Werkbank & even voorstellen

NicoVanuytrecht

Nieuw lid
1 dec 2015
18
0
Dag beste forumleden,

Ik zal me ook even voorstellen. Ik ben Nico, ik woon in België en werk wel graag met hout. Gezien ik in het centrum woon en maar een kleine werkplaats
heb, ben ik al even aan het nadenken over het maken van een aanpasbare werkbank. Na veel zoeken ben ik bij de Paulk workbench uitgekomen. Ik heb dit
als basis genomen en hierop verder gebouwd. De werkplaats zelf is 2,40m op 3,80m.

werkbank_totaal.jpg
Dit is hoe de werkbank er in het totaal uit moet zien.
werbank_detail.jpg
Dit is een eerste detailtekening van de grote werkbank. Dit is gewoon een kopie van de Paulk workbench, met daaronder een soort schuif die je kan uittrekkken
en daarop telken een extra stukje werkbank kan monteren. De losse modules zijn 40cm x 40cm. De bedoeling is dat er ook losse modules zijn, waarin of waarop
machines bevestigd zijn.

Al meteen enkele vragen :
- Is een multiplex van 15mm voldoende? Maakt de soort multiplex iets uit?


Laat jullie opmerkingen of vragen maar komen. Alles is nog aan te passen.

Gr Nico
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum Nico, in plaat materiaal zit kwalitatief en financieel veel verschil, ik zou zeker niet voor een goedkope oplossing gaan. Als het goed is maak je een werkbank maar een keer.

Groet Pel.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Welkom op het forum!

Zoals Pel aangeeft is het niet verstandig om het goedkoopste multiplex te pakken. In dit plaatmateriaal zitten veel knoesten/kwasten en andere defecten die vaak kapot springen als je gaat zagen en boren. Ik heb een paar weken geleden een houten kerstboom gemaakt van dit spul. Het viel me op dat het snel enorm krom trekt en dat er soms lagen dubbel en over elkaar heen zijn geperst. Oftewel geen succes voor een werkbank denk ik.

Ik koop zelf multiplex van de plaatselijk bouwmaterialen handel. Ik pak eigenlijk altijd hardhout multiplex, is vaak goedkoper dan populieren en beuken geloof. Weet trouwens niet of het FSC hout maar dat zegt natuurlijk ook niet alles. MDF, spaanplaat en dat soort dingen is sowieso niet aan te raden maar dat was misschien wel duidelijk. Als je tijd hebt vind ik het altijd leuk om een bouwverslag te zien. Over een paar weken hoop ik zelf ook een werkbank te maken, wie weet kan ik er dan wat van opsteken!

Overigens vind ik aparte modules wel interessant, helemaal hoe dit stevig aan de rest verbonden kan worden met het uitschuif gedeelte.
 

NicoVanuytrecht

Nieuw lid
1 dec 2015
18
0
Via de plaatselijke leverancier kom ik uit op lauan multiplex. Is van rode hardhoutsoorten gemaakt. Mij lijkt deze wel geschikt in 15mm. Ik zal zeker
een bouwverslagje bijhouden.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Goed idee!

Ik weet niet of de draagkracht van de ladegeleiders voldoende is om de losse modules te dragen. Ik zou overwegen daaronder uitklapbare poten te maken aan het uiteinde.

De losse modules zou je met spansluitingen van bijv. aanhangers aan het vaste gedeelte kunnen klemmen. Die spansluitingen worden bij aanhangers gebruikt om de kleppen opzij en achter vast te zetten. Je zou ze door de openingen in de modules kunnen bedienen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
Het basisidee van de Paulk Workbench en de daarvan afgeleiden is de 'torsion box' — je verkrijgt een flinke stijfheid bij een relatief laag gewicht bij gebruik van dun materiaal door de verhouding tussen hoogte tussen boven en onderblad en de ruimte tussen de schotten. In jouw ontwerp is daarvan nauwelijks sprake. Een betere opzet zou zijn om een soort bovendoos van 20 tot 30 cm 'dik' te maken die een echte torsion box vormt en dan de elementen eronder te integreren in de draagconstructie.

