Beginner advies gevraagd zaagtafel frees enzv

Misq2k

Nieuw lid
6 dec 2015
1
0
Hallo allemaal,

Ik wil diverse projecten zelf aan gaan zoals voor mijn 3 dochters een hoogslaper, kast enzv te maken.
Nu begin ik met niets behalve een lege ruimte.
Ik ben al een tijdje aan het kijken in diverse winkels en websites maar kan er maar niet uitkomen wat ik nu moet kopen en welke merken.

Ik zat zelf te denken aan een zaagtafel met goede geleiders voor jigs, fence enzv. Ik wil om de machine zelf een werkbank maken zodat ik makkelijker met grote platen en planken kan werken.
Ik zou graag een frees willen hebben of een freestafel die ik eventueel in zou kunnen bouwen in de zaagtafel.

Lamellenfrees nodig? Of pocket hole jigs?? Zou ik dat nodig hebben of worden die dingen niet veel gebruikt?


Ik doe dit alles voor de fun en niet voor me werk dus zuper duur spul van dewalt of festool ofzo heb ik niet nodig.

Als iemand me een beetje wegwijs zou kunnen maken dan zou ik dat erg op prijs stellen.
Ik ga nu weer even verder het forum af voor meer informatie.

Bednakt,
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Je mag wel gewoon Nederlandse termen gebruiken hier:rolleyes:.

- Voor platen vind ik een invalzaag icm rail een stuk handiger dan een zaagtafel waar je heel de plaat doorheen moet duwen.
- Ga je meubels maken van plaatmateriaal dan is een Lamello frees wel wel erg handig ja.
- Tafelfrees kan je vrij makkelijk zelf maken icm een Triton frees, je kan zelfs kant en klare platen kopen waar je de frees op bevestigt als je dit zelf niet kan maken. Genoeg voorbeelden hier te vinden.
- Wil je een zaagtafel met goede geleiders etc, dan moet je vaak wegblijven bij de goedkopere machines jammer genoeg.

Voor een hoogslaper zal je meer werken met balken neem ik aan? Dan is een afkortzaag ook praktisch. Je moet zelf prioriteiten stellen, als je niks hebt ben je al snel best een hoop geld kwijt.
 
Laatst bewerkt:

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Ik zou een invalzaag kopen voor het zagen van grote panelen. Dat kost je een klap minder ruimte als een zaagtafel (die voor dat soort werk groot genoeg is). Een zaagtafel is fantastisch voor stukken die je heel veel met dezelfde maten moet fabriceren. Als het voor hobby of klussen is, en dan met name bij gebruik van plaatmateriaal valt het herhalen vaak tegen: 4 poten, 2 zijkanten, 2 kopse kanten, etc. Dat soort afkortwerk gaat ook prima met de hand of met een invalzaag: klem de delen op/achter elkaar en zaag ze bijv. in 1 keer door.

Qua machines kom je waarschijnlijk met een probleem te zitten: over het algemeen is het zo dat bij gereedschap goedkoop vaak duurkoop blijkt te zijn.

Als ik weer opnieuw zou moeten beginnen zou ik voor dit soort werk een Bosch GKT 55 GCE invalzaag kopen, plus een GOF 1600 CE freesmachine. Die delen namelijk hun rail systeem, waardoor je met accessoires bijv. ook de freesmachine op dezelfde rails kunt gebruiken als de zaagmachine. Eventueel kun je de FSN OFA 32 KIT 800 erbij kopen om de rails makkelijk vast te zetten, en gelijk een handige plank indeling maken in de kast. Als er echt een frees onder een tafel gehangen moet worden is de serie van Triton waarschijnlijk de makkelijkste keuze. Er zijn weinig freesmachines die zo goed onder een tafel te hangen zijn.

Een lamellenfrees kan misschien handig zijn, maar echt nodig is het niet. Zelf werk ik meestal met deuvels en schroeven. Met een proppenboor kom je dan ook een heel eind.
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
persoonlijk zou ik ook beginnen met basis handgereedschap aangevuld met een invalzaag, lijmklemmen, basis accutol evt met hamerfunctie voor die incidentele schroef die in harder materiaal moet, een decoupeerzaag een frees die zich goed laat bevestigen onder tafel dat zou dan snel een triton worden. maar schaf t pas aan als het nodig is. je ontwikkelt met de middelen die je hebt ( met wat puzzelen soms ) ook en goede manier om eea te doen zonder meteen honderden euro's uit te geven aan een machine die hetzelfde doet...voorbeeld(en); begin met een handschaaf en koop geschaafd hout ipv een vlak- vandiktebank... of als je slechts een sleufje van een paar millimeter wil maken in je hout om bijv. een paneel in te laten zakken, doe dit dan met de invalzaag ipv met een frees. Met eeen beetje creativiteit en proberen kan je je zelf een hoop geld uitsparen, persoonlijk vind ik dat het meer voldoening geeft ook :)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je geen dure merken wilt zoals deWalt en Festool dan kan je je platenmateriaal beter op maat laten zagen daar waar je het koopt.
Zodra je een zaagtafel wilt waar je van alles op en aan kunt bouwen zit je meestal toch een een redelijk merk vast want anders loopt het op een teleurstelling uit.
Grote platen zagen op een zaagtafel van de Gamma of zoiets dat is geld en plaatmateriaal weggooien.
Een inval zaag is dan een betere optie of een goede handcirkelzaag maar ook die zijn niet heel goedkoop dus laat het dan voorzagen voorlopig.
Koop voor de rest wat handgereedschap en als je maar af en toe afkort is een Ryoba trekzaag een stuk goedkoper dan een behoorlijke afkortzaag, eentje van Dicktum bijv kost iets van 25 euro en zaagt heel mooi en snel.
Je hoeft ook niet altijd nieuw te kopen, er werd van de week hier op het forum een Harwi kabinetzaagtafel uit 1983 voor 150 euro verkocht, echt een perfecte zaagtafel, ouderwetse kwaliteit en voor heel weinig.
Als ik de ruimte had gehad had ik 'm zelf wel willen kopen.
Voor de rest zoals je al aangeeft; je lekker verdiepen hier op het forum in reviews enzo, dat scheelt ook vaak een miskoop.
Succes verder.

Willem.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.