Een "hands free" tablet

WR1944

Oud hout
Ook dit stuk oud hout, zoals de forum-computer me volgens m'n avatar inmiddels gedoopt heeft, gaat zo nu en dan mee met de ontwikkelingen op electronicagebied. Ik mag dan wel twee buizenversterkers hebben (naast een heel behoorlijke Quad), als iets me handig lijkt en de prijs aanvaardbaar is dan schaf ik het toch aan. Zo ook een tablet, een LG V400. Hiermee grasduin ik op het Internet als ik wat uit de buurt ben van m'n desktop. Maar hij gaat ook mee op m'n wandelingen en fietstochten in de bossen in de buurt. Er zit een offline GPS-functie op zodat ik precies kan zien waar ik geweest ben en met welke snelheid ik me bewoog. Verder kan je er foto's en video's mee maken. Maar als je ergens mee bezig bent kan je niet tegelijkertijd een tablet vasthouden. Dus moet het op een statief. Maar er zit geen 1/4" schroefdraad op de tablet. Dus maak je zelf wat.

Het is in principe een plaatje multiplex met een L-vormige lijst waar de rand van het tablet onder past. Op de tegenoverliggende hoek zit een blokje waarmee de tablet gefixeerd wordt. Aan de achterkant zit een eveneens L-vormige strip hout met aan beide zijden een T-moer van 1/4". Aan de achterkant zijn uitsparingen voor de lens en speakers.

P1010216q.jpg

P1010217q.jpg

P1010218q.jpg
 

WR1944

Oud hout
De metrisch ambasadeur was nu maar wat blij dat hij slagmoeren in niet metrische draad kon kopen op de hoek ;)

Leuk gemaakt hoor.

Johan Cruyff zei het reeds:"Ieder nadeel heb z'n voordeel." En ik heb geleerd praktisch te zijn. Dus als m'n statief 1/4" draad heeft ga ik niet jammeren maar accepteer ik het. Ik heb zelfs nog een hele oude camera (voor vlakfilm) van ver voor de oorlog waar 3/8" draad in zit. Maar de foto-industrie had hier al in voorzien door een verloop te verkopen die ik probleemloos kon monteren in de bestaande draad.

Ik ga voor functioneel dus als het voldoet hoeft het voor mij niet mooier te worden. Ik hoef het niet te verkopen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
WR1944;Ook dit stuk oud hout, zoals de forum-computer me volgens m'n avatar inmiddels gedoopt heeft, gaat zo nu en dan mee met de ontwikkelingen op electronicagebied. Ik mag dan wel twee buizenversterkers hebben (naast een heel behoorlijke Quad),

Even off topic; ik heb ook een buizenbak, een Dared van nog geen 600 euro en wel'ns vergeleken met een Krell voor-en eindbak van zo'n 5000 van een vriend van me maar de buizenbak vond zowel ik als die vriend van me prettiger om naar te luisteren, veel rustiger en warmer, niet zo vermoeiend ook.
De meesten willen na een buizenversterker niet meer terug naar transistor.

Leuk bedacht die handsfree tablet en handig ook op zo'n statief!

Groet Willem
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
...... Even off topic; ik heb ook een buizenbak, een Dared van nog geen 600 euro en wel'ns vergeleken met een Krell voor-en eindbak van zo'n 5000 van een vriend van me maar de buizenbak vond zowel ik als die vriend van me prettiger om naar te luisteren, veel rustiger en warmer, niet zo vermoeiend ook.
De meesten willen na een buizenversterker niet meer terug naar transistor. ...........

Half off-topic nu we het over buizenversterkers hebben.

Toen ik voorzichtig aan het werken met hout ging snuffelen heb ik een houten omkasting gemaakt voor m'n eerste zelfbouw buizenversterker. Samen met een vriend hebben we een bestaand schema wat naar onze inzichten verbeterd en dat leverde een 5W stereo versterker op die nog goed uit de voeten kon met KEF Concerto boxen. Ruim voldoende voor een huiskamer. En maar drie buizen. Ik heb er wel een nieuwe transformator in moeten zetten om op 120V te kunnen draaien.
P2180082q.jpg
Dit is de "Hollandse" situatie waarbij er nog een kap over de trafo's kwam

Ik kwam in het bezit van twee nagenoeg identieke Heathkit zelfbouw buizenversterkers. Die heb ik gedemonteerd en met de trafo's als basis het eindversterker deel in stereo gekopieërd, eveneens in een houten omkasting. Dit moet 2 x 25W opleveren. De voedingstrafo's (120V elk) stonden in serie. Door de verhuizing is dit project tot op heden op de back burner geplaatst. Die sjieke elco behuizingen zijn RVS zoutstrooiers van Blokker.
P6200032q.jpg

M'n geknutsel met hout is er sedert die tijd gelukkig wel op vooruit gegaan. ;)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ja eeh, is dit nou een houtforum of een audioforum?:p
Je bent er wel heel handig mee moet ik zeggen en de oplossing van de zoutstrooiers voor de elco's vind ik echt perfekt, staat prachtig!
Kan een man ook 'ns leuk bij de Blokker slagen.;)
Grappig he, dat die buizenversterkers altijd zo'n laag wattage hebben, 5 watt is al heel lekker en afdoende, de mijne is 15 watt met ook 3 buizen.
Mooi project trouwens die met 8 buizen, dat zal fantastisch gaan klinken!

Succes met de afbouw, Willem
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.