Mijn Paulk is van 12 mm berken multiplex, maar ik vind populieren ook het overwegen waard, als het bovenblad maar een hardere uitvoering heeft (door bijv. hpl erop te plakken). Populieren mplx wordt veelal onder de benaming Radiata Pine verkocht (tenminst in NL).
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Hoi Bert,

Volgens mij is de werkbank van Nico wel een torsionbox, de 'dragers' voor de modules zitten eronder. In de tekening met de uitgeschoven module is de voorkant transparant getekend om het zicht op de ladegeleider/drager te bieden.
 

NicoVanuytrecht

Nieuw lid
1 dec 2015
18
0
Ja klopt helemaal, hebt het transparant getekend om de werking van de dragers te kunnen uit leggen. De donker bruine kant op de tekening is de kopse kant van een multiplex plaat. Is volledige box bovenaan van 20cm dik, daaronder zitten de geleiders in een apparte box. De bedoeling is dat je door middel van draadstangen de kleine modelus kan vasttrekken tegen de torsionbox, hier moet nog wat over nagedacht worden :). Ik begin volgende week met de bouw en zal zeker regelmatig foto's posten.
 

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
.. blijkbaar is meranti multiplex nogal standaard in belgie .. Enige wat ik hier vond ik de lokale dhz was grenen multiplex
Ik ben van Zuid-Limburg in B en ga af en toe naar Verboven interieur (in Geel). Daar hebben ze wat meer keuze. Hieronder enkele prijzen van platen van 18mm dik (van enkele maanden geleden)
Oukume Multiplex 45,92
Meranti Multiplex WBP 42,62
Multiplex berk BB/BB 51,67
Multiplex berk S/BB 80,72
 
Laatst bewerkt:

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Vanmiddag naar een lokale DHZ geweest waar ik vaker ga ..Multiplex 12MM ( meranti ) 29euro / plaatMultiplex Berk 12mm 45 euro / plaat .. ( die hadden ze nier op stock maar kwam terug binnen )Multiplex Popuplier 12mm kwam op 65 euro /plaat . ( daar hadden ze 1/4 platen van voor 17 euro ) Ik denk dat ik voor multiplex Berk ga ... ze hadden 18mm wel liggen maar die was 70 euro ofzo .. en zag er toch proper uit en mooit lichte kleur .Verzagen op paneel zaag was ook gratis zolang het niet in 100 stukjes van 10 bij 10 is :)PS : waarom worden mijn regels hier op die forum altijd aan elkaar geplakt :(
 

ArjanW82

Nieuw lid
2 jul 2012
7
0
Enschede
www.westveld.net
erg off-topic, maar:
waarom worden mijn regels hier op die forum altijd aan elkaar geplakt :(


Kan het zijn dat je je posts voorbereid/voor-typed in een ander programma, om dan het resultaat hier te posten?
Dat, al dan niet in combinatie met een 'vreemd' besturingssysteem (mac?).

De regeleinde's komen dan dus of niet mee in het copy/pasten of er hangen 'vreemde' regeleindes aan.

Regeleinde's op PC's zijn nog gebaseerd op ouderwetse typemachine's of nog oudere apparaten welke ik niet weet te benoemen. Je hebt 'carriage return' wat de type-slede weer aan het begin van de regel zet, tegenwoordig in digitaal land gerpresenteerd door \r, je hebt ook 'rol papier 1 regel verder' tegenwoordig gerepresenteerd door \n. Windows gebruikt \r\n (beide), linux alleen \n en mac scheint alleen \r te gebruiken. Dit forum draait waarschijnlijk op Linux welke \r negeert. Op zich houden mac-browsers daar wel rekening mee. Maar mogelijk dat dat weer te omzeilen valt door te copy-pasten.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
erg off-topic, maar:



Kan het zijn dat je je posts voorbereid/voor-typed in een ander programma, om dan het resultaat hier te posten?
Dat, al dan niet in combinatie met een 'vreemd' besturingssysteem (mac?).

