PDA

Bekijk Volledige Versie : Restauratie stuurhuis sleepspits.

tuoh
10-12-15, 17:12
Daarstraks een berg brandhout binnen gekregen dat, tot een paar maanden geleden, als stuurhuis op een museumschip stond:p Ik weet deze winter wat doen, er is geen enkel onderdeel bij waar geen werk aan is. Gelukkig zijn alle onderdelen in elkaar gezet met pen & gat en opgesloten met toognagels, er is geen lijm gebruikt, dit maakt het demonteren een stuk makkelijker voor ondergetekende. De gebruikte houtsoort is Teak, wat meteen ook de houtsoort word om één en ander terug in goede staat te brengen.

Zo ziet het er nu uit.
39663

Een paar details.
39664

39665

Hier heb ik al een paar nieuwe delen ingepast, de originele waren in te slechte staat om er nog iets mee te kunnen, idem voor de paneeltjes.
39666

Mga1600
10-12-15, 18:55
Oefffff veel werk, maar wel een prachtige klus lijkt me......voor iemand die dat kan tenminste

tuoh
10-12-15, 19:59
Inderdaad, dit is één van mijn favoriete bezigheden, het is dan ook geen werk maar puur fun, meteen ook de reden dat ik deze klus thuis uitvoer:D

placebo
10-12-15, 21:18
Succes tuoh!

gr placebo

Blom3dd
10-12-15, 22:28
mooie deurtjes, beetje art deco, art nouveau. Het lijkt me ook wel een mooi klusje, maar moeten ze blank hout blijven? ik zou het een beetje plamuur en verf weer strak kunnen krijgen. maar zonder? :rolleyes:

tuoh
11-12-15, 10:11
Het is de bedoeling dat na de restauratie het geheel word afgewerkt met Biopin houtolie & houtlak, alle imperfecties komen dan ongenadig aan het licht.
Een reden te meer om de klus serieus aan te pakken, en dat vraagt van de uitvoerder wel wat vakkennis, maar ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt:p

En ja, de stijl is een beetje eigen aan de werf die het schip toentertijd gebouwd heeft in 1926, scheepswerf Van Praet-Dansaert, te Baasrode. Deze infrastructuur herbergt nu het scheepvaartmuseum van Baasrode, waarbij de originele timmerwerkplaats waar bovenstaand stuurhuis gebouwd werd, nog volledig intact bewaard gebleven is, idem voor het ijzeratelier en originele spantenvloer.
Een paar jaar geleden heb ik die timmerwerkplaats trouwens eens bezocht, alle machines en materialen staan en liggen daar nog alsof de mannen net zijn gaan schaften. De tijd is daar bijna letterlijk stilgezet, een onwezenlijk gevoel voor de "uitgenodigde" bezoeker. Zo lag er een fikse stapel duims dik, dosse gezaagd Mahonie, met op het bovenste schaaldeel nog de smetlijnen van de scheepstimmerman die toen bezig was met het maken van een stuurhuis. Tegen de wanden van het atelier staan nog diverse losse onderdelen, deuren en ramen, van stuurhuizen in opbouw, stof te verzamelen.

Pine
12-12-15, 15:53
Mooie klus !
Restaureren heeft natuurlijk het meest karakter nadelig is dat herstelstukken altijd zichtbaar zijn
En met het aantal uren die er in gaan zitten maak je het ook nieuw voor
Een aantal jaar terug heb ik een salonboot opbouw op een woonboot gezet in iroko met dezelfde stijl van deze stuurhut en ik vond de hoeveelheid werk best meevallen
Het is net wat je voorkeur heeft
Karakter of strak
Veel plezier !

Pine
12-12-15, 15:56
Voor de afwerking heb ik toen cetol marine naturel van sikkens gebruikt wat jammergenoeg uit de handel is genomen
Als iemand nog weet hoe je hier aan kan komen ?

RoTo
12-12-15, 16:22
www.yachtpaint.com/nld/diy/producten/vernissen/woodskin.aspx (http://www.yachtpaint.com/nld/diy/producten/vernissen/woodskin.aspx)

Het is van naam veranderd net als alle andere verven voor jachten van Sikkens.

tuoh
12-12-15, 20:15
Mooie klus !
Restaureren heeft natuurlijk het meest karakter nadelig is dat herstelstukken altijd zichtbaar zijn
En met het aantal uren die er in gaan zitten maak je het ook nieuw voor
Een aantal jaar terug heb ik een salonboot opbouw op een woonboot gezet in iroko met dezelfde stijl van deze stuurhut en ik vond de hoeveelheid werk best meevallen
Het is net wat je voorkeur heeft
Karakter of strak
Veel plezier !

Het zal karakter worden:D Het schip ligt in het Maritiem Park van MAS/NSM, oftewel het Nationaal Scheepvaartmuseum in Antwerpen. Nieuwbouw is uit den boze hier, het word een stuurhut in "patchwork":D Gelukkig heeft de voormalige schipper/eigenaar hier al de voorzet gegeven, er zitten al diverse stopstukken in de opbouw, ingewerkt door de beste man en heel proper uitgevoerd allemaal. Dergelijke stuurhutten moesten tijdens de vaart regelmatig op- en afgebouwd worden om onder lage bruggen door te varen bijvoorbeeld, dan blijft er wel regelmatig eens iets in de hand:p
Nieuwbouw zou inderdaad een stuk sneller gaan, maar dit stopwerk heeft ook zijn charme:D:D:D

Pine
12-12-15, 21:42
Uiteindelijk wint karakter het altijd van strak
Dat zal een mooie puzzel worden om deze oude glorie te laten stralen
Veel timmergeluk

Pine
12-12-15, 21:45
Bedankt voor de tip
Ik ga gelijk een pot bestellen

tuoh
06-01-16, 16:47
De kop is er af, de eerste nieuwe (Teak)delen zitten effectief op hun plaats en nu begint het terug op een deur te lijken inplaats van op een stapeltje brandhout;)

