PDA

Bekijk Volledige Versie : Gezocht: schroef voor Stanley no. 4

BossyRangs
14-12-15, 22:03
Beste leden,

ik heb vorige week een Stanley Bailey no.4 schaaf met gegroefde zool (made in England) gekocht voor €25 op 2dehands.be. Roest verwijderen viel goed mee (was redelijk oppervlakkig) en alle onderdelen zijn intact behalve de schroef waar de stoelmoer (de wieltje) op draait. De schroefdraad is namelijk te zwaar beschadigd, waardoor het omhoog en omlaag zetten van de beitel met het wieltje heel stroef gaat :( Vervanging vinden in een doe-het-zelf zaak is vrijwel onmogelijk, aangezien het geen metrische maat is en bovendien nog eens linksdraaiende draad.

Ik ben al gaan horen bij een Fabory winkel, en daar konden ze me niet verder helpen. Ook bij Ducotools hadden ze geen onderdelen op voorraad. Nu zou ik natuurlijk wel onderdelen kunnen bestellen in Amerika, maar geef toe, het klinkt een beetje idioot om meer te betalen voor een schroef dan voor de ganse schaaf. Kan iemand van jullie me uit de nood helpen?

groetjes,
Stijn

Nog even een fotootje. Schroef is 31mm lang, 9/32 inch diameter (7,14 mm) en 24 t.p.i (threads per inch)
39862

Pel
14-12-15, 22:10
Baptist heeft onderdelen van de Stanley schaaf, je kunt ook naar een ijzerdraaier gaan die kan als het goed is die draad draaien?

Groet Pel.

Vin
15-12-15, 06:46
Ik zal vanavond even voor je kijken, als ik me niet vergis heb ik er nog één in een la liggen voor je (niet 100% zeker).

BossyRangs
15-12-15, 09:09
Vin, dat zou fantastisch zijn! Ben ook al gaan zien bij Baptist, maar daar moet je ineens een setje kopen en het is helaas niet voorradig.

Scirocco1
15-12-15, 17:27
Maar is het binnendraad van de stelschroef ook beschadigd?

BossyRangs
15-12-15, 17:44
Nee, dat denk ik niet. Ik zie geen zichtbare schade binnenin de stelschroef in ieder geval. Op de foto is het wellicht moeilijk te zien, maar de rechterhelft van de schroef is serieus geplet, waardoor ik hem niet meer in de kikker gedraaid krijg. En als ik hem omdraai lukt het ook niet meer om de stelschroef erop te draaien.

Vin
15-12-15, 18:39
Hallo Pel,

Ik moet je helaas teleurstellen, in de la liggen alleen boutjes voor de handvaten. Ze lijken oppervlakkig een beetje op je foto maar dat gaat helaas niet passen. Ik had graag een passende naar je toe gestuurd, succes met de zoektocht!

Pel
15-12-15, 19:05
Hallo Pel,

Ik moet je helaas teleurstellen, in de la liggen alleen boutjes voor de handvaten. Ze lijken oppervlakkig een beetje op je foto maar dat gaat helaas niet passen. Ik had graag een passende naar je toe gestuurd, succes met de zoektocht!

Vin, even voor de goede orde, BossyRangs had er naar gevraagd, ik heb hem naar Baptist verwezen, kleine correctie hij zal het wel lezen neem ik aan?

Groet Pel.

Vin
15-12-15, 19:15
Vin, even voor de goede orde, BossyRangs had er naar gevraagd, ik heb hem naar Baptist verwezen, kleine correctie hij zal het wel lezen neem ik aan?

Groet Pel.

Ah natuurlijk, ik neem aan dat BossyRangs het wel zal snappen ;-)

BossyRangs
15-12-15, 20:30
Hey Vin,
bedankt om het na te kijken voor me. Ik had het inderdaad wel snel door dat je je vergist had van naam :-) Ondertussen heb ik nog een mailtje gekregen van Baptist dat het wel een heel eind zou kunnen duren voor ze weer zo'n setje onderdelen binnenkrijgen. Misschien moet ik eens horen bij iemand die een metaaldraaibank heeft. Kennen jullie zo iemand, eventueel hier op het forum?

Ad Beumer
15-12-15, 21:17
Ik ken iemand die dit misschien wel kan maken. Zal het morgen even navragen.

BossyRangs
15-12-15, 21:19
Bedankt, Ad! Hou me op de hoogte.
groeten, Stijn

Mga1600
15-12-15, 22:19
9/32" is een vrij uitzonderlijke maat denk ik..... want ik heb net even in mijn vrij uitgbreide bak met Engelse schroeven en tapeinden (UNF en UNC) gesnord (die ik over heb uit de tijd dat ik veel met Engelse sportwagentjes bezig was - vandaar mijn forum-naam), maar deze maat zit er helaas niet tussen.
In mijn UNF tap- en snijset komt deze maat ook niet voor......jammer, ik had je graag geholpen.

