Orienteren vlak- vandiktebank(je)

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Voor oa het bouwen van mijn nieuwe werkbank(en) wil ik graag het hout zelf schaven en op dikte brengen, nu ben ik mij aan het orienteren voor de aankoop van een kleine vlak-vandiktebankje.

De 12" van HBM ziet er op het eerste zicht redelijk uit voor z'n prijs.
Ik was ook naar metabo en dewalt aan het kijken maar dat zijn "maar" 10" bankjes, terwijl 12" of 30cm toch mijn voorkeur heeft. Als ik naar die mooie snijplanken hier kijk dan krijg ik ook tintelende vingens om er zo een paar te maken om weg te geven als geschenk. Dan lijkt 26cm mij wat aan de kleine kant of vergis ik mij?

Zijn er misschien nog andere merken die ik over het hoofd zien/ nog niet ken?

Als budget denk ik aan iets van maximaal 1000 - 1100 euro excl BTW
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
850
63
Thuis
Het kan misschien ook om een losse vandiktebank en een lossa vlakbank te kopen. Voor snijplanken gebruik je vaker de vandiktebank. Lunchboxplaners kunnen rond de 310mm breed schaven en dan kun je al behoorlijke snijplanken maken. Er zijn best veel van die lunchboxplaners, ik heb goedkopere varianten gezien en daar was ik niet echt van onder de indruk. De Dewalt schijnt een van de beste te zijn qua lunchboxplaner met weinig snipe en hoogte verschil over de breedte(rond de 850 euro). Een tijdje geleden nog een review van een makita gezien, die scheen toen wat tegen te vallen maar dat kan toeval zijn:

http://www.woodworking.nl/showthrea...nk-slordigheden&highlight=makita+slordigheden

Ik heb ook HBM modellen gezien maar ook die vielen mij best wel tegen toen. Ik zou de Jet JWP misschien als een soort ondergrens gebruiken maar dat is misschien meer mijn mening. Overigens staan er op dit forum ook wel veel positieve reacties op de machines van HBM met name de combi vlak-vlakdiktebank.
Ik hoop over een paar maanden de JWP-12 te kunnen kopen en misschien daarna nog een los vlakbankje, ik hoop hierover dan ook review te schrijven voor andere houtbewerkers.
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Ruimte voor 2 machines heb ik helaas niet, occasie koop ik ook niet graag omdat ik daar al een paar keer slecht mee gevaren ben (gelukkig kleine bedragen), maar je weet nooit 100% wat de machine meegemaakt heeft.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
de dewalt D7300 is dan wellicht een goede optie.
combi machine, nieuw goed in budget.
vind het zelf een erg fijne machine!
wisselen van vlak naar vandikte is letterlijk in seconden gedaan!
 
Laatst bewerkt:

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Naar deze was ik aan het kijken maar twijfel nog ster over de breedte in vergelijking met de HBM.
Daarnaast is de HBM toch nog een heel stuk goedkoper. En misschien beter geschikt als instap model om te kijken hoe vaak ik de machine uiteindelijk zal gebruiken.
Doorgaans ben ik van principe meteen goed en degelijk materiaal te kopen, maar dis is voor mij nog onbekend terrein en de prijs tussen HBM en Dewalt scheelt toch weer 700 euro.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Er zijn een paar mensen hier op het forum die een HBM 12 " hebben staan, ik ben er eentje van en ik woon in Wormerveer (Zaanstad) dus dat is niet echt in de buurt.
Ik kan je wel een paar ervaringen vertellen.
Als eerste; hij schaaft erg mooi en glad en de prijs is aantrekkelijk, toen in de aktie voor 399.
De keuze in vlak-vandikteland is hier in Nederland beperkt in de goedkopere klasse en volgens mij is het de beste van de kleintjes alhoewel ze wel allemaal op elkaar lijken en uit China komen.
Er zijn hier op het forum al verschillende posts aan gewijd en iedereen zit een beetje met hetzelfde probleem.
Toch vindt je voor dit geld geen betere denk ik.
Een paar zaken vind ik minder.
Als je vandikte gaat schaven dan moet wel elke keer de zijgeleider eraf anders past de afzuigkap er niet op en gaat de machine niet aan ivm beveiliging.
BIj mij wordt de lagering erg heet, ik heb gemaild en gebeld en ze zeiden dat dit gewoon was bij dit model dus als er iets mis mee mocht gaan dan is er garantie maar het geeft me geen fijn gevoel.
Aan de andere kant; er zijn wel meer machines die flink warm worden als ze een tijdje aanstaan dus misschien maak ik me wat onnodig zorgen hierover?
En hij vlakt haaks, de zijgeleider is oke maar aan het einde als je wat stevig drukt dan wijkt hij wat maar bijna alle banken die niet in de profi klasse zitten hebben dat, misschien een Inca niet in de goedkopere klasse maar alle moderne, nieuwe machines volgens mij wel.
Wat dat betreft waren de oude gietijzeren apparaten beter.
Als je een budget van zo'n 1000 a 1100 ex hebt dan zijn er ook nog betere keuzes denk ik maar tot zo'n 500 is dit de beste volgens mij.
Er is ook een grotere HBM van bijna 32 cm en die kost zo'n 1200 ex, dat is wel meteen aan de top van je budget.
26 cm lijkt mij ook wat smal voor het maken van snijplanken en zelfs 32 cm is nog niet heel ruim.
Je kan ook eerst 2 wat bredere delen goed vlak verlijmen en nog even naschaven, dan kan je lekkere brede planken maken.
Je wilt liever niet een occasion kopen maar als je bij een goede machinehandel koopt krijg je wel garantie en beperk je het risico.