40966

40967

SamPonette
07-01-16, 03:13
hoera!

leroy
07-01-16, 15:08
Ziet er top uit
Echt vak werk
Mvg Leroy

Pine
07-01-16, 18:34
Mooi gerestaureerd !
Goede stevige werkbank heb je
Weet je al waarmee je de hut gaat afwerken

tuoh
07-01-16, 20:27
Thanks. Van die tafel heb ik al veel plezier gehad, die dient voor alles, opslag, werkbank, montagetafel, etc...
Eens alles klaar is worden alle delen afgewerkt met Biopin olie & bootlak.

tuoh
09-01-16, 20:36
Eén deur is nu volledig afgewerkt, nog X aantal stuks te gaan dus:p
Nadat de grootste slechte stukken vernieuwd werden, en de ontbrekende stukken bijgemaakt, reste er nog enkel wat klein stopwerk onderaan de stijlen. Zelfs Teak laat het uiteindelijk afweten als het teveel word, de koppen van de stijlen hadden deels erg te lijden gehad van inwatering. Omdat de schade heel plaatselijk was heb ik hier enkel de aangetaste delen weggefreesd en opgevuld met stopstukken inplaats van de complete stijlen te vernieuwen. Als het nieuwe hout niet snel genoeg verkleurt zal het wat moeten bijgekleurd worden alvorens de olie erop komt. De huidige Teak op de markt is toch niet meer te vergelijken met wat er vroeger gebruikt werd, dat is een groot verschil. Met het ouder worden verhard Teak wel, maar dan nog is er een serieus verschil te zien en te voelen met de huidige Teak.

Stopstuk infrezen.
41099

Zoiets dus.
41100

Nieuwe toongagels in de maak.
41101

Niet gekliefd maar gedraaid deze maal.
41102

Binnenzijde volledig klaar.
41103

En idem voor de buitenkant.
41104

Ons volgend slachtoffer op de operatietafel.
41105

Spaander
09-01-16, 20:47
Prachtig tuoh, ga zo door:D.

Mvg,:).

Pine
09-01-16, 20:56
Ziiet er goed uit !
De tweede patiënt is wat minder terminaal als ik de foto zo zie

tuoh
09-01-16, 21:05
Ziiet er goed uit !
De tweede patiënt is wat minder terminaal als ik de foto zo zie

Schijn bedriegt jammer genoeg, deze is in een nog slechtere staat, heeft niet alleen te lijden gehad van het klimaat, nee, de grootste schade is aangericht door allerlei inbrekers/vandalen. Goe zat is het blijkbaar heel leuk om op oude schepen wat deuren kapot te trappen, de klootzakken!

Pine
09-01-16, 22:22
Ze hebben wel wat achter gelaten die klootzakken
Een uitdaging !! Ha ha

tuoh
10-01-16, 09:57
;)

mathieu
11-01-16, 20:52
André,
Hoe zet je die stopstukken vast?
Lijmen, spijkeren...?

Mathieu

tuoh
12-01-16, 09:05
Mathieu, stopstukken worden altijd gelijmd, tegenwoordig gebruik ik veelal "D4 Woodmax" hiervoor.

tuoh
15-01-16, 16:31
De tweede deur begint ook terug op een echte deur te lijken:p Volgende week nog eens volledig opschaven en schuren en dan is 't ie ook klaar, kan het volgende onderdeel aangepakt worden, nog wel ettelijke te gaan overigens:D

41411

41413

houtenklaas
15-01-16, 17:42
Ga je de deuren ook weer van glas voorzien, of komt daar multiplex oid in? De ramen in de deuren van een spits wilden nog wel eens aan diggelen gaan als de wind vat kreeg op de deur, veel spitsen zie je dan ook varen met hout op de plaats waar glas gezeten had. Dan hadden ze genoeg van kapotte ramen en deden ze het maar zo.

tuoh
15-01-16, 19:38
Het is op foto niet te zien maar het zijn schuifdeuren:p Geen problemen met de wind dus, wel met vandalen! Niettegenstaande dit komt er toch opnieuw (gekleurd) glas in, vastgezet met "stopverf" Als het zover is ga ik wel op zoek naar de alternatieve stopverf omdat de "echte" te hard word en dan loskomt, met alle gevolgen van dien (inwateren)

houtenklaas
15-01-16, 22:30
Moet de spits ook weer gaan varen, of is het een spleepspits? In NL kan ze dan nog tot eind 2018 onder de overgangsregeling gekeurd worden, dan hoeft ze niet aan nieuwbouweisen te voldoen. Anders mag er geen gekleurd glas in de stuurhut zitten.

Pine
16-01-16, 00:15
Het is op foto niet te zien maar het zijn schuifdeuren:p Geen problemen met de wind dus, wel met vandalen! Niettegenstaande dit komt er toch opnieuw (gekleurd) glas in, vastgezet met "stopverf" Als het zover is ga ik wel op zoek naar de alternatieve stopverf omdat de "echte" te hard word en dan loskomt, met alle gevolgen van dien (inwateren)
Stopverf vervanger van dryflex is zeer goed te verwerken en blijvend flexibel
Patiënt 2 kan al weer van de ic dokter!

