Draagkracht haaklat / french cleat Tbv ophangen boekenplam

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
92
Omgeving Alkmaar
Beste forummers,
In mijn zoektocht naar een simpele blinde bevestiging van een boekenplank bedacht ik mij dat het misscien ook mogelijk is om de boekenplanken (33 mm dik, ca 15 cm diep) d.m.v. Een haaklat / french cleat aan de muur te bevestigen. Deze zou ik dan zekeren met een schroef door de latten.

Ik heb wat rondgezocht, veel informatie over haaklatten gevonden, ook op dit forum, maar nergens iets over boekenplanken. Misschien is dat al veelzeggend:confused:
Hierover heb ik drie vragen:
- heeft deze bevestiging voldoende draagkracht voor een boekenplank? ik zie er complete keukenkasten aan hangen, maar die hebben altijd aan de onderkant een steunpunt tegen de muur. Een boekenplank niet.
- hoe dik moet het hout voor de haaklat zijn?
- Ik ben voornemens gewoon vurenhout te gebruiken, ook voor de haaklatten. de boekenplanken moeten geschilderd worden. Kan dat, of gebruik ik beter een hardere houtsoort voor de haaklatten?

Ik vindt het trouwens geen ramp om de haaklatten iets omder de boekenplank te laten uitsteken. 33 mm is misschien wat te krap.

bij voorbaat dan voor jullie hulp.

p.s. De typefout in de titel is te wijten aan een schokkende trein. Kan m helaas niet meer aanpassen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Doe eens een tekening van je plank. Als de plank alleen aan één lange zijde in de muur zit, moet je een momentvaste verbinding hebben. Een haaklat is in principe een scharnierende verbinding.
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Met een eenvoudige haaklat (45 graden doorgezaagd) gaat dit niet werken. Je hebt de reden zelf al genoemd: het steunpunt aan de onderkant ontbreekt. Als je een haaklat achter de plank schroeft, en een aan de muur, zal het gewicht van de plank ervoor zorgen dat de verbinding tussen de latten opengetrokken wordt. En er is niets dat dit tegenhoudt.

Edit: Een schroef door de latten zal helpen tegen het opengaan van de verbinding, maar het krachtenspel blijft erg ongunstig. Je hebt een erg klein oppervlak (het smalle grijze gedeelte tegen de muur in onderstaande schets) dat het volledige draaimoment van het gewicht van de plank + boeken moet opvangen
.haaklat.jpg
 
Laatst bewerkt:

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Met een eenvoudige haaklat (45 graden doorgezaagd) gaat dit niet werken. Je hebt de reden zelf al genoemd: het steunpunt aan de onderkant ontbreekt. Als je een haaklat achter de plank schroeft, en een aan de muur, zal het gewicht van de plank ervoor zorgen dat de verbinding tussen de latten opengetrokken wordt. En er is niets dat dit tegenhoudt.

Edit: Een schroef door de latten zal helpen tegen het opengaan van de verbinding, maar het krachtenspel blijft erg ongunstig. Je hebt een erg klein oppervlak (het smalle grijze gedeelte tegen de muur in onderstaande schets) dat het volledige draaimoment van het gewicht van de plank + boeken moet opvangen
.<afbeelding verwijderd>

Ben bang dat dit niet gaat werken, het concept french Cleat haal de kracht uit de rechte neerwaartse kracht van het gewicht. de krachten die op een boekenplank komen zullen eerder een hefboom effect hebben:
Knipsel.jpg

dit heeft te maken met het gewicht en de draagpunt van het gewicht. hetzelfde effect krijg je met een boekenplank en een te korten plankdrager:
Knipsel.jpg

de rode pijl laat het gewicht (neerwaarde kracht) zien en de blauwe pijl hoe de plank zich zal gedragen als de plankdrager te kort is.

wat wel een optie is is een zwaluwstaat variant van de french cleat:

