Massief hout torderen voor staande lamp

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Ik ben bezig met een staande lamp in walnoot en esdoorn.
Het ontwerp is nog niet volledig uitgekristalliseerd, ik ben nog niet tevreden over de voet, maar het moet zoiets gaan worden:

0

Zoals je kan zien wil ik de notenhouten staanders torderen. Dit heeft zowel een mechanische (stijfheid van het geheel) als een esthetische functie (ik vind het ook gewoon mooi, en een leuk experiment).
Dit wil ik doen door het hout te stomen, en daarna te torderen (draaien) in een hiervoor gemaakt frame.
Het te torderen deel van de staanders is 170cm lang, 15 mm dik, en 70mm breed.
Ik wil het over de lengte 360 graden draaien. Ik verwacht hierbij dat het hout 10-20% zal terugveren; dit komt voor het ontwerp juist goed uit.

Waar ik mij wat zorgen over maak, is dat ik het hout niet onder compressie kan dwingen tijdens het draaien. Dit betekent dat een deel van het hout (de buitenzijden van de staanders) tijdens het torderen onder trekbelasting komt te staan, met een risico op scheuren tot gevolg. Aan de andere kant is het vrijwel zuivere trekbelasting in de vezelrichting van het hout (anders dan bij buigen, waarbij de vezels zelf ook gebogen worden)

Ik heb zoiets nog niet eerder gezien in massief hout (zou de haalbaarheid een reden zijn?)

Wat is jullie inschatting? Kan dit?
En zou het nog helpen om het in stappen te doen? Dus bijvoorbeeld: Stomen; 180 graden draaien, laten afkoelen/zetten. Week later nogmaals stomen, nog 180 graden draaien.

Groetjes,

Tom
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Ik weet het niet, Tomton en ik kan je bijgevoegde afbeelding helaas niet openen, maar als ik je tekst lees krijg ik het idee dat je het hout niet gaat behandelen, maar mishandelen.
Compressie, torderen, het klinkt in mijn oren niet echt als 'liefde voor hout.'
Dat je wilt experimenteren is goed, maar kan dat niet met hout 'zoals het komt'?
Niettemin wacht ik je resultaat af en ga ik je vorderingen volgen.
Hgr,
rob
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Poging 2 om een plaatje toe te voegen:
Lamp ontwerp.JPG

Wat betreft mishandelen... Zo zie ik het niet. Natuurlijk is het buigen van hout een manier om de eigenschappen te veranderen. Anderzijds is het ook een manier om de functie te veranderen (zoals je ook doet met het in stukken opdelen, en dan in de gewenste vorm te verlijmen) zonder verlies van de visuele eigenschappen (doorlopende tekening) en met een zeer hoog rendement (het zaagverlies is minimaal tov lamineren of uit delen zagen)

Daarnaast is torderen van het volle hout de enige manier die ik kon bedenken die enigszins uitvoerbaar is (qua tijd) om de gewenste vorm te bereiken

Interessant filmpje. Er wordt inderdaad in getordeerd, zij het "slechts" 90 graden over een vergelijkbare lengte als ik wil gebruiken.

Dat geeft de burger moed :)

Groetjes,

Tom
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Hoi Tom, Ik denk dat het beter is om de ene kant linksom te draaien en de andere kant rechtsom te draaien.
Eventuele spanning in het hout heft elkaar dan op.
Ik denk dat de kans dat dit ding recht blijft niet bijzonder groot is, dat is echter maar een ongefundeerd vermoeden.

Als je dit gaat bouwen ga je natuurlijk wel foto's posten he?
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Dat is inderdaad het idee. Zo staat het ook in mijn Sketchup-ontwerpje.
Ik heb ook mijn frame waarin het torderen moet plaatsvinden gebouwd met het spiegelsymmetrisch torderen in gedachten.
Ik zal proberen foto's te maken van het proces. Hoop dat ik de handen ervoor vrij kan maken :)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ah. Het filmpje laat planken zien, en dat is ook wat jij wilt doen. Ik schat in dat dat moet kunnen. Toen ik je beschrijving las dacht ik dat je vierkante balken wilde gaan torderen. Dat lijkt me een veel grotere opgave - lees: ik denk dat dat met huis- tuin- en keukenstoom en -kracht niet gaat lukken.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Ik weet het niet, Tomton en ik kan je bijgevoegde afbeelding helaas niet openen, maar als ik je tekst lees krijg ik het idee dat je het hout niet gaat behandelen, maar mishandelen.
Compressie, torderen, het klinkt in mijn oren niet echt als 'liefde voor hout.'
Dat je wilt experimenteren is goed, maar kan dat niet met hout 'zoals het komt'?
Niettemin wacht ik je resultaat af en ga ik je vorderingen volgen.
Hgr,
rob

Als je torderen/comprimeren "mishandelen" noemt, ben ik benieuwd hoe je tegen verspanen van hout aan kijkt... :)

Overigens was er op de opendag in Zutphen iemand die zeer ervaren was in het buigen van hout. Ik weet zo geen naam, maar wellicht anderen wel
 
Laatst bewerkt:

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Even dompelen in een warme ammonia oplossing voor 10 minuten. Daarna kan je er bijna alles mee doen, gebruik die techniek ook bij modelbouw van oude schepen, die romp bekleden vergt ook de nodige draaingen van het hout

Owja, dat spul stinkt wel verschrikkelijk.

