Hoe deze stam hulst het best verzagen?

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Beste mensen,

Zojuist een vrij verse boomstam van hulst gekregen. Zo'n vier meter lang, waarbij de onderste meter aanzienlijk dikker is dan het deel daarboven. Dan komt er een soort scheiding die gevormd wordt door een verdikking die het gevolg zal zijn van snoeiwerk, lang geleden. Die verdikking zal maximaal ruim 30 cm zijn. Vlak boven dat dikke deel is al een poging gedaan om de stam door te zagen. Die snee zal enkele centimeters diep zijn.
Ik weet nog niet wat ik er mee zal maken en daarom wil ik er nu zo dik mogelijke delen (balken/planken) van maken en die laten drogen. Met de lintzaag aan de gang gaan is geen optie vanwege diameter en het gewicht. Het wordt dus de kettingzaag en dan denk ik aan het apart verzagen van het dikkere deel en het dunnere deel. Wat ik met de verdikking ga doen ligt er aan wat ik mag verwachten wat ik daar tegen kom.

Mijn vragen zijn nu: hoe dik kan ik de balkjes maximaal maken, zonder grote kans dat ze gaan scheuren? Dat de kern er uit moet en koppen verzegelen is mij al bekend.
En wie heeft een idee hoe de verdikking intern uit zal zien en wat de beste optie is om dat maximaal te benutten.

Hierna een paar foto's.

P1014704.jpg

P1014705.jpg

Alvast dank voor de antwoorden.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Waar stond de boom ivm met ijzer? Met name bomen langs de weg of tegen een hek zijn problemen
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik zou de boom een geheel laten voor een jaar (of langer) hoe kleiner de stukken, hoe sneller die drogen en dus kunnen scheuren
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.247
659
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Hulst werkt van alle houtsoorten die ik ken het meest. Ik heb schaaltjes van 30 cm diameter waarbij de rand 5 cm omlaag kwam gezien. Ik ken geen enkele manier om het hout heel te houden in dikke planken. Bovendien: de mooie witte kleur verandert zeer snel in een vies blauw-grijs omdat het buitengewoon gevoelig is voor schimmels.

Dun draaien, dat kun je mooi met hulst. Kleine blokjes voor schaakstukken o.i.d. - misschien. Dikke planken uit een stam met zijtakken zonder scheuren: geen enkele kans.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Hulst kan prachtig hout om te werken zijn maar zo veel hangt vanaf wat je denk te gaan doen met dat hout. Boven de verdikking is niks volgens mij - misschien denken de houtdraaiers wat anders over - en de verdikking zelf is niet zo interessant want met hulst heb je niet veel tekening in het hout maar dat eerst meter kan je afzagen en dan wel met een redelijk lintzaag tot planken zagen hoe dikker hoe beter want je zou zeker verlies hebben. Zagen met de kettingzaag houd je nog minder hout over.


Persoonlijk ik zou de onderstuk klieven en voor bijlen steel gebruiken eens dat het goed droog wordt.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Dank voor de antwoorden.
De waarschuwing voor ingegroeid ijzer heb ik ter harte genomen. Overigens niets aangetroffen, maar toch iets om ook een volgende keer aan te denken.
De andere antwoorden hebben als gemene deler dat het erg moeilijk is om vervorming en barsten te vermijden. Om ik elk geval iéts over te houden heb ik dunne en dikkere delen gezaagd. Eerst met de kettingzaag doormidden en daarna de zaagsneden met een rijschaaf nog wat gevlakt. Daarna op de lintzaag. Toch maar mooi een maand fitnesscentrum gespaard
De eerste zaagsneden met de lintzaag gingen nog langs de geleider en zonder bij te sturen. Geleidelijk was steeds meer stuurmanskunst nodig. Het duurde even voordat ik de oorzaak kon vaststellen. Het bleek dat er gaandeweg een echte laag rommel op het zaaglint plakte. Vooral aan de binnenzijde. Achteraf Schoonmaken was erg bewerkelijk.
Afwachten wat het resultaat van deze excercitie gaat worden. Ben niet overtuigd dat ik dit allemaal nog eens ga doen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.