Mini Werkbank

mastiv

Actieve deelnemer
3 okt 2015
27
0
Heeft een van jullie ooit zoiets gemaakt?




Ben van plan om ook zoiets te gaan maken en ik dacht misschien heeft een van jullie nog leuke ideeën over wat ik eraan zou kunnen toevoegen.
 
P

Pel

Guest
Ik denk dat het niet makkelijk werkt, je zit immers boven de macht te werken met schaven, ook met een steekbeitel iets uitsteken doe je met je schouder als het moeilijk gaat. Zulke dingen zien er vaak leuk uit maar zijn m.i. niet erg functioneel.

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
Ergonomisch klopt het wel zo een mini bankje, je hebt niet voor alle klussen plenty "ellebogenstoom" nodig:p Voor het fijnere detailwerk lijkt het me wel geknipt te zijn. Voor sommige klussen sta ik ook liever mooi rechtop inplaats van dubbelgeplooid over een te lage werkbank te hangen;)
Ik stoor we wel vreselijk aan de knullige manier waarop die bankschroef er tegenaan gegooid is, dat lijkt nergens op, met wat meer zorg zou het er een stuk gebruiksvriendelijker kunnen uitzien.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
idd., ziet er leuk uit maar je hebt bijna een opstapje nodig.,
Ik heb zelf mijn eigen Moxon vise Benchtop gemaakt misschien is dat wat voor jou?

<afbeeldingen verwijderd>

Hoe hoog is jouw Moxon vise? mijn werkbank heb ik speciaal op mijn eigen hoogte gemaakt maar wil voor kleine dingen dit ik op locatie moet doen ook een soortgelijk maken maar ik loop er telkens tegenaan een compromis te moeten sluiten mbt massa vs werkhoogte. Om er voor te zorgen dat wanneer ik de schaaf aanzet niet direct alles over de tafel vliegt wil ik het massa geven, maar om dat te doen moet er veel materiaal aanwezig zijn (massa) om het verplaatsbaar te houden kan het geen blad van 1000*1000 hebben. kan het niet uit de breedte zal het uit de hoogte moeten komen. En om er nou een stel bakstenen en stoeptegels in te verwerken...

waar de mogelijkheid zich voordoet is het vastklemmen aan de tafel een optie maar daar zullen sommige mensen niet al te blij van worden. om het schuiven over de tafel/ondergrond tegen te gaan zat ik aan een antislip laag onder de poten te denken.

zie ik het goed dat je in de klem vier Prairie dogs hebt verwerkt? erg leuke toevoeging!
 
P

Pel

Guest
Mooi gemaakt Patrick, waarschijnlijk ook gebrek aan ruimte zo te zien?

Groet Pel.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Werken boven de elleboog lijkt me wel extreem

Vind ik ook , en zeker ook voor het schaven. Bij houtsnijden, van reliëfwerk, moet het bovenste van de plank ( werkstuk) exact onder de elleboog komen, met normaal afhangende schouders. Het blad van de werkbank van de houtsnijder (en de mijne ook) staat dus hoger dan dat van een timmerman. Het maken van andere kleine werkstukken en wat schaven lukt ook heel goed op deze hoogte. Hoger kan men nog zwaluwstaarten zagen, en ander verticaal zaagwerk, maar dat is het dan zowat. Naar mijn mening, gevormd door mijn lichaam.

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Mooi project! Staat ook op mijn to-do lijstje. Bij bepaalde klusjes kraakt mijn rug nogal na tijden gebogen over een te lage werkbank hebben gestaan.....


Fons
 

Geck0

Actieve deelnemer
Hoe hoog is jouw Moxon vise? mijn werkbank heb ik speciaal op mijn eigen hoogte gemaakt maar wil voor kleine dingen dit ik op locatie moet doen ook een soortgelijk maken maar ik loop er telkens tegenaan een compromis te moeten sluiten mbt massa vs werkhoogte. Om er voor te zorgen dat wanneer ik de schaaf aanzet niet direct alles over de tafel vliegt wil ik het massa geven, maar om dat te doen moet er veel materiaal aanwezig zijn (massa) om het verplaatsbaar te houden kan het geen blad van 1000*1000 hebben. kan het niet uit de breedte zal het uit de hoogte moeten komen. En om er nou een stel bakstenen en stoeptegels in te verwerken...

waar de mogelijkheid zich voordoet is het vastklemmen aan de tafel een optie maar daar zullen sommige mensen niet al te blij van worden. om het schuiven over de tafel/ondergrond tegen te gaan zat ik aan een antislip laag onder de poten te denken.

zie ik het goed dat je in de klem vier Prairie dogs hebt verwerkt? erg leuke toevoeging!

mijn moxon verhuisde vaak met mij mee naar evenementen., tegenwoordig zit ie lekker vastgeschroefd op mijn ooit te lage werkbank.
Totaal is het blad 55 diep x 90 breed en heb hem zelf 16 cm hoog gemaakt omdat ik met die hoogte goed uitkwam
en hehe die prairie dogs zijn erg handig
 

mastiv

Actieve deelnemer
3 okt 2015
27
0
Kijk! Lekker veel reacties en een leuke discussie. Ik ben 2 meter en mijn ellebogen starten zo rond de 1,35, mijn werkbank is 1 meter hoog. De hoogte van mijn werkbank is prima en werkt lekker, maar voor het priegelwerk (Ben gitaarbouwer, dus ja.. Priegelen is wel een beetje mijn ding) is mijn werkbank wat aan de lage kant. Ik heb ook niet erg veel nodig, 40cm bij 125cm is zat. Daarbij is het ook nog eens dat mijn werkplaats aan de grote kant is voor mijn werkzaamheden, dus heb ik een werkbank gemaakt van 2,5 meter bij 2,5 meter. Ruimte zat op de bank voor een mini werkbank.

Ik ben dus maar eens aan een ontwerpje begonnen.








Hoor graag jullie reacties!
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Kijk! Lekker veel reacties en een leuke discussie. Ik ben 2 meter en mijn ellebogen starten zo rond de 1,35, mijn werkbank is 1 meter hoog. De hoogte van mijn werkbank is prima en werkt lekker, maar voor het priegelwerk (Ben gitaarbouwer, dus ja.. Priegelen is wel een beetje mijn ding) is mijn werkbank wat aan de lage kant. Ik heb ook niet erg veel nodig, 40cm bij 125cm is zat. Daarbij is het ook nog eens dat mijn werkplaats aan de grote kant is voor mijn werkzaamheden, dus heb ik een werkbank gemaakt van 2,5 meter bij 2,5 meter. Ruimte zat op de bank voor een mini werkbank.

Ik ben dus maar eens aan een ontwerpje begonnen.

<afbeeldingen verwijderd>
Hoor graag jullie reacties!

Prachtig ontwerp! ziet er heel goed uit! btw, als jij genoeg hebt aan die 125×40 dan wil ik wel graag met je ruilen van werkplaats, daar past net mijn 150×48 in:p.
ga je nog een draadje maken over de bouw?
 

mastiv

Actieve deelnemer
3 okt 2015
27
0
Prachtig ontwerp! ziet er heel goed uit! btw, als jij genoeg hebt aan die 125×40 dan wil ik wel graag met je ruilen van werkplaats, daar past net mijn 150×48 in:p.
ga je nog een draadje maken over de bouw?

Ha! Dan ben je niet de enige die wil ruilen :p
Ik zat er wel over te denken om een draadje te maken, maar het was voor mij even afwachten of er animo voor was.. Blijkbaar wel dus haha!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.