Hoe zit een bankschroef vast?

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Misschien begint er iemand te gniffelen bij mijn volgende vraag, maar het is me voorlopig een mysterie: Hoe wordt een bankschroef aan de onderkant van een werktafel bevestigd?

Ik wil namelijk ook zo eentje kopen, maar weet niet of ik hem wel kan vastmaken aan mijn vaders zelfgemaakte werkbank. En van de foto's bij baptist of dictum, kan ik niet opmaken hoe je het bevestigd.
En ik aangezien ik het nergens van dichtbij kan gaan bekijken, weet ik niet hoe het er van dichtbij uitziet.

Momenteel staat er op mijn werkbank zo'n kleine metalen, maar die knijpt lelijke sporen in het hout.


Alvast bedankt voor de info!

ps: een fotootje is misschien handig!

Groeten
 
P

Pel

Guest
Deftone82, welke bankschroef wil je gaan kopen?

Groet Pel.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Maar ik ben van plan de instructies van Paul Sellers te volgen:
Deze methode kan ik je alleen maar afraden, waarom zul je zeggen, de voorkant van de achterste bek zit voor de voorkant van je werkbank, het is juist heel prettig als de voorkant van het vaste deel gelijk is met de voorkant van je werkbank.
Kijk even bij Baptist op de site, daar staat een inbouwbeschrijving van dit type bankschroef met hout in de bekken maar met het vaste deel gelijk met de voorkant.

Linkje
 
Laatst bewerkt:

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Deftone82, welke bankschroef wil je gaan kopen?

Groet Pel.

deze:
vorderzange-300655.jpg


Of deze

https://www.dictum.com/en/tools/woo...d-clamping-devices/705768/standard-bench-vice

Iets in die trend...en al zie ik duidelijke verschillen tussen de twee, en lijkt de groene eenvoudiger om te bevestigen...ik weet niet of er een voor of nadeel aan een van deze dingen zit...
 
Laatst bewerkt:

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Paul Sellers plaatst zijn bankschroef in het midden van de bank, het is dan handig dat de binnenbek vrij staat voor het zagen. Bij Baptist staat die aan één zijkant vrij. Mijn vraag is altijd waarom een binnenbek als die zo moeizaam onder hout wordt weggestopt, je kan hem net zo goed wegzagen.
 
P

Pel

Guest
Pascale, de bankschroef helemaal uit elkaar draaien dan de gaten opmeten waar de spindel door moet en de geleide stangen. Een beuken plank ± 3 a 4 cm dik de breedte moet je even opmeten tegen de werkbank maken en een plank voor tegen de draaiende spindel. Het voorste gedeelte onder de werkbank schroeven en de losse plank tegen het draaiend gedeelte van de spindel maken. Ik hoop dat je het snapt, hou de spindel zo laag mogelijk i.v.m. de diepte van het in te spannen hout later? Als je de achterste plank gelijk wilt hebben met de werkbank zaag dan de plank dikte uit de werkbank of maak de achterste plank werkbank lengte.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Fantic, kun je even verduidelijken waarom de voorkant van de achterste bek gelijk moet komen met de werkbank? Ik heb nog nooit een bankschroef gebruikt, dus ik kan me er niks bij voorstellen.

groeten, Stijn
 
P

Pel

Guest
Het voordeel dat de achterste bek gelijk is met de voorkant van de werkbank is, dat als je een lange plank op de hoogkant moet schaven dat je hem in de bankschroef kunt klemmen, en makkelijk tegen de zijkant werkbank kunt klemmen, bijvoorbeeld met een hold down.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ook als je de plank niet vast kunt zetten is het prettig als die langs je werkbank ligt, je hebt extra steun en vaak wordt er ook in de voorkant van de werkbank een vertikale steun verwerkt.

Een ieder zal zo zijn voorkeuren hebben en persoonlijk ben ik heel blij dat bij mij de bankschroef zo ingebouwd zit en aan de zijkant van de werkbank, zo kan ik gewoon naast de werkbank zagen.
 
P

Pel

Guest
Inderdaad fantic, en als je met een bank knecht werkt is het ook ideaal.

groet Pel
 

WR1944

Oud hout
Toen ik m'n werkbank maakte heb ik een kleine en een grote bankschroef van Woodriver geinstalleerd. Daarbij werden bijgaande instructies meegeleverd.
http://www2.woodcraft.com/PDF/77A42.pdf
Ik heb beide bankschroeven aan de onderkant iets in het blad ingelaten waardoor ik minder moment in het geheel kreeg. Beide bankschroeven kwamen wel op de hoeken zodat ik iets net uit de bank kon laten steken om te bewerken.
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Ik heb die twee types laten zien die ik overweeg...klopt mijn volgende redenering dat je voor die zwarte al een relatief dik werkblad moet hebben of nog een stuk eronder hangen om meer dikte te krijgen? En dat dit voor die tweede groene bankschroef, van de website van dictum, dit niet persé nodig is omdat je daar de stukken hout nog op het metalen gedeelte moet vastschroeven?
 
P

Pel

Guest
@Deftone 82, die van Dictum is een meubelmakers bankschroef, ik zou die andere nemen, tenminste naar ik aanneem dat het werkblad van de werkbank toch flink wat boddy ± 5 cm dik heeft, je moet waarschijnlijk ook nog wat opvullen om laag genoeg te komen? Er komen behoorlijk veel krachten op nummer een als je hem stevig vast draait, hij moet met slotbouten of met gewone bouten door en door het werkbank blad bevestigd worden. Die van Dictum is wel makkelijker te monteren.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Fantic, kun je even verduidelijken waarom de voorkant van de achterste bek gelijk moet komen met de werkbank? Ik heb nog nooit een bankschroef gebruikt, dus ik kan me er niks bij voorstellen.

groeten, Stijn

Hallo Stijn,
Maak je geen zorgen, als je de bankschroef ziet snap je het meteen (handleiding zit er overigens bij).
Een paar gaten boren in de werkbank, machinebouten erdoor, aandraaien, klaar.
Het enige waar je je druk over moet maken is dat je de bankschroef goed ondersteund tijdens het onderbouwen.
Zoals al gemaild: Pas op je rug, vingers en tenen.

Succes,
Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.