Bovenfrees Maktec MT361

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Is er iemand bekend met deze Maktec bovenfrees? Het schijnt een 2e merk te zijn van Makita.
Ik kan deze nieuw kopen bij de lokale gereedschapwinkel (Govers) voor € 129 via een bevriende ZZP-er zodat ik geen BTW hoef te betalen.
Ik ben al een tijdje aan het twijfelen tussen een Triton JOF001 en een MOF001, maar nu kreeg ik dit aanbod. Festool ga ik niet kopen gezien de prijs en het niet frequente gebruik ervan.
Wat vinden jullie ervan? Is dit OK of is dit categorie Guede, Einhell, Ferm, Topcraft, etc.?
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik zou m niet kopen, ik heb de makita voorloper van dit model gehad en snel weer verkocht.
Speling op de geleiding, geen toerenregeling = kakding

Heb wel de kantenfrees van maktec de MT372, topding.

Ik zou als ik jou was een tweedehands bosch GOF zoeken, die heb je met een beetje mazzel ook voor dat bedrag en zijn veel beter.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Triton is altijd een goede keus, want als je ooit een betere / dure machine wil gaan kopen, is de triton geen weggegooid geld, die hang je gewoon ondersteboven en je hebt een perfecte freestafel
 

paling1

Actieve deelnemer
19 jul 2012
39
0
Hallo O Peatey,

Ik heb deze bovenfrees nu al bijna 3,5 jaar. Ooit gekocht om antislip rubbers in mijn trap te kunnen frezen. Ik was daarom op zoek naar een niet al te grote bovenfrees, zodat ik zo ver mogelijk in de hoekjes van de trap kon komen. (wenteltrap)

IMG_20120829_190010.jpg

Voor zover ik toen heb kunnen uitvinden is deze frees zo goed als hetzelfde als de Makita RP0900. Onderdeel tekeningen zijn vrijwel gelijk.
De afgelopen jaren heb ik er redelijk wat mee gefreesd. Mijn trappen heb ik van groeven voorzien voor de anti slip rubbers, en verder met enige regelmaat een groefje of een randje in een werkstukje.
Afgelopen zomer een mooi bed voor mijn dochter gemaakt. en daarbij heb ik groeven in een plaat multiplex gefreesd om het te laten lijken op losse planken. Daarbij heb ik enkele tientallen meters groeven en afwerkrandjes gemaakt.

IMG_20150510_205553.jpg
IMG_20150921_182123.jpg

Voordelen zijn voor mij dat het een niet al te groot apparaat is. In prijs vergelijkbare Bosch, B&D of andere bouwmarkt merken zijn echt een stuk groter en zwaarder. Apparaat voelt solide aan en prettig te bedienen.

Nadelen zijn er ook. Zo wordt de bovenfrees zonder koffer geleverd. De Makita komt inclusief een koffer. Aan de andere kant geeft dat weer de mogelijkheid om zelf een mooie kist te maken. (misschien toch een voordeel ;))
Verder wordt deze frees standaard geleverd met een 6mm freesopname. Dat is een vervelend maatje. Veel bovenfreesjes in de bouwmarkt zijn 8mm. Ik heb er daarom voor een euro of 4 een 8mm makita freesopname voor gekocht.
De eerder genoemde speling op de geleider is mij nooit negatief opgevallen. Toerenregeling kan dmv de aan/uit knop en werkt goed genoeg.
Wat ook een puntje kan zijn is de stofafzuiging. Je moet een plastic ding op de basisplaat schroeven om een stofzuiger op aan te sluiten. Dat werk niet echt lekker omdat je dat plastic ding dan snel scheef trekt en de stofafzuiging dan wat minder wordt.

Al met al vind ik het een fijn ding dat voor de prijs gewoon doet wat het moet doen.
Overigens heb ik destijds ook zitten twijfelen over een Triton (JOF001 dacht ik), maar die was weer een stukje duurder. Voordeel van die machine was wel de diepte instelling met een draaiknop.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Joop, je hebt gelijk, ik heb het verkeerd gelezen omdat er bruto onder stond.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.