Planken van 5 meter

BG_Woodworking

Nieuw lid
7 apr 2015
15
0
Beste,

ik ben een zolderkamer aan het afwerken, de kamer is 460 cm lang. Kepers en gordingen.

Owv die konstruktie wil ik eigenlijk planken van 4.5 meter lang horizontaal tegen de kepers maken.

Ik vind planken van 5 meter, 20 cm breed.

Mijn grote plan is daar tand en groef in te trekken (enfin eigenlijk gewoon een hoek uit, geen volledige groef dus.) en ze tegen de kepers te nagelen.

Afzagen op 4.5 meter en verticaal aan de uiteinden ga ik een zelfde plank dwars erover zetten om trekken vh hout op te vangen.

Zolderkamer is eigenlijk niet meer dan twee schuine dakhellingen, volledig geisoleerd en ter afwerking die latten er tegen aan binnnekant, hout is gebruikt steigerhout, grenen dus.

Ben al heel wat fotos tegengekomen waar die planken zonder tand en groef gewoon op mekaar genageld worden, natuurlijk trekken ze wat krom, natruurlijk werken ze een beetje, maar dat mag, stijl is stoer landelijk.

Idealiter wil ik groef en tand trekken, maar het gaat dan over 250 lopende meter, wat ik met een gewone kopse frees moet doen met de hand.

Zou ik het durven om die planken zo vast te zetten, zonder tand en groef gewoon tegen mekaar? Ik vrees een beetje dat er serieuze spleten tussen de planken gaat komen op den duur?

Ik zou ze onder kunnen houden met lamellokes, maar die zie je dan ook weer zitten vrees ik.

alvast bedankt voor reacties.
 

BG_Woodworking

Nieuw lid
7 apr 2015
15
0
Waarom niet met de (hand)cirkelzaag?

Bedoel je groeven trekken met de cirkelzaag?

Dan zou ik per snded 2 keer moeten zagen om toch minstens 5 a 6 mm groef te hebben?

Ik heb een tafel om mijn kopfrees in te leggen, dus ik zou de planken ook gewoon over die tafel kunnen halen, maar het blijft 250 meter.

25 planken van 5 meter aan twee kanten, straks es proberen hoe vlot dat hout freest, misschien valt dat wel goed mee. Tis gewoon den
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Denk je eens in hoe tevreden je bent als je 250 meter gefreesd hebt, kun je hele verhalen over vertellen op verjaardagspartijtjes. Gewoon doen joh!!

Fons
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Is er in de buurt geen lokale houtzagerij/bewerker, ik ben niet zo bekend met de Nederlandse houtwereld. In zweden betaal ik alleen de opstartkosten voor de machine (50 euro) en daarna 2 cent p/m. Voor 55 euro zou ik er niet zelf aan beginnen.

Sowieso mag je de boel wel goed vastzetten, planken van 20cm heb je veel kans op dat er een plank tussen zit die flink gaat werken (afhankelijk van het type hout en de hoe de boom is verzaagd).
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
Heb je die planken al?
Want je kan ook gewoon vloerdelen kopen die reeds van een groef en mes zijn voorzien

Als het steigerhout is kan je ze m.i. beter gelijk een mm of 5 uit elkaar houten en er iets achterdoen.
steigerhoud staat niet bekend om zijn maatvastheid als je een voegje houd kan je dit veel makkelijker compenseren.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
In plaats van mes en groef twee sponningen erin, een aan de onderzijde, de andere aan de bovenzijde. Schuin kantje er eventueel aan.
De doorgaande naad is dan in elk geval weg.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Goed opletten dat je geen hout hebt waar de kern van de boom in het midden zit. Die planken gaan op het midden scheuren en kromtrekken, in Nederland verbaas ik mij soms over wat er als steigerhout wordt verkocht. Waarom neem je overigens zo dikke planken (steigerhout is doorgaan 35-40mm)? Ik zou zeker sleuven inzagen om de spanning er enigszins uit te krijgen.
 
Laatst bewerkt:

PBT

Actieve deelnemer
Goed opletten dat je geen hout hebt waar de kern van de boom in het midden zit. Die planken gaan op het midden scheuren en kromtrekken, in Nederland verbaas ik mij soms over wat er als steigerhout wordt verkocht. Waarom neem je overigens zo dikke planken (steigerhout is doorgaan 35-40mm)? Ik zou zeker sleuven inzagen om de spanning er enigszins uit te krijgen.

Ik wens je heel veel succes als je steigerplanken wil vinden die geen harten bevatten. Na een tiental kilometers verwerkt te hebben kan ik je vertellen dat in 50% van de planken het hart er in zit. Steigerhout is 32x200mm
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.