Lintzaag aanschaf

Menno58

Nieuw lid
4 dec 2015
20
0
Ede
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier en ben toch een beetje in verwarring.

Een "draadje" over de HBM lintzaag 350. Een korte review. (begin januari 2015) Uiteindelijk lovende woorden.
Ik heb inmiddels besloten om deze zaag op korte termijn te kopen.

Wat schertst mijn verbazing dat er in een ander "draadje" een heel ander beeld naar voren komt.
2009 / 2012 een zeer slechte review (algemene apparaten) van HBM.
Chinees spul, veel mee aan de hand, slecht in te stellen / haaks te krijgen.

Nu moet je natuurlijk niet aan (bijvoorbeeld) 5 mensen advies vragen, dan krijg je 5 adviezen en ben je nog niets verder.

Maar.... Wat moet ik hier nu mee?
Naar aanleiding van de korte review van "huib" ben ik om en ben nog steeds van plan er een te kopen.

Hebben jullie nog aanvullend advies?

Even iets over mijzelf;
Een ervaren DHZ die graag de ervaring met het houtbewerken wil uitbreiden en daarvoor het machinepark langzaam maar zeker wil uitbreiden.

Menno
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Je moet bij hbm een beetje de krenten uit de pap vissen, de 350 is zon krent.
Maar er zijn ook een hoop goede verhalen over de makita, en er staat een mooie metabo te koop op dit forum voor 200. Die zou ik persoonlijk eerder kopen
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Volgens mij moet je het hetzelfde zien als een hamer uit de knakenbak.
De kop is van prima staal, maar de steel is blikken buis. Goed genoeg om er af en toe een spijker mee in te slaan, maar bij intensief gebruik valt ineens de kop van de steel.
Daarna kan je zelf een goede steel in die kop zetten en heb je weer een prima hamer.

Van een forum lid heb ik een tweedehands opgeknapte HBM draaibank gekocht en ben er erg tevreden over. Maar ik draai er dan ook geen grote of precieze dingen mee. Voor mij is hij goed genoeg. Meer dan dat zelfs.
 
P

Pel

Guest
Menno, wat ik er van gehoord heb, maar ik ben geen kenner, dat is dat bijvoorbeeld de lagers niet top zijn, en dat na verloop van tijd er weer eens een boutje los rammelt enz... Maar als je zelf erg handig bent en de mindere onderdelen vervangt voor goede dan heb je er een mooi goede machine aan. Misschien kan O Peathey "Pieter" hier meer over zeggen die heeft veel verstand van lintzagen.

Groet Pel.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Over het algemeen zijn HBM machines hun geld waard. Het is wel zo dat je er vaak een paar dingetjes aan moet doen, afstellen, ontbramen, geleiders modificeren of vervangen door betere en zo voorts. Neemt niet weg dat ik tevreden ben over de machines die ik vroeger gekocht heb bij HBM. Wel ben ik ze allemaal langzamerhand aan het vervangen door betere (dus [veel] duurdere) machines.

Chinese lagers zijn inderdaad van een mindere kwaliteit dan europese, maar een lager vervangen kan (bijna) iedereen denk ik, en een lager kost niet zo veel. Losrammelende bouten en moeren, dat klopt, een beetje locktite doet hier wonderen (niet alleen bij machines van HBM trouwens)

Dit alles gezegd hebbende: als ik kon kiezen tussen de 350 en die Metabo die aangeboden word op het marktplein op deze site, dan werd het de Metabo!

Succes met je keuze!

Groets, Rob.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
De 350 profi is voor het geld een hele behoorlijke lintzaag, er zijn hier een aantal tevreden gebruikers op het forum.
Ik ben zelf in Waddinxveen geweest en heb dat ding uitgebreid bekeken op constructie, afwerking enz en het maakte op mij een hele goede indruk.
In oude posts over HBM werd het merk regelmatig afgekraakt maar de laatste jaren zijn er best wel wat mensen te spreken over het merk, dan valt het ze toch wel mee met die Chinezen.
Sommigen hebben misschien ook een wat vooringenomen mening dat alles uit China rommel is en dat is niet zo.
Feit is wel dat sommige produkten uit China oke zijn en andere weer niet en vaak heeft dat ook nog te maken met het feit dat westerse bedrijven dan voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten bij een Chinese fabrikant om hun eigen winst zo hoog mogelijk te houden.
Ik heb al 'ns eerder hierover gezegd dat als Chinezen raketten naar de maan sturen en straaljagers bouwen dat een simpele machine echt geen probleem voor ze is, ze maken ook wel formaatzagen voor 15000 euro, ik kan me niet voorstellen dat dat pisbakkenstaal is.
Ik zie die 350 profi trouwens nooit te koop op mp dus de meesten die 'm hebben doen 'm niet weer weg.
Koop een paar linten van Tuff Saw erbij en je zaagt heel goed voor dat geld.
Als je een tweedehandse leuke lintzaag voor de helft van de nieuwprijs van die HBM ziet dan kan je dat ook overwegen natuurlijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.