Skybiker
16-01-16, 06:24
Dat is een hele klus, houtwerk in schepen vind ik altijd al prachtig.

tuoh
23-01-16, 17:24
Tijdens het voorbije winterweer heb ik niet veel gedaan in het atelier, wel in de tuin een paar bomen aan het vellen en opruimen geweest. Een Esdoorn ligt al in nootjes en volgende week moet er nog een Notenboom plat gelegd worden, heb ik weer een hoop draai- en projecthout op stock.
Maar vandaag de tweede deur van het stuurhuis afgewerkt en een "nieuw" stuk op de operatietafel gelegd. Bij dit laatste ga ik er rigoureus de zaag moeten inzetten en een paar nieuwe stijlen maken, die zijn gewoon in te slechte staat. Ook de onderregel moet deels vernieuwd worden wegens teveel gaten bijeen:rolleyes:

Opnieuw twee complete deuren.
41783
41784

Een mooie collectie gaten bijeen, maar hier gaan we toch ingrijpen:D
41785
41786
41787

Het eerste nieuw stuk gelijmd.
41788

Pine
23-01-16, 17:43
Ze worden er niet beter op
Ditmaal heeft vocht aardig zijn best gedaan zo zie je maar dat zelfs teak naar de kloten gaat
Gaat vast weer goedkomen met jouw vaardigheden !

tuoh
28-03-16, 16:13
Na wat oogproblemen terug aan de slag met het stuurhuis, verder met de gatenkaas van hierboven:D
Het Teakhout was hier in te slechte staat om enkel met stopstukken te werken, er moesten ineens nieuwe stijlen of regels ingepast worden om terug iets degelijks te krijgen.

De (deels) nieuwe onderhoek.
45893

Terug een kompleet buitenframe.
45894

De volgende klus, de raamvleugels.
45895

45896

Pel
28-03-16, 16:21
Mooi restauratie André, dit is weer prachtig vakwerk van een echte ambachtsman.

Groet Pel.

Hunto
28-03-16, 16:51
Ik sluit me bij Pel aan!
Eén vraag: op de eerste foto zit een sprong in de stijl, lijkt het. Waarvoor dient deze?

tuoh
28-03-16, 19:00
@Hunto, de "sprong" die je ziet aan de stijl is gezichtsbedrog, er liggen namelijk twee losse draagbalkjes onder het kader, ook te zien op foto 3. Eén balkje is in Sipo, het andere in Yellow poplar en dit heeft ongeveer dezelfde kleur als het nieuwe Teakhout:D
Zo zet je dus onbewust mensen op het verkeerde been:p

tuoh
01-04-16, 16:35
En weer verder met het volgende stuk br...hout, er nog maar eens een paar nieuwe stukken aan gespendeerd.

De vleugel heeft ook nog wat aandacht nodig vrees ik.
46147

Pel
01-04-16, 18:57
Ben benieuwd als het stuurhuis klaar is, dat wordt m.i. een prachtig plaatje met al dat mooie teakhout.

Groet Pel.

tuoh
06-04-16, 19:00
@Pel, eens alles terug kompleet word de hele constructie behandeld met "Biopin" houtolie, daar gaat het Teakhout van opfleuren:D

Verder weer wat dichter bij de finish gekomen vandaag met het quasi volledig vernieuwen van twee raamvleugels. Die waren in een dermate slechte staat dat "euthanasie" de enige optie was, enkel de twee bovenregels waren nog te recupereren.

Hier moet ik geen woorden aan vuil maken denk ik:p
46476

Hopeloos.
46478

Toch één lichtpuntje evenwel:D
46477

Nieuwe stukken.
46479

En bijna terug een stel complete raamvleugels.
46480

Oud tussen nieuw.
46481

Pel
06-04-16, 19:28
@ André, een vraag uit interesse wat voor glas komt er in, ik meen mij iets te herinneren dat ik ooit eens geslepen glas in stuurhut gezien heb? Maar dat zal dan waarschijnlijk wel een plezier jachtje zijn geweest?

Groet Pel.

tuoh
06-04-16, 20:47
Pel, de grotere glaspartijen boven de gebogen middenregels worden ingevuld met gewoon vlak en helder vensterglas van 4mm. De kleine ruitjes onderaan zijn uit "kathedraalglas" gesneden, sommige ruitjes zijn kleurloos en andere zijn groen gekleurd. Bij de voorramen zitten deze twee kleuren afwisselend naast elkaar.

bijgaand nog een filmpje over het fabriceren van Kathedraalglas, daarstraks nog toevallig tegenaan gelopen:p

https://www.youtube.com/watch?v=gOeHpqNGrq4

Pel
06-04-16, 21:44
Mooi filmpje André, dat is nog het ouderwetse handwerk, het is een hele mooie groene kleur glas, die zal er zeker mooi in staan.

Groet Pel.

jaap
07-04-16, 08:15
Weer een prachtig project Andre. Dank voor het posten!
Hoe lang gebruik je die nieuwe woodmax lijm nu?

jaap

tuoh
07-04-16, 09:55
Graag gedaan Jaap:D

De woodmax lijm gebruik ik nu een half jaar en met de opgedane ervaringen tot hier toe is dit een blijver, PU lijm komt er niet meer in!
Een groot voordeel van woodmax vind ik het min of meer soepel blijven van de lijmvoeg, de lijm hard niet glashard uit.
In tegenstelling tot PU lijm zitten er hier ook geen luchtbellen in de lijmnaad, het is een mooi gesloten lijmvoeg. De woodmax is ook prima om een "papje" mee te maken, wat lijm mixen met houtstof levert een perfect stopmiddel op dat mooi vult en een gesloten oppervlak nalaat. Ook een grote pré, geen "zwarte" handen meer als gebruiker:D
Een minder puntje is de lange(ere) uithardingstijd (24u) Het is dus geen snelle lijm om mee te werken, maar voor mij maakt dit niks uit, gewoon je werk iets anders regelen en klaar:p

Athanor
07-04-16, 19:33
Mooie tip André, ga ik ook maar eens proberen!

Fons

tuoh
08-04-16, 19:22
En nog wat gepuzzeld vandaag met als resultaat twee verlijmde raamvleugels. Bij het lijmen van de raamvleugels kwam nogmaals een voordeel van de woodmax houtlijm naar voor, de lijm heeft weinig perskracht nodig tijdens het uitharden. Het spangereedschap kan dan al eens wat nonchalanter geplaatst worden:p
Alvorens de boel samen te steken moest ik eerst nog een paar sponningen frezen in de gebogen glasroeden, met het verstelbare "bogenfreesapparaat" op het freestafeltje is dat evenwel een fluitje van een cent.