De regeleinde's komen dan dus of niet mee in het copy/pasten of er hangen 'vreemde' regeleindes aan.

Regeleinde's op PC's zijn nog gebaseerd op ouderwetse typemachine's of nog oudere apparaten welke ik niet weet te benoemen. Je hebt 'carriage return' wat de type-slede weer aan het begin van de regel zet, tegenwoordig in digitaal land gerpresenteerd door \r, je hebt ook 'rol papier 1 regel verder' tegenwoordig gerepresenteerd door \n. Windows gebruikt \r\n (beide), linux alleen \n en mac scheint alleen \r te gebruiken. Dit forum draait waarschijnlijk op Linux welke \r negeert. Op zich houden mac-browsers daar wel rekening mee. Maar mogelijk dat dat weer te omzeilen valt door te copy-pasten.

Nee totaal niet . gewoon Google Chrome op Windows .
Ook al Firefox geprobeerd .. ik zit nog op veel andere forums en daar geen probleem .. ik gebruik wel de snelle reactie ..

Lol nu pakt hij wel de regels .. snap er niks van
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Vanmiddag naar een lokale DHZ geweest waar ik vaker ga ..Multiplex 12MM ( meranti ) 29euro / plaatMultiplex Berk 12mm 45 euro / plaat .. ( die hadden ze nier op stock maar kwam terug binnen )Multiplex Popuplier 12mm kwam op 65 euro /plaat . ( daar hadden ze 1/4 platen van voor 17 euro ) Ik denk dat ik voor multiplex Berk ga ... ze hadden 18mm wel liggen maar die was 70 euro ofzo .. en zag er toch proper uit en mooit lichte kleur .Verzagen op paneel zaag was ook gratis zolang het niet in 100 stukjes van 10 bij 10 is :)PS : waarom worden mijn regels hier op die forum altijd aan elkaar geplakt :(

Als het een lokale DHZ is à la Brico, Gamma, Hubo, ... dan blijf je daar beter weg.
Kwaliteit is meestal ondermaats en bij de houthandel betaal je soms zelfs minder voor betere kwaliteit.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Als het een lokale DHZ is à la Brico, Gamma, Hubo, ... dan blijf je daar beter weg.
Kwaliteit is meestal ondermaats en bij de houthandel betaal je soms zelfs minder voor betere kwaliteit.

klopt brico/gamma/hubo blijf ik meestal weg .. maar 2 lokale Dhz's hier in de buurt zijn wel ok .. ééntje heeft een grote zagerij met cnc opdeelzaag etc ..
Die vertrouw ik wel ... we hebben hier ook een grote houthandel vlakbij http://omniplex.be/ .. daar ook eens osb gaan halen ( ik had sterling nodig .. ander merk paste de groef niet ) .
Moet daar nog eens langs gaan en wat prijzen vragen .. nadeel is wel daar zagen ze wss niet .. is meer bedoeld voor pro timmerbedrijven enzo .
Maar ze verkopen ook wel particulier .
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Bij mijn eigen werkbank - van simpel design - heb ik een verlengstuk gemaakt door middel van ijzeren staven van 2cm hoog en 2mm breed.
Deze lopen onder tegen het blad aan door een gat in een balk, aan de rand langs. Als ik bijvoorbeeld mijn afkortzaag moet gebruiken schuif ik twee staven er in, en leg er een plank op die even dik Is als het blad. Kan er op 20cm vanaf het blad ruim 50kg op leunen, zonder dat het doorzakt. Het lijkt me stabieler dan een ladegeleider, maar wel iets minder snel installeren.
 

NicoVanuytrecht

Nieuw lid
1 dec 2015
18
0
Het hout is besteld. Ik ben voor de hardhout multiplex van 15mm gegaan. Zaterdag beginnen we aan de bouw. Wat betreft de lade geleiders, de losse elementen dienen hier netjes in te passen. Aan de bovenkant van zo een los element zit een draadstang door en door, die je in de grote werkbank kan vastdraaien. Is moeilijk uit te leggen. Zal zo snel mogelijk fotos posten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.