Knipsel.jpg

Houd er wel rekening mee dat deze manier niet super veel gewicht kan hebben en erg nauw gemaakt moet worden.

als je veel gewicht aan de plank wil hangen zou ik eerder kijken naar kant en klare onzichtbare plankdragers.
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
92
Omgeving Alkmaar
Wauw, ik hoef niet eens een plaatje te maken, wordt zo voor je gedaan! Bedankt voor jullie reacties:D
Ik hoopte nog de hierboven beschreven mankementen van mijn idee op te lossen met een zwaar uitgevoerde haaklat en een paar schroeven.
image.jpg
Maar op basis van jullie reacties concludeer ik dat dat geen goed idee is.
Er komen op zich geen zware boeken op de plank, maar vooral kleine kinderboeken en knuffels. Maar goed, de schade die een peuter van 3 kan aanrichten door aan zo'n plank te gaan hangen is groter denk ik:cool:

Ik probeerde juist te die kant en klare systemen te voorkomen omdat ik het niet echt zag zitten om met chemische ankers e.d. te gaan werken. Ik vond namelijk maar geen flexibel, makkelijk te gebruiken systeem dat levert wat ik wil (binnen mijn beperkte technische mogelijkheden). De gewenste planken varieren in lengte van ca 60 cm tot mogelijk eentje van ruim 2 meter (op die laatste komen alleen knuffels etc te staan, de kinderen kunnen daar ook niet bij.

Ik heb ooit een plaatje gezien van een systeem met een metalen beugel met aan beide einden een metalen pin waaroverheen je een plank kunt schuiven, maar heb dat niet meer kunnen vinden. Kent iemand misschien nog bruikbare systemen (die particulier te verkrijgen zijn), of wordt het dan toch draadstaal en chemische ankers?

Vriendelijke groet,
joseph
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
De zweedse winkel in de grote blauwe doos gebruikt dit systeem voor hun "lack" boekenplanken.
De planken zelf zijn van hardboard, spaanplaat en karton, en vrij goedkoop. Je zou hiervan de ijzerwaren kunnen gebruiken...
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Ik zag onlangs een interessante en behoorlijk elegante oplossing: een dikke gedeelde plank waarvan een smalle strook op de muur geschroefd wordt (volgens de gangbare methodes), die voorzien is van stevige deuvels (en dan bedoel ik echt dik, maatje bezemsteel), waarover de rest van de plank (met uitsparingen voor de deuvels) schuift. Als alles een beetje maatgerecht uitgevoerd wordt blijft het simpelweg zitten door frictie. (Je zou voor de gemoedsrust een schroefje door de deuvel kunnen halen.)
 

bertd

Actieve deelnemer
13 sep 2011
129
0
Ik heb ook ooit een zo'n drie wandplankjes gemaakt en daarvoor een ijzeren lat van 3 of 4mm dik voorzien van 2 draadeindes, deze vastgemaakt aan elkaar en ingefreesd in het plankje zodat je er niets van ziet.
Daarna het ijzerwerk aan de muur gehangen en het hout erop geschoven. Er staat redelijk wat gewicht op (planken zijn eik van 90x17x4cm) en geeft geen krimp
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik zag onlangs een interessante en behoorlijk elegante oplossing: een dikke gedeelde plank waarvan een smalle strook op de muur geschroefd wordt (volgens de gangbare methodes), die voorzien is van stevige deuvels (en dan bedoel ik echt dik, maatje bezemsteel), waarover de rest van de plank (met uitsparingen voor de deuvels) schuift. Als alles een beetje maatgerecht uitgevoerd wordt blijft het simpelweg zitten door frictie. (Je zou voor de gemoedsrust een schroefje door de deuvel kunnen halen.)

Dit topic wordt hiermee bedoeld. (een heel mooie oplossing)
http://www.woodworking.nl/showthread.php?16189-Blind-opgehangen-plankejs
Mvg:).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.