Instellen.
46646

Frezen.
46647

Klaar.
46648

Die kunnen drogen.
46649

Detail.
46650

Volgende week verder hiermee, opschuren, inpassen in het buitenkader en plaatsen van de "sluitingen" anno 1928:p

tuoh
11-04-16, 18:36
Opnieuw een paar afgewerkte onderdelen klaar, inclusief de raamsluitingen:p

Raamvleugel op "slot"
46740

De onderdelen voor bak - en stuurboord tegen elkaar leunend.
46741

Het volgende "hulpbehoevende" onderdeel, de komplete voorzijde van het stuurhuis, of wat er nog van rest.
46742

Al deels gedemonteerd.
46743

Hier ontbreekt er precies wat:)
46744

Hunto
11-04-16, 18:45
Wat geweldig weer om te volgen, en dan te bedenken dat het allemaal liefdewerk oud papier is (dat heb ik toch goed begrepen?).
Hebben ze daar in België ook lintjes? Ik zou wel weten wie er dan aangedragen moet worden!

tuoh
12-04-16, 10:30
Als je iets kan, of mag doen, wat je graag doet, is een lintje overbodig hoor, de klus (mogen) uitvoeren is al een beloning op zich:p

Ps: je hebt het inderdaad goed begrepen:)

de Kastanjeboom
12-04-16, 12:15
Prachtig vakmanschap en mooi om zo een bijdrage te leveren aan het behoud van het nautisch erfgoed.

tuoh
19-04-16, 19:33
Thanks mannen:o

Het buitenkader van de voorkant van het stuurhuis ziet er opnieuw wat steviger uit en dat was nodig ook, veel verband zat er niet meer in:(

Zelfs Teak heeft een "houdbaarheidsdatum" die is hier duidelijk bereikt!
47129

Nieuwe onderregels.
47130

Opnieuw een pen aangeheeld, de rest was nog bruikbaar;)
De "Woodmax" lijm is ook goed te zien hier, mooie gesloten, en enigszins veerkrachtige structuur. Geen gatenkaas zoals PU lijm:p
Qua dikteverschil tussen oud en nieuw moet je soms wel wat schipperen, de oude delen zijn in de loop der jaren soms plaatselijk serieus afgeslankt door het veelvuldig krabben, schuren en (her)vernissen .
Nieuwe delen hier mee gelijk krijgen is niet altijd mogelijk door de soms bruuske dikteverschillen op korte afstand, hier ook goed te zien.
De regel is bovenaan 22mm dik, aan de kant van de sponning meet die juist 20mm:rolleyes: Maar wat wil je na 88 jaar!
De pen zat origineel ook mooi in het midden, dat is nu wel even anders.
47131

Na het lijmen kader opschaven en kanten breken.
47132

Opnieuw een stevig buitenkader.
47133

De raamvleugels hebben wel nog wat aandacht nodig zo te zien:p
47134

Alle vleugels eerst maar van een paring voorzien, altijd makkelijk om het overzicht te bewaren als alles uit elkaar ligt:D
47136

PBT
19-04-16, 20:44
lijkt me een supermooi werk om te mogen maken!

ferdydesmet
19-04-16, 21:02
Man, wat een vakmanschap! :eek:

Prachtig hoe zorgvuldig je te werk gaat en dit stuurhuis gewoon weer tot leven brengt op deze manier!

Klaas
19-04-16, 21:14
Ik had het niet beter kunnen zeggen dan Ferry. Wauw.

Kon je die Stanley 71 er niet voor gebruiken trouwens? ;)

tuoh
19-04-16, 21:53
Ja, dergelijke klussen vragen een "andere" ingesteldheid dan voor het meer reguliere werk. De factor tijd is hier ondergeschikt aan de rest. Deze klussen hebben hun eigen tempo, je kan niks forceren en je moet overal de nodige tijd voor nemen, anders lijkt het eindresultaat nergens op. Niet iedereen heeft het geduld voor dit type van klussen, voor mij is het echter een "gedroomd werk" de dagen zijn altijd te kort:D

@Klaas, bijna alle handgereedschap heb ik minimaal in drievoud, kan er dus wel eentje missen:p

Klaas
19-04-16, 22:07
Gelukkig maar. ;) :D Ik ben er blij mee!

En fantastisch dat je naast dat je de tijd er voor neemt, je de tijd er voor krijgt. :)

tuoh
22-04-16, 19:12
Het demonteren van de raamvleugels verliep razendsnel, die dingen vielen bijna spontaan uit elkaar:p
Na een eerste inspectie bleven er vier min of meer bruikbare onderdelen over, de rest was hopeloos.
Zwammen, houtrot, en door het vele krabben en schuren gedurende tientallen jaren waren op sommige plaatsen de delen tot VIER mm onder de maat geraakt, daar is niet meer mee verder te werken.
Dat word dus een boel nieuw hout erin, willen of niet, het moet gewoon.

Gedemonteerd!
47282

Voorlopig als nog bruikbaar aangemerkt.
47283

Nieuw spul in de maak, uitsmetten en zagen.
47284

Inclusief verschillende gebogen glasroeden.
47285

Vermoedelijk volgende week verder hiermee.
Er zijn nu definitief drie onderdelen die opnieuw gaan gebruikt worden, eentje is op de meet nog gesneuveld wegens het sop de kool niet waard:p
47286

tuoh
03-05-16, 19:49
En weer verder vandaag, de nieuwe raamvleugels zitten in elkaar, alhoewel ik er daar vandaag toch maar eentje van middendoor gezaagd heb;)
Dit is namelijk de makkelijkste manier om te zorgen dat beide helften perfect op elkaar aansluiten. Beide apart maken en verlijmen geeft altijd wat kans op maatafwijkingen en het kost ook meer tijd om uit te voeren.
Een hele doorzagen kost daarentegen maar een paar minuten:p

