Mafell Erica 85 Ec & Incra 25" LS postioner

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Omdat ik weet dat er meer onder ons zijn die een Erica hebben (en sommigen ook een LS positioner erop) ga ik mijn ervaringen hier delen in de hoop wat bij te kunnen dragen/verduidelijken voor anderen die dit ook zouden willen doen en misschien dat er mede bezitters zijn die vanuit hun ervaring nog bij kunnen dragen.

Sinterklaas is in het land dus ik 'mocht' een kadootje kopen en dat werd (onder andere) een Incra LS postioner voor op mijn Erice 85Ec. Al bijna twee jaar ben ik super tevreden met mijn Erica maar ik liep al lang met de gedachte om de freestafel uitbreiding eraan toe te voegen. Ik had tot nu toe slechts een kleine Dremel freestafel en die kan gewoon het zwaardere werk niet aan en is (plastic) te onnauwkeurig. Dus een een grotere/betere moest er een keer komen. Maar dan niet met de Mafell tafel toebehoren/geleiders. Op een of andere manier lonkte mij dat niet en ben eerlijk die Incra dat is gewoon gereedschaps p..no! :0).

Deze link had ook al mijn aandacht gewekt dus dat moest het maar worden. Samen met een Mafell LO65 frees (deze laatste kon ik mooi tweedehands op de kop tikken).

Ik ga hier dus verder niet in op het proces van alles monteren, dat vind je in de link, maar ik noem een paar zaken die er niet (duidelijk) in staan.

Vorige week is alles binnen gekomen en deze week dus maar eens aan de slag. Het eerste advies? Als je de Incra montage onderdelen uitpakt alle zeskant sleutels gelijk iets van tape om/op te doen want het is wel een metrische set maar de schroeven etc blijven gewoon in inches dus ook de sleutels zijn US maat en je bent ze zo kwijt tussen je eigen sleutels.

IMAG1197.jpg

De bladverbredingen van Mafell. Het deel waar de frees onder hangt moet je andersom (90graden in horizontaal vlak draaien) monteren.

Hier zoals Mafell voorschrijft:
IMAG1198.jpg

En hier zoals het in de link en bij mij is gedaan. Dit heeft als voordeel dat je meer blad bij de frees hebt dan past de Right Angle Fixture er ook op.

IMAG1199.jpg

Draai de schroeven van de Mafell verlengingsrails net vast genoeg zodat de bladen zeker niet meer kunnen schuiven maar zeker niet zéér krachtig/of zo vast als je maar kunt.
Dat had ik in eerste instantie gedaan en dan gaat de rails vervormen met als gevolg dat de bladen iets kantelen. Je hebt dan over de hele tafel geen mooi vlak meer waardoor de LS parallel fence af en toe te ver boven een blad hing en bij de andere er weer te vast over liep. Alle schroeven los gemaakt en weer allemaal ongeveer gelijk vast gedraaid loste dit op.

Dan de LS positioner, de montage documentatie vind ik karig en maar hij is toereikend. Opbouw spreekt voor zich en gaat vlot. Ik laat de wonder fence even voor wat hij is en ga me eerst inwerken op de positioner met de standaard pro-fence. De instructie DVD is daarbij een handige snelle hulp om snel met de LS uit de voeten te kunnen.

Belangrijk is dat als je de LS van Lock naar Micro afstelling wilt krijgen je dat eerst via de Unlock moet doen. Dat was mij niet gelijk duidelijk dus ik probeerde van Lock terughalen naar Micro en dan afstellen, maar dat lukt dan bijna niet. Dus van Lock helemaal terughalen naar unlock en dan naar micro. Dan loopt het gesmeerd.
Bij mij 'piepte' de micro afstelling nogal. Ik denk ..... smering! Maar nee, navraag leert dat je bijna niks hoeft te smeren en al zeker geen olie oid moet gebruiken.
Het schijnt vanzelf weg te gaan, de LS moet gewoon gebruik worden en inlopen.

Nou de eerste stukjes zijn gezaagd, de LS als paralelle geleider werkt inderdaad als een fluitje van een cent.
Dit is een van een blokje eiken en de LS iedere keer 3mm verzet.

IMAG1196.jpg

De rest volgt later want ik moet nog even wachten met frezen want ik heb frezen met schacht 10 en de standaard adapter van de Mafell is 8. (de 10 was niet op voorraad)
(Misschien toch maar even stiekem een freesje van 8 halen??)

Maar de combi Mafell en de Incra LS is voor mij al een geslaagde combi!


