Noten meubel - hoe maak ik de ronde hoeken?

Vincent

Nieuw lid
30 jun 2010
3
0
Hallo!

Bijgaand een schetsontwerp van een meubel. De lange horizontale platen zijn 22 mm dik en wil ik zelf fineren met notenfineer, ook de kopse zijden. Dit omdat ik maar gefineerd noten kan kopen van 19 mm. Ik kan uiteraard ook de horizontale platen uit 19 mm maken maar dit is optisch te dun.

Daarnaast zoek ik een manier om de ronde hoeken te maken. Ik heb laten varen om dit gefineerd te maken. Ik kan me dit simpel niet voorstellen hoe ik dit moet aanpakken.

Wat ik nu probeer is uit een massief stuk noten (72x90x450 mm) de krommingen (binnen- en buitenbocht) met zaagtafelsnedes ruw eruit te halen en dan te gaan schuren.

Vragen:
1. Wat vinden jullie van deze aanpak?
2. Ik kan bij de Arnhemse Fijnhout Handel het noten kopen maar niemand anders (tot zover) heeft deze maten. De 4 stukken gaan me bij AF 265 euro kosten
3. Gaan de massieve stukken niet werken=

Ik hoor graag jullie reactie!

Groet,

Vincent

Attached files 1 audio_video meubel.PDF (488.9 KB)
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Hoi Vincent,

Mooi plan, maar volgens mij maak je het jezelf te moeilijk.

  • Gebruik voor de horizontale stukken 2 platen van 11mm die je ruggelings tegen elkaar lijmt;
  • Werk de kopse kanten af met een lat noten;
  • Maak de ronding niet uit een massief stuk noten maar uit taps toelopende balkjes die je vervolgens netjes in vorm raspt en schuurt.

Je voorkomt dan het zelf fineren én je vermijdt het weggooien van pakweg de helft van een (hopelijk) mooi stuk massief noten van fikse afmetingen.

Succes!

Arthur
 

Vincent

Nieuw lid
30 jun 2010
3
0
Arthur! Wat goed dat je reageert! (ik ben er voor het eerst vanavond)

Ben ondertussen weer wat verder gevorderd vanavond en kom er net achter dat de kopse zijden van de massief noten hoeken uiteraard ook echt kops hout zijn, maar de zijden van de horizontale platen dit niet zijn met het fineer wat ik erop wil plakken.

Dit gaat waarschijnlijk niet mooi worden.

Ik vind je oplossing met tabse stukken heel realistisch, maar dit is wel zichtzijde en daar zie je met jou oplossing dan dus ook de tabse deeltjes zitten (incl. het bovenstaande verhaal over het kopse, massieve hout versus de fineer voor de platen)
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Mal (met de binnendiameter van de dikte van de plank) en een contramal (met de buitendiameter van de plank) maken. Verschillende lagen buigbaartriplex/ vliegtuigtriplex ertussen (tot je de juiste dikte hebt). Lijmtangen erop, zagen, klaar.

Als het niet helemaal duidelijk is, wil ik morgen wel een schetsje maken.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Volgens mij zei ik niet helemaal wat ik bedoelde: aan de vóórkant van de dubbele plaat kan je een lat noten lijmen.

Renault's oplossing werkt ook, maar die is in jouw geval niet zo heel simpel omdat je in de kromming nog een dikteverloop hebt zitten. Aan de zijkant van de ronding heb je meer lagen triplex nodig dan bovenop.

Arthur
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
...misschien een beetje brutaal maar heb je nog noten hout nodig? ik heb nog steeds grote aantallen balkjes 40x40mm ruw met lengte's van 40 cm....haha..soms ben ik net zo;n marktkoopman

rick
 

mvdkam

Nieuw lid
23 sep 2010
1
0
Vincent,

Is het gelukt om de ronde hoeken te maken volgens je ontwerp? Overigens, mooi meubel! Had mijn tekening kunnen zijn, ik loop ook met de gedachten rond om een dergelijk "wandmeubel" te gaan maken.

Ben benieuwd naar je ervaringen tot nu toe.

Groet,
Marco
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Beste Vincent,

ik weet niet of je vraag nog steeds van toepassing is maar ik las je berichtje nog eens goed door en kwam op een idee.

Voor mijn studie heb ik een aantal onderdelen van een bijzondere trap moeten maken en hierbij kon ik kiezen tussen een wrongstuk en een kuipstuk maken. Nu komt het kuipstuk wel een beetje overeen met jou bocht. Ervan uitgaande dat je massieve stukken hout gebruikt;

Het maken van deze binnenbocht doe je door het werkstuk meerdere malen schuin over de cirkelzaag te halen. Met behulp van latten die op het blad zijn vastgeklemd maak je een strook waar je werkstuk telkens door heen gedrukt wordt. Na elke zaagsnede draai je het zaagblad telkens iets omhoog en zaagt/freest dus zodanig het overtollige hout weg. Bedenk wel dat je dan het spouwmes moet demonteren anders lukt het niet.

De buitenbocht moet je dan op maat schaven en schuren.

Ik heb gezocht naar een afbeelding maar deze kon ik niet vinden. Misschien dat je iemand kunt vinden die ooit zo kuipstukken heeft moeten maken, die kan je het haarfijn uitleggen.

Het is maar een idee.

Succes in ieder geval!

Gr. G.A.V.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Als je op internet zoekt naar de video's van T-chisel hoe hij een Bombe secretaire bouwt, en je vindt dan de juiste video in de reeks van 100 of zo, en je kan zijn humor waarderen, dan vind je een hele duidelijke omschrijving hoe hij de bolle zijwanden uit een stuk massief mahonie haalt. Inderdaad eerst met de zaagtafel zoveel mogelijk weg halen, daarna gaat hij met een bolle schaaf (zelfgemaakt van een oude houten schaaf) aan de slag en ten slotte met schapers om het mooi glad te krijgen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.