft wrijvingswarmte op hoge toeren nodig om uit te harden, wat bij een onregelmatige of onderbroken vorm niet zo vanzelfsprekend is en niet zo veilig voor de vingers.

Wat betreft het trillen: dit komt volgens mij niet noodzakelijk door de draaibank op zich, maar eerder met een te hoge druk op de centers. Gesteld dat de centers goed uitgelijnd zijn natuurlijk. Maar een stevige draaibank werkt inderdaad aangenamer.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Wat betreft het trillen: dit komt volgens mij niet noodzakelijk door de draaibank op zich, maar eerder met een te hoge druk op de centers. Gesteld dat de centers goed uitgelijnd zijn natuurlijk. Maar een stevige draaibank werkt inderdaad aangenamer.

Ik merkte dit inderdaad zelf ook al, naarmate het object smaller wordt een klein beetje spanning eraf wordt het trillen een stuk minder in het midden.

Geïnspireerd door sirjacobsd, gemaakt uit een balkje vurenhout van de Hornbach:

WP_20151218_00_11_20_Pro (2).jpgWP_20151218_00_14_19_Pro.jpg

Was voor mij nog ingewikkeld uit te denken hoeveel hout er aan moest blijven om de punt af te maken met schuurpapier. Je merkt wel dat door de grove jaarringen het minder mooi glad te krijgen is als bijvoorbeeld het Japanse kersenhout of Azobe.

Steeds meer zin om even naar Zweden te gaan, heb daar ontzettend veel droge stammetjes liggen: Iep, Es, Esdoor, Berk, Hazelaar, Beuk en Amerikaanse volgelkers. Voorheen om in de zomer buiten een vuur te maken, dat ga ik nu niet meer doen.
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Ik merkte dit inderdaad zelf ook al, naarmate het object smaller wordt een klein beetje spanning eraf wordt het trillen een stuk minder in het midden.

Geïnspireerd door sirjacobsd, gemaakt uit een balkje vurenhout van de Hornbach:

Bekijk bijlage 39960Bekijk bijlage 39961

Was voor mij nog ingewikkeld uit te denken hoeveel hout er aan moest blijven om de punt af te maken met schuurpapier. Je merkt wel dat door de grove jaarringen het minder mooi glad te krijgen is als bijvoorbeeld het Japanse kersenhout of Azobe.

Steeds meer zin om even naar Zweden te gaan, heb daar ontzettend veel droge stammetjes liggen: Iep, Es, Esdoor, Berk, Hazelaar, Beuk en Amerikaanse volgelkers. Voorheen om in de zomer buiten een vuur te maken, dat ga ik nu niet meer doen.

Knap gedaan, het doet deugd als iemand iets namaakt en er plezier aangeeft.
Ik zou er nog wat bij maken en in die mooie kerstboom steken in de achtergrond.
Groetjes Didier Sirjacobs.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Net twee paddenstoelen gemaakt.

Van een kersenboompje (rechts) wat na een jaar dood is gegaan:
WP_20151218_14_24_38_Pro.jpg

Van takken die ik heb gevonden in het park ik denk Taxus, puntje zou ik nog wat moeten bijschuren:
WP_20151218_14_24_17_Pro.jpg
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Gisteren heb ik twee stukje Azobe en vurenhout gezaagd en aan elkaar gelijmd. Vandaag een kandelaar gedraaid. Ook nog twee poppetjes gedraaid, de vrouw (Kers) heeft haar heupen wat te laag zitten, de man (Taxus) klopt beter
WP_20151224_15_54_55_Pro_LI.jpg

Verder nog een iets kerstgerelateerds gedraaid (Taxus), op mijn computer was de foto niet gedraaid?:
WP_20151224_15_51_49_Pro_LI.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.