(ps mocht dit in een ander forum horen dan graag verplaatsen)
 

TheJoster

Nieuw lid
12 mrt 2015
13
0
Top draadje, ga ik zeker volgen.

Heb zelf de Incra en Erika 85 combi, en ga er een Triton frees onder hangen, aangezien mijn LO50 word afgeraden en ik nog geen LO65 centjes heb :)
Heb jij de freesverbreding links of rechts van de Erika gehangen (dan ga ik er van uit dat je aan de kant van de Erika aan/uit schakelaar staat)?

Ivm lock > Micro / Lock > Unlock > Micro - Dat zal ik eens testen. Heb de Micro instelling nog niet echt gebruikt bij het zagen. Ik heb de Incra n.l. afgesteld op de tafel met de bevestigings schroeven en dat leek goed uit te komen. Gebruik jij de micro instelling icm je zaag? Zo ja, waarvoor dan?

Wat me wel overkwam is dat bij de aller eerste keer dat ik van unlock > micro > full lock ging de Incra nog niet helemaal aligned leek te zijn en deze met een harde knak in de schroefdraad leek te vallen. Wellicht was het iets anders (bv de ringen onder de mafell verbreeding die niet helemaal lekker zaten) maar ik schrok me rot.

Ik moet de Incra fence nog goed verticaal haaks afstellen (deze lijkt voorover gekanteld tov de Erika, waardoor de afstand tot de zaag varieerd tussen dikke en dunne stukken hout) met gebruik van de bijgeleverde plastic velletjes. Heb jij dit ook moeten doen?

En laatste vraag: Heb jij de fence horizontaal haaks op je blad bevestigt door de fence gelijk aan de tafel groeven te zetten, of heb je deze haaks op je zaagblad gemonteerd?

Dank je voor dit draadje, ga ik vast een hoop van leren :)

Groetjes,

Joey
 
Laatst bewerkt:

Hoosterw

Actieve deelnemer
31 mrt 2014
145
35
Nuenen bij Eindhoven
Top draadje, ga ik zeker volgen.

Heb zelf de Incra en Erika 85 combi, en ga er een Triton frees onder hangen, aangezien mijn LO50 word afgeraden en ik nog geen LO65 centjes heb :)
Heb jij de freesverbreding links of rechts van de Erika gehangen (dan ga ik er van uit dat je aan de kant van de Erika aan/uit schakelaar staat)?

Ik heb de frees rechts.

Ivm lock > Micro / Lock > Unlock > Micro - Dat zal ik eens testen. Heb de Micro instelling nog niet echt gebruikt bij het zagen. Ik heb de Incra n.l. afgesteld op de tafel met de bevestigings schroeven en dat leek goed uit te komen. Gebruik jij de micro instelling icm je zaag? Zo ja, waarvoor dan?

Ik gebruik de micro bij zagen alleen om de positioner vlak met het zaagblad te stellen. Daarna niet meer. Dus LS positioner vlak tegen de neergaande tanden van het zaagblad stellen met de micro. Dan de magnetische schaal op een 0 onder de haarlijn. Klaar is kees.

Wat me wel overkwam is dat bij de aller eerste keer dat ik van unlock > micro > full lock ging de Incra nog niet helemaal aligned leek te zijn en deze met een harde knak in de schroefdraad leek te vallen. Wellicht was het iets anders (bv de ringen onder de mafell verbreeding die niet helemaal lekker zaten) maar ik schrok me rot.

Ik heb contact gehad met incra.com en die zeiden dat als je niet met een template werkt soms de tanden op elkaar komen en dat de 'klem' niet flush in het draad valt. Dan moet je dus heel even met de positioner bewegen om hem in het draad te laten vallen, nóóit met kracht vast drukken! Met een template gaat het altijd goed omdat deze uitlijnen op het draad.

Ik moet de Incra fence nog goed verticaal haaks afstellen (deze lijkt voorover gekanteld tov de Erika, waardoor de afstand tot de zaag varieerd tussen dikke en dunne stukken hout) met gebruik van de bijgeleverde plastic velletjes. Heb jij dit ook moeten doen?

Ja, ik heb twee stukjes tape over elkaar aangebracht om zodoende de geleider haaks op de bladen te krijgen.

En laatste vraag: Heb jij de fence horizontaal haaks op je blad bevestigt door de fence gelijk aan de tafel groeven te zetten, of heb je deze haaks op je zaagblad gemonteerd?

Haaks aan de tafel, niet aan de zaag!


Dank je voor dit draadje, ga ik vast een hoop van leren :)

Groetjes,

Joey

groet hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.