Update, test eerst even, eikenhout wordt zwart door ammoniak bijvoorbeeld
 
Laatst bewerkt:

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Heb nog even rondgeneust naar de Ammonia-techniek, en dit klinkt op zich interessant, maar ik ga toch voor stoom. Ik houd niet van de stank van Ammonia (laatst nog gebruikt om de oven te reinigen. effectief, maar wel brandende ogen, en zeer vrije luchtwegen... ), en ben bang dat het in combinatie met het looizuur in het hout tot verkleuringen gaat leiden. Daarnaast vraag ik mij af in hoeverre het goed doordringt in 15mm dik hout zonder het onder druk te brengen.
Als alles volgens plan verloopt ga ik vanavond het hout stomen en torderen. Ik zal proberen wat foto's te maken van het proces, ongeacht of het een succes wordt of een leermomentje :p

Iemand nog een idee over in 1 of meerdere stappen gaan werken? Maakt het uit mbt de slaagkans?
 

tuoh

Oud hout
Stomen doe je best in één keer, omdat een deels gevormd stuk meestal niet meer in de stoomkast past:p Ik heb wel mijn twijfels of het gaat lukken, het blijft wel hout waar je mee aan de slag gaat, je kan er veel mee maar niet alles. 360° torsen zal wat veel gevraagd zijn denk ik. Maar een paar testen zullen wel duidelijk maken tot hoe ver het hout wil meewerken:D Je zal met Beuk een grotere kans van slagen hebben dan met Noten.
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Het torderen is gelukt! :D
Het was voor mij de eerste keer dat ik hout met stoom heb gebogen.

Aangezien het in eerste instantie een experiment was, en ik de kosten daarom laag wilde houden heb ik als stoomkast gebruik gemaakt van wat PVC rioolbuis die ik nog had liggen. Had alleen een tweetal koppelingen nodig, en dat kostte een stuk minder dan multiplex.
DSC_0249.jpg
Een nadeel van PVC is wel dat het onder invloed van de hete stoom zacht wordt, en wat inzakt. Een voordeel van de ronde buis is dat de stoom overal goed kan komen, dus platliggen van het hout tegen de wand is geen risico.
Na het hout ongeveer een uur gestoomd te hebben heb ik het in een van tevoren gemaakt frame gestoken, waarna ik er een handvat omheen heb gestoken dat zowel als hefboom voor het torderen, als als bevestigingspunt voor het afkoelen moest dienen.
DSC_0252.jpg
Op bovenstaande foto zie je de eerste plank in het frame. Op de voorgrond ligt 1 van de handvaten die ik hiervoor gebruikt heb,
Ik heb zo snel maar beheerst mogelijk het hout gedraaid, en het heeft me verbaasd hoe makkelijk het torderen ging. Ik had verwacht dat het veel meer kracht zou kosten, maar het ging heel licht. Ook het draaien over 360 graden ging zo soepel dat ik me moest inhouden om niet nog 180 graden verder te gaan.

DSC_0253.jpg
En het resultaat tot nu toe!
DSC_0255.jpg
Het hout staat nu in het frame, en gaat er volgende week uit, dan moet ik de kromming bovenin er nog in buigen. Daarvoor moet ik de mal nog maken. Als ik had geweten hoe makkelijk en snel dit zou gaan had ik het waarschijnlijk in 1 keer gedaan, maar dat is een les voor de volgende keer.
Als ik de boel weer uit het frame heb zal ik zien hoever het nog terugveert.
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Bedankt voor de complimenten allemaal!
Ik hoop ook dat de vorm bewaard blijft. Het nu gedraaide gedeelte hoeft gelukkig niet opnieuw de stoomkist in; ik kan het gedeelte dat gebogen moet worden erin schuiven, en het gedraaide deel gewoon uit laten steken. Paar doeken ertussen om de hitte en de stoom binnen te houden is wel afdoende. Ook tijdens het stomen van het nu gedane deel staken de planken uit de buis.
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
@klaas0639: Het lijkt een keuken, maar dat is het niet (echt).
Ik heb bij huis geen ruimte om me met projecten van dit formaat bezig te houden; als ik met hout bezig wil moet dat in de tuin, en dan is het nog steeds bij een workmate. Een werkbank heb ik niet. Ik heb een kleine berging bij huis (1,5 bij 2,5m) waar ik wel wat zou kunnen doen, maar die staat vrij vol met gereedschappen, kinderfietsen, kinderwagen etc.
Om toch met hout bezig te kunnen zijn volg ik een cursus bij een kunstencentrum, waar naast houtbewerking ook aan kledingmaken wordt gedaan. De aanrechtopstelling die je ziet wordt normaliter gebruikt voor het verven van textiel. Ik heb de cursusleidster van de cursus kledingmaken lief aangekeken en gevraagd of ik voor dit experiment gebruik mocht maken van haar faciliteiten. Dus zodoende.

Een andere optie is natuurlijk de betere helft lief aankijken :p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.