Je zult bij een van de vele leveranciers van klassieke Engelse auto-onderdelen zonder twijfel je slag kunnen slaan. Als ze even Googled op bijvoorbeeld "MG-onderdelen" vindt je wel zo'n leverancier!

Mga1600
15-12-15, 22:28
PS. Anglo Parts in Mechelen is onder andere zo'n leverancier van onderdelen voor Engelse klassiekers

Seek
16-12-15, 09:48
De Stanley schroefmaten zijn uniek. Die vind je nergens. Je kon heel lang een reparatie setje kopen van Stanley waarin allerlei schroefjes zaten. Heeft Baptist dat nog? Er was een metrische en een imperial variant.

Deze bedoel ik, maar dan ergens hier in Nederland: http://www.stanleytoolparts.com/spkit3baplsc.html

Seek
16-12-15, 09:53
Of anders alle Engelse tool dealers afklapperen.

http://www.cornishworkshop.co.uk/tooldealers.html

Jurriaan
16-12-15, 11:02
http://www.ebay.co.uk/itm/Screws-for-Stanley-Plane-Tote-Handle-Frogs-PICK-ONE-/381488461354
http://www.ebay.co.uk/itm/Spare-Lever-Cap-Screw-for-Stanley-Record-Planes-etc-/121815164958
en veel meer hits op 'stanley plane screw'.

Voor dat bedrag kun je het hier niet laten maken, lijkt me.

ornament
16-12-15, 11:03
Probeer eens bij een afdeling van Fabory .
Zelf ga ik altijd eerst kijken bij naar Borifa, Willebroek. Duidelijk een andere visie naar kleine klanten toe,( en prijs).
Je moet er niet naar Stanley onderdelen vragen , wel naar een draadstang of een bout met voldoende schroefdraad erop. En dan afzazgen

groeten
Ornament

BossyRangs
16-12-15, 11:13
Bedankt Mga1600 voor de tip. Ik heb Anglo Parts al gecontacteerd via mail en wacht op antwoord. Maar zoals Seek zegt, de Stanleyschroeven zijn wellicht uniek omdat je bij hen onderdelen zou moeten kopen. Maar dan mogen ze er wel eens voor zorgen dat ze ze in voorraad hebben. Veel websites spreken zelfs van "discontinued". Ik heb ondertussen al een plan B:

http://www.ebay.co.uk/itm/Record-Stanley-Brass-Cutter-Adjusting-Nut-with-Screw-Used-/361421064847?hash=item54265fca8f

Voor €13,5 heb ik schroef en stelmoer (draaiknop). Eventueel kan iemand anders de stelmoer overnemen? Bijvoorbeeld om hun Handyman te pimpen? Ik wacht hoe dan ook nog even af of er geen andere oplossing uit de bus komt.

Seek
16-12-15, 11:28
Stanley gebruikt al sinds 1890 of zo dezelfde schroefdraad, nog voor de tijd dat overal standaard maten gebruikt werden. Er zal best iets commercieels hebben gespeeld bij de keuze van deze rare draad indertijd. En dan is dit nog linkse draad ook! Good luck bij Fabory.

trilliwilli
16-12-15, 13:20
Je kunt iedere willekeurige boutencentrale vergeten. Linkse Engelse draad hebben ze überhaupt niet. De speciale draad van Stanley is helemaal niet speciaal, het is Stanley draad.
Er bestonden toen nog geen normen, dus heeft Stanley zijn eigen draad gemaakt en gehouden.

Ik zit zelf in de metaal, en een linkse Engelse draadschroef kan ik niet voor je maken voor de prijs waarvoor je deze kunt kopen in Engeland of USA.
Is de schaaf niet heel bijzonder of heel veel waard, dan is de schroef waarschijnlijk het duurste onderdeel.
Wellicht een donorschaaf overwegen?

chevy66
16-12-15, 16:35
Als de schroefdraad alleen plaatselijk beschadigt is, kan je hem met een mesvijl of als je die hebt, een draadvijl, gewoon weer gangbaar maken.

Bert Vanderveen
16-12-15, 16:56
Uitboren en nieuw tappen, is dat geen optie? Kun je alles modern metrisch maken.