Le nouveau est arrivé, of iets van die strekking.
47737

Maar een halve raamvleugel nodig.
47738

Zaaglijn afschrijven dus.
47739

En de zwei overnemen.
47740

Tenslotte de zaag erin:p
47741

Het eindresultaat, twee halve is ook één hele.
47742

Een klapraam in wording zo.
47743

En om te vermijden dat het glas gaat uitzakken, een steuntje in de rug;)
47744

De sterk verroeste en oneigenlijke "Spaanse paumelles" gaan de vuilbak in, nieuwe messing exemplaren gaan in de plaats komen.
Dit model benaderd het dichtst de vorm van de oorspronkelijke exemplaren.
Het blinkende zal wel snel verdwijnen eens buiten.
47745

Klaas
03-05-16, 22:21
Het blijft machtig om te zien en om te volgen! Heel mooi werk Tuoh. :)

Arthurdeboer
03-05-16, 22:39
WOW... ben je een restaurateur geweest ofzo? Werkelijk fantastisch mooi werk. Ik zou willen dat ik dat ook kan...en de tijd voor kan maken / vinden.
succes met de afronding en ik kijk uit naar de plaatjes als alles gemonteerd en wel in de boot zit. Heb je toevallig ook nog foto's van voor de restauratie?

Athanor
04-05-16, 08:02
Gaat er weer geweldig mooi uitzien André! Ik ben nog benieuwd hoe het dan met het glas komt, vallen die platen over elkaar heen om inwateren te voorkomen? Het gaat toch om een uitzetraampje neem ik aan?

Fons

tuoh
04-05-16, 16:49
Heren, bedankt voor alle positieve commentaren:o

@Arthur, heb inderdaad de laatste 10 jaar als restaurator gewerkt bij het MAS/Scheepvaarmuseum:p

@ Fons, het glas van het uitzetraamje valt een kleine cm over het onderglas, daarom moeten de draaghaakjes wat opgeplooid worden zodat het bovenglas schuin in de sponning komt te zitten. Hierdoor kan het over het onderglas vallen, ter hoogte van de haakjes komt er dus een dikkere laag mastiek tussen glas en sponning te zitten.

Het voorfront is ondertussen ook volledig gereed, nieuwe scharnieren incluis.

Al eerst eens een overzichtsfoto van voor de werken, geeft een idee van wat het opnieuw moet worden;)
47778

De sluitingen langs binnen.
47779

Scharnieren geplaatst met koperen schroeven met gleuf.
Dank zij een stukje "oude techniek" een fluitje van een cent:p
47780

Een stel gouwe ouwe,
47782

Na de "facelift":D
47783

De volgende patiënt, hier is gelukkig een minder drastische operatie nodig.
47784

47785

Pel
04-05-16, 18:24
André, ik sta bij iedere posting van nieuwe foto's met bewondering te kijken naar die prachtige restauratie van de stuurhut, de combinatie teakhout en jou vakmanschap is fenomenaal. Aan die pomp schroevendraaiers heb ik minder goede herinneringen, toen er alleen maar gleufschroeven bestonden schoten die dingen nogal eens uit. Dat koste menigmaal vel, ook als je toevallig je vingers onderaan waar de schroevendraaier zat wat te hoog hield, verschenen er wel eens bloedblaren. In de werkplaats ging het wel met die dingen dan stond je er meestal goed voor, maar op de bouw was het vaak een ander verhaal.

Groet Pel.

Hunto
04-05-16, 18:27
Het is al eerder gezegd, ook door mij, maar ik blijf het geweldig vinden!

Ik moet wel zeggen dat ik door de bovenste foto compleet verrast ben. Bij de titel stuurhuis van een sleepspits had ik een andere gedachte. In een lichtgrijs verleden woonde ik elders in den lande met uitzicht op het historische deel van de haven van de eerste stad aan de Waterweg, Maassluis. Een fantastisch uitzicht, ook op de net gerestaureerde sleepboot De Furie, ooit acterend in de TV serie Op hoop van zegen. Ik dacht : sleepspits zal wel Vlaams zijn voor sleepboot!
Tot mijn grote verbazing toont de foto naar mijn een binnenvaartschip! :confused:

Maar goed, dat maakt mijn bewondering voor de werkzaamheden er niet minder om. TOP ;)

tuoh
04-05-16, 18:57
Is inderdaad een binnenvaartschip, een "spits" is een gestandaardiseerd type schip met als hoofdafmetingen, 38,50m lengte en 5,05m breed. Zo passen ze naadloos in de sluizen op de Franse kanalen. Dit exemplaar is toentertijd gebouwd zonder motor, de voortbeweging gebeurde door te jagen, te slepen, of met een opduwer(tje) Daarom ook het zeer grote roer met "lunette" = verlengstuk aan het roer. Het schip bevat een hele mooie schipperswoning in het achteronder, een combinatie van Eik en marmer:p

@Pel, ben toch blij dat ik die dingen nog heb, je speelt al eens wat vel kwijt, maar dat heb ik er wel voor over:p

crossbow1958
05-05-16, 09:51
dit is heel leerzaam:rolleyes:

Seek
05-05-16, 10:28
Van mij ook de complimenten. Buitengewoon interessant.

Hunto
05-05-16, 11:11
Tja, na de uitleg van Touh ga je zoeken hé en dan kom je hier (http://www.debinnenvaart.nl/binnenvaarttaal/woord.php?woord=sim#sleepspits)uit.
Van sleepspit naar Walenmajol en Majol. Uiteindelijk kom je uit bij Droge en Natte spits. Niet te verwarren met een voetballer die speelt als een natte dweil..... ;)
Leuk om te lezen in ieder geval!

tuoh
10-05-16, 13:38
Maassluis, de vroegere thuishaven van "Hollands glorie":p De zeeslepers van L. Smit & co, met als beroemdste lid de "Zwarte Zee III" In haar glorietijd de sterkste zeesleper ter wereld:D
Doodjammer dat het schip op het eind verschroot werd. In 1966 werd de snijbrander gezet in de zeesleper die dan reeds hernoemd was naar "Ierse Zee, dit om de naam terug vrij te maken voor de "Zwarte Zee IV" welke in 1962 te water gelaten werd.

