Werkplaats herinrichten

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Hier wil ik graag de vooruitgang van het herinrichten van mijn werkplaats bijhouden.

Ik ben begonnen met het maken en plaatsen van enkele rekjes voor gereedschap en voorraad.

Het rekje met de freesjes is gemaakt ui 12mm berken multiplex, de rest ui 12 en 18mm 2de keus (grenen denk ik) multiplex

DSC_0057.jpg
DSC_0042.jpg
DSC_0046.jpg
DSC_0047.jpg
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hij gaat lekker met je werk plaats
Maar nu even een andere vraag
Hoe bevalt je lintzaag van makita
Mvg Leroy
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
De makita bevalt voor wat ik ze tot nu toe gebruikt heb prima, ik heb ze tot nu toe vooral gebruikt voor het zagen van masief aluminium platen die nietin de metaalzaag pasten. Ik had ze gekocht voor een grote klus kistjes die ik moest maken uit multiplex maar da is uiteindelijk niet doorgegaan, de mal voor de kistjes hb ik nog wel liggen, zal daar nog een foto van posten. Naast brandhout dat net te groot was voor in de kachel heb ik er nog geen masief hout op verzaagt dus daar kan ik geen uitspraken over doen

Er zijn 2 draden omdat de bovenste een schakelaar is voor de verlichting en de onderste een stekkerdoos
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Vandaag na lang wachten een "klein" pakketje in ontvangst mogen nemen.

4 meter geëxtrudeerd aluminium profiel dat in verschillende lengtes zal gezaagd worden om te dienen als fence voor de zaagtafel en frees die in één van de nieuwe werkbanken verwerkt zullen worden.
Daarsnaast ook nog 8m T-rack voor hetzelfde doeleinde.

Eind van de week maar eens langsgaan bij de houthandel voor een wat dikkere plaat voor het werkblad.

DSC_0107.jpg
DSC_0108.jpg
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Deze heb ik besteld bij Misumi.

Ik wil zaterdag aan het werkblad van de nieuwe werkbank beginnen, het werkblad zal 2x2m worden met daar in de cirkelzaag en frees. Eerst wilde ik een 12mm berken multiplex plaat gebruiken gebaseerd op Paulk workbench, maar omdat de rails als 12mm zijn moet het dus anders.
Aangezien ik hier nog een 7 tal 18mm 2dekeus grenen multiplex heb liggen wil ik die onder de 12mm berken lijmen en schroeven zodat het totaal 30mm dik wordt.
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Het nieuwe werkblad is verlijmd de torsionbox delen moeten nog gefreesd worden, dat is voor zodadelijk. Maar ondertussen ben ik al wat bezig geweest met de layout voor de T-tracks

Wat denken jullie hier van?
DSC_0170.jpg

De tracks parallel met de zaag liggen 500mm uit elkaar en de tracks haaks op de zaag liggen 450mm uit elkaar, telkens met het zaagblad als middenpunt.
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Net een hulpstukje gemaakt voor het boren van pocketholes. Soms wekt zelfbouw net zo goed als (dure) commerciële producten.
Deze is dan wel niet in hoogte verstelbaar maar doet de truuk ook.

Een blokje azobe van 10cm hoog gezaagd, op de laser een malltje gesneden met een hoek van 15°, de kolomboor correct ingestelt en boren maar.
Daarna op de draaibank een messing busje van 12mm gedraaid met gat van 8mm zo past de houtboor er netjes in en kunnen we weer aan de slag.
DSC_0176.jpg
DSC_0178.jpg
DSC_0179.jpgDSC_0181.jpg
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Het werkblad / torsion box begint vorm te krijgen, nu is het tijd om de sleuven voor de T-tracks te frezen.
Het begint ondertussen wel een hele klus te worden om dit alleen te verplaatsen. Omwille van stof en afzuiging heb ik gekozen om geen open tussenschotten te maken maar gesloten.
Het werkblad is 30mm dik (12 mm berken multiplex en 18mm underlayment verlijmd)

De totale hoogte van de box is 298mm langte en breedte zijn 1750x1750mm. In de zijkanten rondom zullen schuiven gemaakt worden voor oa zaagbladen, freesjes voor de bovenfrees, algemeen gereedschap,...

Het geheel is verlijmd met Rectavit Constructielijm PU waterproof D4 en dan natuurlijk pocket holes.

DSC_0013.jpg
 
Laatst bewerkt:

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Vandaag een bevestigingsplaat en wat inserts gemaakt voor de TRA001

DSC_0019.jpg
DSC_0021.jpg
DSC_0024.jpg
DSC_0027.jpg
DSC_0028.jpg
DSC_0029.jpg
DSC_0030.jpg
DSC_0031.jpg
DSC_0032.jpg

De inserts moeten enkel nog op dikte gemaakt worden.
Ook moet ik nog opzoek naar een 8mm spantang, bij de tra001 komt helaas enkel 12 en 12,7mm
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Zeer goede tip om gebruik te maken van een nylon snijplank van onze Zweedse vrienden. Ga ik zeker implementeren in mijn werkbank.
Waarom je inserts ook niet maken uit een snijplank?
 

stekkestim

Actieve deelnemer
1 nov 2015
214
2
Waanrode
www.cnc-creations.be
Het dunste HMPE dat ik moenteel heb liggen is 15mm en aangezien het prijs per kilo is, is het zonde om 10mm in spanen te veranderen. MDF daarentegen heb ik hier zo'n 3-4m³ liggen en is een stuk sneller op maat gemaakt.

Vandaag de bevestigingsplaat maken voor de cirkelzaag en dan de gleuven voor de T-tracks.
 

kclemen

Actieve deelnemer
20 jan 2013
222
0
Excuses, dacht dat je de snijplank van IKEA had gebruikt. Niet goed gelezen dus :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.