BossyRangs
16-12-15, 17:49
Heb ondertussen antwoord van Angloparts, en die kunnen me ook niet helpen. Voor alle duidelijkheid: Baptist, Ducotools en Fabory konden me ook niet helpen. Dus Trilliwilli heeft gelijk: ik ga het wellicht enkel vinden door te zoeken naar Stanley onderdelen. Ik wacht nog op antwoord van een ebayverkoper. De schaaf zelf is inderdaad niet zo bijzonder, gewoon een Stanley no. 4 (made in England) met houten handvaten. Geen idee of er voor de Engelse Stanley's ook een dateringssite bestaat, maar ik gok op jaren 70-80 (van voor ze kunststof handvaten gebruikten). Dus ja, daarom wil ik er geen grote kosten voor doen om die schroef te verkrijgen. Dan is materiaal kopen om draad te herstellen of nieuwe te tappen ook geen optie. Heeft er toevallig niemand een donorschaaf liggen die gebruikt wordt voor onderdelen?

Pine
16-12-15, 17:49
Stop het zoeken !
In de krochten van mijn bestaan een "slopertje" gevonden
Weet gelijk waar het met jouw boutje is fout gegaan je kan nergens aan vast pakken met metaal met een paar stukjes hout ging het prima
Je mag hem van me hebben
Hij ligt in bunnik maar opsturen kan ook

BossyRangs
16-12-15, 17:53
Aha! Pine, je bent mijn redder in nood! Bunnik is wat ver voor mij (Roeselare, België) dus opsturen is best denk ik. Gratis zou leuk zijn, maar ik wil er je gerust ook voor betalen. Ik stuur je nog pb met mijn adres.

Joseph
16-12-15, 21:03
Voor andere geinteresseerden, bij axminster hebben ze nog een paar setjes van de schroefkits liggen.
Getriggerd door dit topic heb ik er zelf ook net eentje besteld voor onder de kerstboom, voor een schaaf die ik nog moet opknappen. Kosten ca 13 pond plus 6 pond bezorgkosten.

http://www.axminster.co.uk/stanley-spares-kit-3-bailey-plane-screws-nuts-135718

trilliwilli
16-12-15, 21:17
Geen idee of er voor de Engelse Stanley's ook een dateringssite bestaat

Jazeker:

http://www.hyperkitten.com/tools/stanley_bench_plane/start_flowchart.php

http://www.supertool.com/StanleyBG/stan0a.html

Het is even doorworstelen, maar ik heb zo ook mijn nr4 kunnen dateren.

BossyRangs
16-12-15, 21:19
Goed opzoekwerk, Joseph! Valt goed mee van prijs, en ik kan het ondertussen weten :) De setjes beginnen blijkbaar schaars te worden, dus slim van je om al 1tje liggen te hebben voor het geval dat. Wel jammer dat de knopjes van de handvaten en de stelschroef niet in messing zijn. Maar functionaliteit primeert uiteindelijk nog op uitzicht hé.

BossyRangs
16-12-15, 21:30
Ah, ik dacht dat de hyperkitten website enkel voor "made in USA" schaven bedoeld was? Hoe kun je die gebruiken voor de Engelse? In die tweede link staat wel een grappige anekdote. De kerel die de website schreef was ooit op bezoek bij een houtbewerker die enkele gereedschappen verkocht. Hij had Stanley schaven met gegroefde zool waarvan de groeven dwars op de schaafrichting stonden (evenwijdig met de schaafbeitel dus). Toen hij ernaar vroeg zei die houtbewerker: "ah ja, ik had gehoord dat groeven de wrijving verminderen, dus heb ik er in laten zetten door een lokale metaalbewerker". Hahahahaha.

Joseph
29-12-15, 20:24
Wel jammer dat de knopjes van de handvaten en de stelschroef niet in messing zijn. Maar functionaliteit primeert uiteindelijk nog op uitzicht hé.
Afgaande op alle plaatjes die ik vond dacht ik dat ook. In de beschrijving bij Axminster stond echter dat deze onderdelen in messing geleverd werden, dus daar hoopte ik toen maar op. En jawel hoor, vandaag ontvangen met vier moertjes en een stelschroef in messing ;)

BossyRangs
30-12-15, 13:29
Goed om weten, Joseph. Dan is er inderdaad geen reden om geen zo'n setje liggen te hebben.

BossyRangs
31-12-15, 10:31
Nog even laten weten dat het probleem opgelost is: Pine heeft me een boutje opgestuurd :D Heeft wel 2 weken geduurd met de post van Nederland naar België. Voor wie dit bericht pas veel later leest omdat hij/zij zelf een boutje mankeert aan een Stanley schaaf: de beste oplossing is dus een kapotte schaaf vinden die voor onderdelen gebruikt kan worden. Als het een zeldzame schaaf betreft, kun je ook overwegen om er een setje reserveonderdelen voor te kopen, maar die worden precies wel schaarser.