Pel
10-05-16, 14:12
Ja André, er is heel veel verschroot, wat moeten we met die oude rommel werd er dan gezegd, waar achteraf dan werd gezegd wat jammer dat het weg is. Al hoewel ik meen, dat de zeg maar laatste 25 jaar het besef er steeds meer is gekomen, om oude schepen weer op te knappen? Maar helaas zijn de restauratie kosten al is het soms nog zo'n klein scheepje, voor de gewone man / vrouw niet meer te betalen, als je al een vakman zoals jij kunt vinden. Mijn zwager heeft zijn visbootje deze winter ook helemaal opgeknapt, er hingen vele kilo's mosselen aan, wat de vaar eigenschappen ook niet erg bevorderden, die gaat van de zomer weer als een vis door het water. Maar hij heeft er al bij al heel veel werk aan gehad, maar goed hij hoefde ook geen uurloon uit te betalen, dan is het nog te doen.

Groet Pel.

tuoh
10-05-16, 19:13
Het bedrijf had wel een goeie reden om het schip zo drastisch op te ruimen, de voorganger ervan, de "Zwarte zee II" hadden ze jaren ervoor verkocht naar de concurrentie. Die plaatste er nieuwe (diesel)motoren in en bracht het terug succesvol in de vaart:mad: Dat was balen natuurlijk, de concurrentie moeten dulden van je oude schip. Geen tweede maal hebben ze toen besloten, en bijna alle andere uitgediende toppers gingen voor de bijl.
Maar niettegenstaande deze reden blijft het jammer dat het schip verdwenen is.
Niet elk oud schip is het waard om te bewaren, er moet een goede reden voor zijn, en er moet ook een zinnig doel aan kunnen gegeven worden anders is maar een bodemloze put waar geld in verdwijnt.

Door (potentiële) booteigenaren word wel eens zegswijze gebezigd die duid op enige ervaring ermee: "koop een boot en werk je dood" daarr zit wel een grond van waarheid in vind ik:D

Hunto
10-05-16, 19:27
Door (potentiële) booteigenaren word wel eens zegswijze gebezigd die duid op enige ervaring ermee: "koop een boot en werk je dood" daarr zit wel een grond van waarheid in vind ik:D

Nee, dan kun je beter de boot van een ander opknappen! ;)

Dat we nog lang van jouw kennis en kunde kogen genieten, André.

koenele
11-05-16, 09:25
Heel mooi werk andre!

de Kastanjeboom
11-05-16, 11:47
De 'Lauranda' waar je aan het werken bent! Tof. Heb die lang geleden nog weten op de kaai zetten. Wat een icoon.

tuoh
13-05-16, 18:37
Veel kans dat je binnen twee à drie jaar de omgekeerde beweging gaat zien:p

Nog een paar prentjes uit de oude doos, met de later gesneuvelde "Grote Gust" in actie!

48220

48221

de Kastanjeboom
13-05-16, 18:51
Super Tuoh, waar is de tijd gebleven. Ik herinnerde mij niet dat de Grote Gust de klus geklaard had. Die is in ieder geval damaged beyond repair. De Lauranda oogt door jouw werk als nieuw. Fijn dat jullie mee zulke mooie herinneringen helpen bewaren.

tuoh
21-10-16, 18:23
Terug wat vrije tijd gevonden om hier aan verder te knutselen:p
Gisteren het buitenkader opnieuw toonbaar gemaakt, vandaag is de vleugel aan de beurt. Die ziet er niet florissant uit, plenty brosse plekken bij de verbindingen, sommige delen zijn zelfs al sponsachtig geworden.
Om dat klaar te spelen bij Teak moet er toch al aardig wat water naar de zee lopen, maar ook hier is het probleemloos gelukt.
Dit betekend dat er bij de vleugel niet veel te recupereren valt, alles nieuw dus op uitzondering van de bovenregel, deze is nog in goede staat.

Oeps, het spul valt al spontaan uit elkaar.
54146

Kubisch rot in de verbindingen.
54149

Een opgekalefaterd buitenkader.
54147
54148

Nieuw hout wacht op de nodige verbindingen.
54150

Pel
21-10-16, 18:49
Als er vroeger ergens gerestaureerd moest worden aan een kozijn of raamvleugel, zei de oude baas "zet er maar een timmermannetje in". Ik weet niet of die uitdrukking nog gebruikt wordt, kan natuurlijk ook een streek gebonden woord zijn?

Groet Pel.

Spaander
22-10-16, 09:11
Ben weer benieuwd hoe mooi deze weer gaat worden touh, wel een beetje tempo erin houden hé;)

tuoh
22-10-16, 19:53
@ Pel, hier spreken ze in de bouw van "aanhelen" als er een stuk moet ingepast worden en de scheepsbouwers noemen het een "stopstuk" steken, zo heeft ieder zijn eigen jargon;)

@ Spaander, het loopt altijd mis met dat tempo omdat ze me blijven lastig vallen met "speciallekes" die dan altijd nog (super)dringend zijn ook:p

rmenkveld
24-10-16, 07:57
scheepsbouwers noemen het een "stopstuk" steken, zo heeft ieder zijn eigen jargon
Toch weer fijn te zien dat er nog mensen zijn met liefde voor de klassieke scheepsbouw en bekend met het bijbehorende jargon :) :)
Je bent mijn held hier op het forum Tuoh, wellicht kom ik je eens opzoeken in het Scheepvaartmuseum!

tuoh
24-10-16, 19:31
:o:o:o

Zoals het zich nu laat aanzien komt er begin 2018 een grote verhuisbeweging aan. Quasi alle bootjes en schepen van de collectie onder de afdaken gaan op reis naar een nieuwe standplaats, ook het restauratieatelier gaat mee op reis. De site aan 'T Steen word definitief verlaten, daar komen nadien de dienst Tourisme en een nieuwe cruiseterminal te zitten:p

