Japans meubelmaken, zonder spijkers, schroeven en lijm

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Japans meubelmaken, zonder spijkers, schroeven en lijm.

Bedankt voor de upload van dit filmpje Jaap.
Ik had 'm een tijd terug al 'ns gezien maar het blijft prachtig en ook wel ontroerend om dit weer te zien.
Hier spreekt zo'n liefde uit voor het ambacht en de natuur en als je dan dat tafeltje ziet en hoe doordacht die verbindingen zijn, heel mooi en ingenieus.
Als je dan ziet dat de onderste regel van zo'n scherm ook gemaakt wordt uit het onderste deel van de boom omdat je dan de minste problemen krijgt dan zegt dat heel veel over de verbondenheid en het daaruit ontstane inzicht in de natuur en hoe je daarmee omgaat.
Dan is een duurzame manier van leven ook heel vanzelfsprekend.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Dank je wel Jaap,
Na het zien van dit filmpje vroeg ik mij toch serieus af of ik mijn mooie Hammer zagen en Ulmia werkbank niet gewoon moest verkopen.
Ervoor in de plaats een serie Japanse schaven, zagen en een tatami... en klaar!

Hmm, toch nog maar even een paar nachtjes over slapen, maar prachtig om te zien hoe zij dit doen.
Het lijkt dan allemaal zo eenvoudig.

Groet,
Hans
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer

ik vind deze ook wel erg aardig. Beetje blabla maar het resultaat ziet er goed uit.

Nette, strakke verbinding en ik denk dat als je op deze verbinding oefent dat hij ook hier in het westen bruikbaar is ondanks het hoge uurtarief.
En ik moet zeggen dat hij deze erg netjes maakt.

Groet Willem
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Mooie docu, prachtige technieken. Kleine klaptafeltje is erg ingenieus maar ook die grote tafel is prachtig, dat dat stevig is met een minimum aan verbindingen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.