Iemand ervaring/advies mbt een zaagtafel met trekfunctie

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Gezien mijn tafelzaag (die in Nederland staat) overleden is heb ik een andere nodig. Ik kom op internet ook zaagtafels tegen die een trekfunctie hebben zoals de: Metabo UK lijn, maar ook de meeste Norsaw 250 heeft dit. Mij lijkt dit vooral handig om te verstekken maar ook om pennen te maken. De tafel hoeft niet super compact te zijn, maar moet wel verplaatsbaar zijn dus een tafel van 500kg is uitgesloten.

Werkt dit in de praktijk ook goed en heeft iemand een advies welke tafel geschikt is. Ik wil niet heel veel over de 1200 euro gaan (liever minder), tweede hands is ook prima
 
Laatst bewerkt:

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Ervaring wel, ik heb een Mafell erica 85Ec. Maar budgettair misschien iets te hoog.

Hier een review tussen de mafell en een festtool. Als je even googled vind je die nog wel een paar.

Ik gebruik de trek functie regelmatig vooral voor afkorten en verstek zagen.

Succes met je zoek tocht
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Bedankt voor de reacties. Ik ken de betreffende vergelijking, die Erica is mij wat te duur inderdaad (een kale machine kost 2500euro zag ik). Ik heb ook het idee dat je dan heel veel betaalt voor de compactheid/gewicht. Gezien ik de machine nooit vervoer en alleen verplaats (gelijkvloers) en soms uit de garage schuif is dat voor mij niet belangrijk.

Maakt de trekfunctie een afkortzaag overbodig?
 
Laatst bewerkt:

orgelvriend

Actieve deelnemer
22 jul 2013
94
6
De trekfunctie maakt een afkortzaag overbodig, ja, mits de tafel van de zaagmachine zuiver vlak is.
 

PBT

Actieve deelnemer
Ik heb regelmatig met de festool cs 70 gewerkt en er staat nog altijd 1 op de verlanglijst voor in de werkbus... Maar persoonlijk vind ik de trekfunctie maar niks. Ik werk dan ook voornamelijk met lang materiaal.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ik gebruik de afkortzaag louter voor balken en sierplinten verstek te zagen.

De cs70 is wel wat normaler geprijsd dan de Mafell. Hier gaan zo te zien dezelfde zaagbladen in als mijn ts75 invalszaag? Mij lijkt alleen het werkblad aan de kleine kant? Als je dan allemaal verlengstukken moet kopen ben je gelijk weer 100den euro's verder.

Over de Metabo UK 333 kan ik heel weinig reviews over vinden, die ziet er ook niet verkeerd uit.
 
Laatst bewerkt:

orgelvriend

Actieve deelnemer
22 jul 2013
94
6
Je kunt idd met een trekfunctiezaag geen eindeloze lengtes afkorten. Maar balken van rond de meter wel.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Met lang materiaal is een afkortzaag naar mijn meningbook een stuk.handiger. Werkt veel makkelijker. Voor kleine dtukken maakt het weinig verschil.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Dat is jammer, maar de trekfunctie wilde ik vooral om inkepingen te maken en pennen. Het leek me fijn als ik mijn afkortzaag (behoorlijk groot) weg kon laten in mijn kleine werkruimte.

Als iemand nog een mooie machine weet hoor ik het graag (hoeft niet nieuw te zijn).
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Lange stukken afkorten wil prima, maar dan moet je zorgen voor ondersteuning van het hout, zoiets bv http://www.capellemanmachines.be/triton_fotos/multistand_triton.jpg
Alleen wanneer je van haaks afkorten, naar het afkorten onder een hoek gaat moet je je ondersteuning verzetten, dat gaat wel makkelijker met een afkortzaag.

Ik heb de festool precisio gehad, vond het een prima machine erg nauwkeurig, beter dan de meeste afkortzagen, waar ik mee gewerkt heb.
Heb nu de mafell erika, meer capaciteit en sneller op te zetten, maar vond de de festool minstens zo precies en fijnere verstelknoppen.


Ik denk dat pennen en inkepingen maken een stuk makkelijker gaat met een trekzaag dan met een afkortzaag.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Als je met een jig wilt werken zijn pennen en inkepingen makkelijker met een trekzaag, wil je het middels aftekenen doen met langere lengtes dan is voor mij een goede afkortzaag echt makkelijker. Je ziet de invalzijde al dan niet mbv lasers.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Een tweedehands CS70EB kost tussen de €700 en €800 op Marktplaats, dus dat valt nog wel mee. Ik zou wel voor de EB-versie gaan omdat die met een grotere tafel en een extra ingebouwde rail komt. Het bereik van van de Festool is kleiner dan bij de meeste afkortzagen, dus bij dikkere balken onder verstek kun je in de problemen komen.