De nieuwe locatie voor bootjes, schepen en restauratieateliers word op de droogdokkensite aan het Kattendijkdok voorzien. Hier komen op termijn ook de "Doelse kogge(n) bij, en dit alles samen met wat nu in het MAS staat gaat dan een nieuw zelfstandig (nationaal? Vlaams?of Antwaarps:D) scheepvaartmuseum vormen. Dat men het groot ziet blijkt al uit de voorlopig voorziene ruimte voor de ateliers, is nu alles samen een kleine 400m2 en word in de toekomst meer dan 1000m2:D

Pel
24-10-16, 21:40
Gefeliciteerd met dit goed nieuws André, als er dan 1000 vierkante meter ter beschikking is dan is dat een hele vooruitgang als je er nu maar 400 hebt. Houd dat in dat jou vertrouwde werkplaats ook mee gaat met de verhuis in 2018? Dat zal dan een grote operatie zijn met al de bootjes en schepen wat het scheepvaartmuseum heeft, want ik neem aan dat ze inmiddels veel hebben verzameld door de jaren heen?

Groet Pel.

tuoh
26-10-16, 20:00
Ja inderdaad, ook ons vertrouwd atelier gaat op pad naar betere oorden;) Er moeten in totaal en 50 tal boten en schepen verhuizen, vermoedelijk word er enkele jaren later ook nog eens een kleine 600 scheepsmodellen verhuist.

Ondertussen is er weer een onderdeel van het stuurhuis opgeknapt. Er wachten nu nog drie stuks op hun (opknap)beurt, eentje ervan gaat nog een zware ingreep moeten ondergaan, de andere twee zijn "ambulante" gevallen;)

Opnieuw één geheel zo..
54282

54283

Pel
26-10-16, 22:01
Ziet er prachtig uit André, als er straks glas in zit, en de schilder is er met zijn borstel overheen geweest zijn zijn ze weer als nieuw.

Groet Pel.

tuoh
31-10-16, 19:41
We komen stilaan in de laatste rechte lijn naar de finish:p Vandaag het laatste onderdeel met glasroeden afgewerkt. Er volgen nu enkel nog twee onderdelen met paneeltjes, eentje vraagt praktisch geen werk, het andere word een bijna complete nieuwbouw.

Weer eentje gereed voor de schilder.
54460

Het volgend stuk vraagt slechts minimale "zorgen":D
54461

"Minimaal" is hier niet van toepassing vrees ik.
54462

Werkend hout:p
54463

En nog de nodige schimmel ook.
54464

rverhag
31-10-16, 20:52
Wat een prachtig werk laat je hier zien en wat een uitdaging!

Ik vind het een genot om te lezen.

tuoh
31-10-16, 20:52
Nieuwe onderdelen zijn ondertussen in de maak:p Eén stuk kon ik recupereren, al de rest word noodgedwongen nieuw.

Een stel nieuwe panelen in de lijmklemmen.
54470

Pennen gezaagd, groef en profiel gefreesd.
54471

Dit begint er al terug op te lijken, zicht op de buitenzijde.
54472

De binnenzijde is terug schimmelvrij:p
54473

tuoh
02-11-16, 16:51
Er zijn nog wat vorderingen te melden:p

Panelen op maat gezaagd en voorzien van een vlakke bossing.
54573

Eerst eens "droog" passen alvorens te gaan verlijmen.
54578

Binnenkanten van stijlen en regels proper schaven, zijn meteen de lijnen van het afschrijven verdwenen.
54574

Dit kan drogen.
54575

Oud tegen nieuw.
54576

En één van deze kleurtjes gebruik ik meestal om het hout vol te kliederen tijdens het paren;)
54577

houtenklaas
02-11-16, 16:54
Volgens het adagium: 'Measure with a micrometer, mark with a chalk, cut with an axe' :p :p

tuoh
02-11-16, 19:29
:D:D

Pel
02-11-16, 20:00
Volgens het adagio: 'Measure with a micrometer, mark with a chalk, cut with an axe' :p :p

Mooi gezegde:D

Groet Pel.

rmenkveld
03-11-16, 10:08
Volgens het adagium: 'Measure with a micrometer, mark with a chalk, cut with an axe' :p :p

Dat doet pijn aan mijn ogen... Maar het bevestigt significant rekenen maar weer eens ;)

tuoh
04-11-16, 17:05
Hier volgen de laatste foto's voor dit topic, alle onderdelen van het stuurhuis hebben hun (opfris)beurt gehad, komende winter word alles in tig lagen bootolie gezet, daarna kan het glas terug geplaatst worden. De laatste klus word het opnieuw aan boord plaatsen van het stuurhuis. Wanneer het effectief terug opgebouwd word is nog een vraagteken omdat het schip vermoedelijk begin 2018 gaat verhuizen, voor die move mag er geen stuurhuyis opstaan anders is het schip te hoog!

Voor en na de klus;)
54753 54754

Buitenkant.
54755

Spaander
05-11-16, 08:37
In een woord 'klasse' touh.
Het was weer heerlijk om dit te volgen en jouw vakmanschap te bewonderen.

Pel
05-11-16, 10:05
André, je hebt jezelf weer overtroffen, een mooi, maar ook een zeer degelijke restauratie wat je hier hebt neer gezet. Ik vond het leerzaam om te volgen.

Groet Pel.

Pylk
05-11-16, 14:51
Zet je hem niet even "droog" in elkaar?
Om het resultaat te zien, te genieten en ..........het aan ons te laten zien?

tuoh
05-11-16, 19:38
Heren, bedankt voor het positieve commentaar:o

Droog in elkaar zetten gaat niet lukken vrees ik, niet genoeg plaats en teveel werk. Ik zou dan namelijk eerst een soort "mock-up" moeten bouwen van de onderbouw van het stuurhuis, anders vinden de ramen geen gepaste steun.
Zo een stuurhuis komt ook maar ten volle tot zijn recht aan boord omdat je dan pas het samenspel ziet tussen de zeeg van het schip en de opbouw, plaats dit laatste op een vlakke vloer en het lijkt nergens op.
Er zal dus niks anders opzitten dan geduld te betrachten tot het stuurhuis opnieuw opgebouwd word aan boord van het schip:p

houtenklaas
06-11-16, 14:19
Nou Andre, het is wel weer een prachtig stukje maatwerk geworden, met jaloersmakend vakmanschap in elkaar gezet!