Groet Willem
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
haha Luk eerst en vooral bedankt voor het aanbod, ik had nog zo gehoopt dat dit niet ging gebeuren, ik had stiekem gehoopt op iemand langs mijn kant van brussel. Maar ik kom graag eens langs als er niemand korterbij ééntje heeft staan.

Willem bedankt voor het delen van jou ervaring hier ben ik zeker wat mee, hoger dan de 1100 ga ik zeker niet gaan omdat het ook nieuw is voor mij, liever nu 500 uitgeven en binne een jaar meer als ik merk dat ik de machine vaak gebruik, dan nu bijvoorbeeld 1500 en dat ik de machine 1x per jaar gebruik en voor de rest stof staat de vangen.

Gisteren ben ik ook langs de lokale machine handel gereden om te kijken wat zij kunnen aanbieden en naast Metabo en Dewalt kunnen ze holzstar aanbieden, nu zien de machines er op foto identiek uit, op de kleur en prijs na, namelijk net iets minder dan het dubbele. Zijn er dus nog verschillen of is de kwaliteit beter?
 
Laatst bewerkt:

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik ken de Holzstar verder niet maar als machines er identiek uitzien betekent het maar één ding; dat ze in dezelfde fabriek worden gemaakt.
Er kan wel een verschil kwaliteitscontrole zijn en sommige fabrikanten zijn bereid om iets meer per machine te betalen dan anderen en zo kan het gebeuren dat identieke machines toch onderling verschillen wat betreft kwaliteit van de onderdelen.
Dat kleine bankje van HBM lijkt ook erg veel op andere merken zoals Scheppag, Spero en andere merken.
Toch is bijv de HBM volledig gemonteerd zo'n 50 kilo terwijl er ook anderen zijn die dan zo'n 30 kilo wegen, dat zegt iets over de onderdelen lijkt me.
Aan de andere kant; m'n Toyota Corolla voelde in sommige opzichten iets plastiekeriger dan m'n Mercedes maar ging toch minder stuk dus zelfs dat zegt niet alles.
Holzstar wordt trouwens in Duitsland wel veel verkocht (ook de grotere modellen) en wellicht vindt je meer reviews op Duitse sites over dit merk.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
De holzstar en de copien hebben allemaal plastic tandwielen en plastic poelies.
Bij de HBm machine is alles van metaal of aluminium.
Daargoor gat het langer mee.
En warm worden is niet zo erg.
Als je je handen er niet meer op kan houden is hij nog maar 50 graden want dat wordt als heet ervaren en kun je niet aanraken.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
De holzstar en de copien hebben allemaal plastic tandwielen en plastic poelies.
Bij de HBm machine is alles van metaal of aluminium.
Daargoor gat het langer mee.
En warm worden is niet zo erg.
Als je je handen er niet meer op kan houden is hij nog maar 50 graden want dat wordt als heet ervaren en kun je niet aanraken.

Bedankt voor de toelichting over het heet worden, dat stelt mij weer wat gerust.
Wat je zegt over metaal en plastiek onderdelen; dat was ook voor mij de reden dat ik voor de HBM uiteindelijk koos.

Groet willem
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Blom3dd@; wat je zegt over Toyota (de oudere vooral) klopt.
Later begreep ik dat het te maken heeft met de Japanse toeleveranciers, daaraan worden hogere eisen gesteld dan aan de Europese.
Dat is dan ook de reden waarom de Prius ook zo betrouwbaar is, die wordt ook geheel in Japan gemaakt. (ik weet niet hoe het met het laatste model zit)
De Japanse keizer himself stelt hoge eisen want aangezien Japan het vooral van export van industrie en auto's moet hebben is dat nogal belangrijk voor het land.

Groet Willem
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Ik kwam toevallig een gebruikte elektra Beckum HC300 D tegen, maar kan niet zo veel over de machine vinden ook niet onder metabo. Ik kom steeds op duitse sites terecht.
Deze zou 400v, 2.8KW en van 2010 zijn. De verkoper vraagt 1000 maar voor 800 euro mag ik ze gaan afhalen. Nieuwprijs zou rond de 2000 euro geweest zijn.
Wat is jullie mening?
$_84.JPG

$_85.JPG

$_85.JPG

$_85.JPG
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.