Ik twijfelde tussen een afkortzaag en een zaagtafel met trekfunctie en ben uiteindelijk voor een afkortzaag gegaan. De belangrijkste reden was dat ik te weinig kennis van tafelzagen heb, waardoor ik niet genoeg weet waar ik op moet letten bij de aanschaf. Hierdoor was ik bang dat ik veel geld in een machine zou stoppen die over 1 of 2 jaar niet meer zou voldoen.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ik heb als het goed is een Festool cs70eb gekocht (Marktplaats). Ga morgen langs, ik hoop hier meer plezier van te hebben dan het oude Ferm drama.

In ieder geval bedank voor alle input!
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als de koop rond is dan wens ik je veel plezier met de aankoop.
Als je nog twijfelt of de koop gaat niet door kijk dan eventueel ook nog voor een Gjerde op mp, die noemde je als eerste in je post.
Die zijn tweedehands net zo duur maar wel een stuk degelijker.
Misschien iets om mee te nemen in je overwegingen?
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Mijn interesse gaat dan met name uit naar de Norsaw 250 van Gjerde en die kan ik niet vinden op marktplaats. Die gjerde 1603 zie je wel, maar hebben geen trekfunctie.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Hier wat foto's van mijn aanschaf, de tafel is duidelijk gebruikt (komt uit 2003 volgens het typeplaatje) dat zie je aan de fijnere zaken zoals de fijnafstelling van de lengte aanslag en trekinrichting die niet helemaal soepel loopt. Verder klinkt de motor erg soepel. Ik heb zoals op de foto te zien is (berg zaagsel) de zaag gelijk gebruikt om paar meter grenen te schulpen dit ging erg soepel. Ik merk niks van instabiliteit van de tafel waar wel is over wordt gesproken tegenover de Erika.

Wat ik ook mooi vind is hoe compact de tafel is, hij pas met gemak in de achterbak van een Ford Focus hatchback.

Er is 1 ding dat ik niet zo doordacht vind is hoe je de aluminiumplaat eruit moet halen. Dit doe je door middel van een draaiknop onder het blad en een haak die je dan weg moet schuiven. Dit maakt het wisselen van een zaagblad niet heel makkelijk.

Vragen die ik heb:
1. De blokeringsknop van het zaagblad blokkeert net niet goed lijkt wel. Hij schoot er paar keer uit voordat ik het blad los had. Is dit onwennigheid van mij of bekend?
2. Het spouwmes krijg ik niet helemaal vast, kan hem naar beneden duwen. Hoort dit? Zo niet dan zet ik er een ringetje tussen. Edit: Zie net dat er nog een spouwmesplaat op hoort en dan pas de schroef, die mist dus.
3. De slang die er bij zat splits zich in tweeën, zodat je dus boven en onder afzuiging hebt. De aansluiting naar de stofzuiger is breder, dan die van mijn Festool midi. Als ik hier een verloopstuk voor koop, is de zuigkracht van de midi dan wel genoeg?
4. Waar kan ik informatie vinden om zaag te ijken, met name de verstelling van de zaag staat bij de 0 aanslag op 1 graden?
5. Is er een handleiding van de lengteaanslag cs 70 LA ik voel me erg stom, maar snap niet hoe de fijnafstelling werkt.

WP_20151211_17_49_55_Pro.jpgWP_20151211_17_50_09_Pro.jpg
 
Laatst bewerkt:

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Gefeliciteerd met je aankoop zweedse sinaasappel!

Helaas geen ervaring met deze machine dus ik kan je niet helpen.
De blokkeerknop kan goed onwennigheid zijn, vaak moet je de druk op de losdraaimoer houden anders schiet een blokkering terug.
Kan inderdaad een slag zijn die je even te pakken moet krijgen. Komt vast nog wel iemand met echte ervaring met deze machine.

PS, wat is dat groene hoekje links boven in de eerste foto? Een eend? Is dat om op en neer tussen Zweden en Delft te rijden?
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Is een Dyane inderdaad, naar Zweden er mee rijden lijkt me erg spannend op de bruggen met een beetje wind:D. Die spilstop kost maar 12 euro zag ik bij Festool, dus mocht het de pen zelf zijn is dat goed te doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.