Zo'n stuurhuis is op een spits toch altijd neerklapbaar vanwege lage vaste bruggen in Frankrijk? Dan kan hij toch voor de verhuizing in 2018 'afgebroken' worden, zoals de schippers dat noemen?

Dat is nou net de essentie van die houten bovenbouw op stuurhutten, de delen zijn met scharnieren bevestigd aan de stalen onderbouw om eenvoudig af te kunnen breken.

tuoh
06-11-16, 19:50
Bedankt, voor mij was een heel leuke klus, vertoon nu zelfs wat "afkick" verschijnselen:D

Niet elke spits had een snel neerklapbaar stuurhuis, het hing af van het vaargebied. De spits was toentertijd zowat het grootste stalen binnenschip dat gebouwd werd, wilde een schipper dus een groot en degelijk schip dan was de keuze rap gemaakt:p Maar, niet elke aangekochte spits vaarde effectief ook op Frankrijk. Op "ons" schip is de stuurhut weliswaar demontabel maar niet neerklapbaar. Het hele ding past als een meccano in elkaar, alles plat leggen is toch al snel 2u werk:rolleyes:

Nu zijn weliswaar alle wanden en beide deuren terug in orde maar het dak is dat hoegenaamd nog niet. Het dak bestaat uit 6 losse panelen opgebouwd uit planken met klampen onder, de voegen tussen de planken onderling zijn met presseninglint waterdicht gemaakt. Deze planken zijn nu in Bankirai gemaakt, zowat de slechtste keuze die mogelijk is hier, vermoedelijk heeft de prijs de doorslag gegeven toen deze panelen vernieuwd werden. Afwijkend aan dit "originele" ontwerp gaan we nu opteren voor panelen bekleed met zink.
We zijn er ons van bewust dat deze keuze niet origineel is maar de realiteit is nu niet altijd zoals we willen.

Restaureren vraagt tijd, dat proces is niet te versnellen zonder links en rechts wat steken te laten vallen:p Willen of niet, geduld betrachten is een mooie zaak, ik ga de zaak dus niet forceren;)

tuoh
15-10-17, 14:32
Verleden maand is het "vernieuwde" stuurhuis opnieuw gemonteerd en al grotendeels van glas voorzien, daarstraks eens een paar foto's genomen van het "eindresultaat", dit laatste tussen haakjes omdat er nog wat kleinigheden moeten aan gebeuren. Zo moeten de deuren nog geplaatst worden evenals de nodige afdeklatten tussen de verschillende onderdelen. Ook het dak is nog maar provisorisch afgedekt.
Maar wat er staat geeft al een mooie indruk van hoe het er gaat uitzien.

Om één en ander wat op te frissen, zo zag het ding eruit voor de klus.
69272

En na een "kookwas":p Krijg je dit te zien.
69273

Nog wat plaatjes van het geheel en wat details.
69274 69275
69276 69277
69278
69279

Spaander
15-10-17, 20:50
Een plaatje tuoh, wat heb je dit toch weer mooi gedaan, prachtig hoor!

Mvg, :).

Pine
15-10-17, 21:18
Prachtig resultaat !
Mooi hoe je het karakter hebt bewaard !
Heb je dry seal voor het glas gebruikt ?

Pel
15-10-17, 21:39
Hij is prachtig geworden André, vooral nu het glas erin staat komt alles goed tot zijn recht, alleen aan de boot zelf is nog wel enkele uurtjes werk aan zo te zien:)

Groet PEL.

Athanor
16-10-17, 12:55
Mooi dat je op deze manier ons erfgoed veilig stelt André! Leerzaam topic voor een ieder die zoiets wil restaureren.

Complimenten! Fons

Jurriaan
16-10-17, 13:39
Perfect! Eén vraagje: was die kit origineel ook zo grijs? Hij springt er nu wel een beetje uit.

tuoh
16-10-17, 18:28
Deze kit is vers uit de koker eerder grijswit, maar met de tijd gaat ie blijkbaar toch wat vergelen, dat is dan mooi meegenomen:D De klassieke stopverf was hoegenaamd GEEN optie meer, die word veel te hard en begint daardoor te scheuren en uit te brokkelen met alle (lekkage) gevolgen van dien.
Daarom ook dat er tegenwoordig zoveel andere alternatieven op de markt gekomen zijn, deze blijven wel soepel.

De beglazing is geplaatst door een glazenmaker, weet niet wat voor merk die mannen gebruiken, wij hadden hadden enkel aangegeven om geen klassieke stopverf te gebruiken.

tuoh
25-05-18, 19:01
Met frisse tegenzin heeft ze gisteren haar vertrouwde rustplaats aan 'T Steen verlaten, op naar andere oorden.
De vele files rond Antwerpen beu kiest ze nu voor het rustige Baasrode, haar geboortedorp notabene.

De museale site met de oude werfgebouwen en droogdokken aldaar word de nieuwe stek.

Eerst is er nog een tussenstop in de haven, de Wijngaardnatie stelt op hun kade een tijdelijke parkeerplaats ter beschikking om nog wat werken uit te voeren aan de romp.
Enkele weken later gaat het dan met een ponton stroomopwaarts naar de nieuwe plek.

77331

77330

77332

77333

Jelte,89
06-06-18, 12:25
Prachtig Tuoh!

Creatief_Met_Hout
06-06-18, 14:32
Ik realiseer me nu pas dat ik de boot een paar jaar geleden daar heb zien liggen.
Hij ziet er nu aanzienlijk beter uit als toen :)

Scheppie
07-06-18, 11:50
knap stukje werk, en mooi stukje transport...